artikel> Ondanks populariteit blijven prijzen (in Leuven) stabiel
Tweedehandskledij in de lift
Tweedehands is een booming business. Toch lijken de prijzen niet sterk te stijgen en vinden kwetsbare mensen ook nog goedkope kleren. Een overzicht van de types tweedehandswinkels in Leuven.
Tieners in fel gekleurde ski-jassen, frêle meisjes in overmaatse T-shirts uit vaders kast, hipsters in leren jassen, zowat iedereen in eightiesjeans. De laatste jaren is kledij hergebruiken enorm populair. Maar tweedehandskledij was niet altijd in de mode.
Tweederangs
Pol Julémont van Rawette beschrijft: 'Onze winkel wordt dit jaar veertig. In het begin keken mensen voor ze de winkel binnengingen eerst naar links en naar rechts, tweedehandskleren kopen was not done.' Ondertussen is dat gelukkig veranderd. Marleen Geirnaert, verantwoordelijke van De Kapstok, bevestigt dit: 'We zien de laatste tien jaar een enorme stijging in populariteit.'
De algemene trend die de winkeliers opmerken is dat hun publiek niet alleen groter, maar ook hoe langer hoe diverser wordt. Hetzelfde verhaal in de Kringwinkel, die recent haar vestiging net over de ring uitbreidde, en er zijn ook meer vierkante meters voorzien voor kledij. Zij onderscheiden vandaag een aantal klantenprofielen, vertelt communicatieverantwoordelijke Ingrid De Roo: 'In onze winkel vind je budgetkopers door de goedkope prijzen, 'schattenjagers' die op zoek zijn naar een origineel stuk, en tot slot mensen die vanuit bezorgdheid voor het milieu kiezen om kledij en spullen te hergebruiken. In ons klantenbestand zie je ook veel studenten staan.'
'Kwetsbare mensen kunnen hier nog steeds kledij vinden, zoals rokjes aan €5 of een bloes aan €4'
Marleen Geirnaert, De Kapstok
Ook Julémont ziet in Rawette ieder jaar meer klanten: 'Nu scheppen mensen op met wat ze gevonden hebben. Tweedehandskledij is helemaal ingeburgerd, in alle klassen van de maatschappij. Het is een hype.'
Stijgende populariteit, stijgende prijzen?
De planeet en uw nakomelingen zullen dankbaar zijn dat tweedehandskledij ingeburgerd is, maar betekent een hogere vraag ook dat de prijzen zijn gestegen? Minder gegoede mensen komen gelukkig ook nog aan hun gading voor lagere prijsjes.
Geirnaert: 'Kwetsbare mensen kunnen hier nog steeds kledij vinden. We verkopen bijvoorbeeld rokjes aan vijf euro of een bloes aan vier euro.' Er is wel iets veranderd aan hun systeem: wanneer ze een Ann Demeulemeester (Antwerpse modeontwerpster, red.) binnenkrijgen, krijgt dat stuk een hogere prijs: 'We merkten dat mensen onze stuks soms kochten en ze dan doorverkochten.' Aan dat handeltje wilden ze een einde maken. Ook in de Kringwinkel zijn de prijzen niet gestegen. 'We differentiëren wel meer', zegt De Roo.
Andere winkels zijn te nieuw om een prijsstijging te zien of getuigen dat hun prijzen ondanks de hogere vraag niet significant stijgen. Qua prijsklasse liggen de winkels wel erg uiteen. Rawette richt zich op het hogere segment en verkoopt geen kledij van ketens - 'bij ons sta je voor honderd à tweehonderd euro volledig in het nieuw'. Ook Cyaankali verkoopt alleen merkkledij. Riot weet ons te vertellen dat je bij hen kledij koopt in een prijsklasse tussen acht en zestig euro. Kortom: op tweedehandswinkels kan je niet één etiket plakken.
Vreemde eend in de bijt?
Onder de tweedehandswinkels in Leuven kan je ook nog Think Twice rekenen. Al lijkt deze onderneming, die op hun site bij contact de bvba 'Baltic Textile Trading' vermeldt, er een ander businessmodel op na te houden. Om de zoveel weken bestaat hun collectie uit andere stuks, met solden in de laatste weken: de zogenaamde 'eurodagen'. De keten heeft vestigingen in verschillende steden; in sommige steden zelfs meerdere winkels. Soms spotten klanten in die winkels dezelfde kledingstukken op verschillende plaatsen. Dat lijkt opmerkelijk voor een tweedehandswinkel.
Het lijkt dus reëel dat je in de winkels ook nieuwe kledij vindt.
De oprichtingsakte van de bvba Baltic Textile Trading stelt dat de onderneming tweedehandskledij én nieuwe kledij mag verkopen. Het lijkt dus reëel dat je in de winkels ook nieuwe kledij vindt. Op zich geen probleem natuurlijk - misschien zijn dit onverkochte stocks -al is het vreemd dat er niet wordt over gecommuniceerd (de onderneming was niet bereikbaar om te reageren op onze vragen). Ook in hoeverre Think Twice en Baltic Textile Trading samenvallen is onduidelijk. Schamper schrijft dat dat de kleren om de vijf weken toekomen uit de Baltische staten met een verdeelcentrum in Litouwen, 'en dat gebeurt waarschijnlijk niet per elektrische vrachtwagen'.
Bijverdienste studenten
Wie graag van zijn stukken af wil, heeft verschillende opties. Recent aangekochte kleren zonder gebruikssporen van duurdere winkels kunnen naar Cyaankali of Rawette. Bij die laatste kan je je stukken een aantal weken in de winkel laten hangen. Bij verkoop krijg je een deel van de verkoopsprijs. Worden je stuks niet verkocht, dan haal je ze weer op.
Riot haalt haar kledij bij een groothandel in Nederland, waar ook andere tweedehandsbedrijven hun kledij vinden. Bij hen kan je je kleren dus níét achterlaten.
Wie definitief af wil van propere kleren die nog gebruiksklaar zijn, kan ze voor wat extra karma binnenbrengen in De Kapstok of de Kringwinkel. In de Kringwinkel kan je zelfs kledij binnenbrengen waarvan een knoopje mist. Daarvoor krijg je veel dankbaarheid in ruil.