artikel> De nuchtere student wordt beloond met ‘Morning After Fun’
LOKO en Lazarus gaan de strijd aan met alcoholoverlast
Naar jaarlijkse gewoonte houdt LOKO haar Oktobercampagne. Dit jaar een tikkeltje laat, maar dat past wel bij het thema: ‘Morning After Fun’
Uit een vruchtbare samenwerking met Lazarus - een project van Stad Leuven, AB InBev, KU Leuven en UZ Leuven om alcoholmisbruik tegen te gaan - ontstond deze campagne, die de studenten moet tonen dat er enorm veel plezier te beleven valt wanneer je eens minder drinkt. Tijdens de avond, maar vooral: de ochtend erna. Daarom wordt er dit jaar ingezet op het organiseren van allerlei toffe evenementen tijdens de ochtend, enkel toegankelijk voor nuchtere studenten. Een nachtje doorhalen en op die manier genieten van de evenementen wordt dus zeker niet gepromoot.
Plezier in de ochtend
LOKO’s mandataris Overlastpreventie Yentl Biebaut loopt over van enthousiasme bij het bespreken van de plannen: ‘De online-campagne is al begonnen, maar op de 24 urenloop wordt het startschot pas echt gegeven met een optreden van Gestapo Knallmuzik tussen acht en negen uur ‘s ochtends. Dat wordt dus supertof!’
Wie de 24 urenloop overslaat, kan dan weer genieten van een gratis ontbijt in Alma 2 op 30 oktober, hopelijk zit het daar dan ook weer eens vol. Studenten moeten blazen aan de ingang, en kunnen dan binnen voor hun ontbijtje; tussen zeven en tien uur, maar natuurlijk zolang de voorraad strekt. Wie niet wil aanschuiven in Alma 2, maar wel graag goed ontbijt, kijkt ook best niet te diep in het glaasje, want LOKO organiseert ook een brunch met foodblogger Loïc Van Impe, te winnen door nuchtere studenten of matige drinkers.
Biebaut kijkt het meest uit naar de alpacawandelingen, die plaatsvinden van 5 tot 9 november bij Arenberg: ‘Elke ochtend vertrekken er twee groepen van 15 studenten voor de wandeling, waardoor er in totaal 150 studenten mee kunnen doen. Omdat iedereen dol is op alpaca’s, zal er ook een weide zijn waar de alpaca’s bewonderd kunnen worden.’ Er wordt geprobeerd om alle toekijkers ook nog eens van drinken te voorzien, dus afkomen is zeker de moeite waard.
De oktobercampagne wordt afgesloten met een ochtendgymnastieksessie, gegeven door Louis Talpe. Slim drinkende studenten kunnen zelfs een Meet & Greet winnen met de heer Talpe.
Drink ook eens een watertje
Slim drinken is het devies dus! LOKO hanteert de slogan ‘Slim drinken is het nieuwe stomdronken’. Het campagneteam pleit dus niet voor geheelonthouding - een paar pintjes bestellen moet kunnen na de lessen. Wel wordt aangemoedigd dat er per pintje ook een glas water gedronken wordt. Samen met de kringen en fakbars worden er trays verspreid met plek voor bier én water, en in fakbars zullen er overal dubbele bierviltjes liggen met plaats voor je pintje en je glaasje water. Dat water wordt gratis verstrekt, sowieso tot het eind van de campagne. Biebaut hoopt op dit vlak echter de actie voort te zetten: ‘We moeten natuurlijk zien of het een succes wordt, maar wat mij betreft is het zeker iets voor op langere termijn. Ook na de campagne moet er nog slim gedronken worden.’