artikel> Iedereen vlotter naar een job met nieuw initiatief Studentenadviesdienst
Studenten en werkgevers in contact dankzij Student Career Center
![Studenten en werkgevers in contact dankzij Student Career Center](https://image.veto.be/143990.webp?imageId=143990&width=960&height=432&format=jpg)
Goed nieuws voor bijna-afgestudeerden: een begrijpelijke database zal vanaf volgend jaar alle informatie over werkmogelijkheden na het studeren verzamelen op één centrale plaats.
Het Student Career Center wordt een brug tussen het universiteitswezen en de bedrijfswereld, en wil vooral inzetten op het beter communiceren van opportuniteiten naar studenten, die nu soms nog van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Alle krachten worden gebundeld
De verschillende diensten die bezig zijn met het uitstroombeleid en allemaal op verschillende golflengtes communiceren, zullen via dit initiatief op één centrale plaats beheerd worden. Dienst Studentenadvies is één van de partijen die een grote rol gaat spelen. Zij slaat de handen in elkaar met onder andere de KU Leuven Jobdienst, LCIE, Project Vrijwilligerswerk en Juridische Dienst Studenten. Ook Randstad wordt een centrale schakel in het hele verhaal. De HR-dienstverlener zal al zijn professionele expertise ter beschikking stellen van het Career Center.
‘We hebben er echt veel energie in gestoken om dat op poten te zetten’
Valérie Jochems, projectcoördinator
Op woensdag 16 november wordt een persconferentie georganiseerd, waar duidelijk zal worden wat de concrete plannen zijn van dit centrum en hoe het een verbetering is van het huidige systeem. ‘Wij zijn nu nog hard achter de schermen aan het werk om alles op het allerlaatste moment nog in orde te krijgen, vooral wat betreft de website’, vertelt Valérie Jochems, die alles dirigeert en als woordvoerster optreedt. ‘We hebben er echt veel energie in gestoken om dat op poten te zetten. Alles start eigenlijk pas vanaf de persconferentie.’
Inzetten op communicatie
Eerste fase is het lanceren van de website. Die lancering staat momenteel gepland op 22 november. Het digitale platform zal meteen actief zijn voor iedereen: studenten, alsook personeel van de KU Leuven. Aanvullend komt er een Facebook-pagina.
‘De grootste bezorgdheid was dat er dubbel werk gedaan zou worden’
Bram Van Baelen, voorzitter LOKO
Volgende week zal de communicatiecampagne officieel worden ingeluid. Duidelijke berichtgeving is vaak een moeilijk punt bij dit soort initiatieven, dus om genoeg gehoor te geven aan de lancering staan een aantal specifieke plannen op til. ‘Op 17 en 21 november beginnen wij met de communicatie naar de studenten toe. Dan gaan wij op drie verschillende plaatsen in Leuven uitleggen waar wij precies voor staan, in combinatie met een wedstrijd’, klinkt het bij de organisatie.
Ook LOKO en een aantal kringen, zoals VTK en Ekonomika, zijn betrokken geweest bij het project, dat zeer enthousiast wordt onthaald. Hier ziet men vooral voor de kleinere studentenverenigingen een positieve evolutie. ‘De grootste bezorgdheid was dat er dubbel werk gedaan zou worden. Dat deze dienst het werk van de kringen zou doen en omgekeerd’, zegt Bram Van Baelen, voorzitter van LOKO.
‘Daarom was ons standpunt dat het Student Career Center complementair moet zijn aan de initiatieven van de kringen, niet concurrerend. Bepaalde kringen hebben bijvoorbeeld al sterke jobbeurzen. Maar het feit dat het Student Career Center niet gebonden is aan een faculteit en net overkoepelend werkt, is zeker goed voor bepaalde diploma’s en studenten die een job in multidisciplinaire sectoren willen zoeken.’