VOORUITBLIK OSCARS

'Het zou wel eens kunnen dat de blockbusters dit jaar overheersen'

Wie gaat er dit jaar met de meeste Oscars aan de haal?

Het belooft wederom een interessante editie te worden van de Acadamy Awards, ofwel de Oscars. Dit jaar bevinden zich onder de kanshebbers opvallend genoeg ook enkele blockbusters zoals Barbie. Cinema ZED-programmator Koen Monserez en student Regie Jasper De Maeseneer blikken vooruit op de 94ste editie.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Dit jaar waren het niet de genomineerden die veel stof deden opwaaien, maar vooral de niet-genomineerden. Dat Margot Robbie en Greta Gerwig geen nominatie kregen in respectievelijk de categorieën voor 'Beste actrice in een hoofdrol' en 'Beste regie' vonden velen een schande. 

'Ik heb daar geen woorden voor', weerklinkt het bij Jasper De Maeseneer, student Regie aan het RITCS. Ook Koen Monserez, programmator bij Cinema ZED, uit zijn frustraties: 'Als Greta Gerwig en Noah Baumbach de Oscar voor "adapted screenplay" niet binnenhalen, dan zijn ze echt het noorden kwijt bij de Academy.' 

Beste film 

De Oscar voor 'Beste film' mag voor Koen Monserez ook naar Barbie gaan. 'Als je kijkt naar de inkomsten die Barbie heeft binnengebracht, hoop ik dat de Oscar naar hen gaat.'

In het verleden gingen de Oscars vaak naar arthousefilms, maar dat kan dus in 2024 veranderen met genomineerden als Barbie en Oppenheimer. Dat dit jaar de grootste publiekstrekkers ook kans maken op een Oscarbeeldje is interessant, volgens De Maeseneer. 'Ik merk dat mensen nu meer te vinden zijn voor gecommercialiseerde arthousefilms dan vroeger. Het zou dus kunnen dat de blockbusters dit jaar zullen overheersen.' 

Geschiedenis schrijven 

De winnaar in de categorie 'Beste actrice in een hoofdrol' blijft voorlopig nog een raadsel, al is de kans groot dat Lily Gladstone deze zal binnenhalen. 'Gladstone heeft ook al twee SAG (Screen Actors Guild, red.) awards gewonnen en dat weerspiegelt zich wel vaker in de resultaten van de Oscars', zegt De Maeseneer.

'Haar vertolking in Killers of the Flower Moon was uitstekend', voegt Monserez eraan toe. Mocht Lily Gladstone effectief de Oscar binnenhalen, dan schrijft ze geschiedenis als eerste Native American ooit die een Oscar wint. 

'De Oscars zijn even belangrijk als websites zoals IMDb en Rotten Tomatoes'

Koen Monserez, programmator Cinema ZED

In 1973 won Marlon Brando de Oscar voor 'Beste Acteur' voor zijn rol in The Godfather, maar hij weigerde de winst. Dat deed hij uit protest tegen de behandeling van inheemse Amerikanen in de filmindustrie. Brando daagde zelf niet op, maar Sacheen Littlefeather stapte toen het podium op om de prijs in ontvangst te nemen. Zij gaf toen een speech waarin ze opkwam voor inheemse acteurs, maar daar kwam later veel kritiek op. In 2022 bood de Academy haar verontschuldigingen aan aan Littlefeather. 

Dat Gladstone nu veel kans maakt, zou een grote stap voor de filmindustrie, en vooral voor de inheemse Amerikanen, betekenen. Maar of ze de Oscar ook effectief mee naar huis mag nemen, valt nog af te wachten met andere grote kanshebbers in de categorie, zoals Emma Stone en Sandra Hüller. 'Maar Stone heeft al eerder een Oscar gewonnen en heeft zulke erkenning voor haar acteerprestaties minder nodig. Dat ze hem dan maar aan Gladstone geven', zegt Monserez al lachend. 

Beste acteur 

De Oscar voor 'Beste acteur' in een hoofdrol mag van Monserez dan weer naar Bradley Cooper gaan. 'Het is heel straf hoe goed hij in de huid van de componist kruipt in Maestro.' Toch denkt Monserez dat Cillian Murphy met de Oscar gaat lopen, alhoewel de voorspelling moeilijk is. 'Het probleem is dat we een aantal films, zoals Rustin en American Fiction, nog niet gezien hebben. Het zou dus goed kunnen dat een van deze acteurs zal winnen.'

'De Oscars blijven een viering van het medium van de film'

Jasper De Maeseneer, student Regie

Maar maakt het allemaal nog uit? Zijn de Oscars nog steeds relevant? Volgens Koen Monserez zijn ze zelfs de meest relevante filmprijs van al. 'De Oscars zijn voor mij even belangrijk als de BAFTA's en websites als IMDd en Rotten Tomatoes, maar ze blijven dé grootste filmprijzen. Daar kan niemand omheen. Het geldt nog steeds: als je een beeldje wint, dan ben je gelanceerd in de filmwereld.' 

Jasper de Maeseneer deelt deze mening, al vindt hij het goed dat er toch een soort nuance is. 'Het is belangrijk dat mensen steeds kritisch blijven reflecteren. Ik neem de Oscars ook niet te serieus, alles is immers relatief bij zulke awardshows. Maar ze blijven toch ook een soort erkenning, en belangrijker, een viering van het medium van de film.'

Powered by Labrador CMS