NIEUWS VERKIEZINGEN 2024
Vlaamse jongerenpartijen gaven 50.000 euro uit aan online-advertenties in 2024
In het verkiezingsjaar 2024 gaven Vlaamse jongerenpartijen samen 50.000 euro uit aan Meta-advertenties. Vlaams Belang Jongeren spant dit jaar de kroon ten koste van Comac, die de broeksriem moest aanhalen. JONGCD&V is de sterkste stijger.
De essentie >
- Vlaams Belang Jongeren gaf het meeste uit
- JONGCD&V is de sterkste stijger
- Comac gaf relatief weinig uit in vergelijking met de periode 2019-2024
- Jongsocialisten en Jong Groen gaven niets uit
De Vlaamse jongerenpartijen hebben ook in 2024 hun weg gevonden naar de onlineplatformen van Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram. Uit cijfers van de advertentie-uitgaven blijkt dat de nationale jongerenaccounts 50.000 euro uitgaven, zonder de lokale afdelingen meegerekend.
Opmerkelijk zijn de uitgaven van de linkse jongerenpartijen. Jong Groen en Jongsocialisten gaven niets uit aan Meta, terwijl Comac 8.000 euro besteedde aan online advertenties. Dat is een opvallende daling in vergelijking met de periode voor het verkiezingsjaar 2024: toen gaf de jongerenpartij van de PVDA 100.000 euro uit verspreid over vijf jaar.
Spreekbuis of moreel kompas
Dat Jong Groen en Jongsocialisten afwijken van andere jongerenpartijen kan deels worden verklaard door een andere cultuur. Zij zijn niet de spreekbuis van de moederpartij, maar veeleer het morele kompas, in tegenstelling tot Comac of Vlaams Belang Jongeren. Die laatsten vertalen eerder de partijstandpunten naar een jonger kiespubliek, dan hun moederpartij tegen te spreken en dat om electorale redenen.
Zo waren enkele jongerenvoorzitters van de Vivaldipartijen destijds gefrustreerd over hun moederpartijen: Jong VLD over het begrotingswerk, Jong CD&V over het gebrek aan hervormingen en Jong Groen over de aanpak van hongerstakende asielzoekers. Vlaams Belang Jongeren en Comac hebben echter geen nationaal beleid te verdedigen en kunnen bijgevolg voltijds oppositie en campagne voeren en hun moederpartij volgen.
'Sommige jongerenpartijen geven geld aan big tech, wij aan onze kandidaten'
Johan Penninck, nationaal coördinator JONGCD&V
De jongeren van cd&v hebben afgelopen jaar 12.000 euro uitgegeven. Dat is een grote stijging in vergelijking met de 1.600 euro die de jonge tsjeven tussen 2019 en 2024 hebben besteed. Jonah Penninck, nationaal coördinator van JONGCD&V, wijst de stijging toe aan het jongere doelpubliek: 'We boden onze jongeren extra ondersteuning tijdens de campagne om beter uit de verf te komen. Bovendien bereikten we met die advertenties jongere generaties, die wouden we extra overtuigen om op cd&v te stemmen.'
Bij Jong Groen klinkt hetzelfde verhaal, al liet het de kandidaten vrij om te doen met hun campagnebudget wat ze zelf wouden. Dat verklaart waarom het nationale account geen advertenties had. Daan Reydams, covoorzitter van Jong Groen: 'Sommige jongerenpartijen geven geld aan big tech, wij aan onze kandidaten. Wat ze daarmee doen is hun eigen keuze.'
In de legislatuur 2019-2024 was er een voortdurende online campagne en hebben ook de traditionelere jongerenpartijen gestaag hun weg gevonden naar de online platformen van Meta. Alle Vlaamse jongerenpartijen gaven 140.000 euro uit tussen de verkiezingen in 2019 en november 2024 140.000 euro uit aan online advertenties op de Metaplatformen.
De studentenvereniging van PVDA, Comac, spande toen de kroon met 100.000 euro. Vlaams Belang Jongeren gaf 30.000 euro uit en Jong N-VA vervolledigde de top drie met 8.000 euro.