artikel> Leuven's grootste fuifzaal kent moeizame start na overname
Lido overhoop met kringen na moeilijke overname
Na de overname aan het begin van het academiejaar bekoelde de relatie tussen enkele kringen en de Lido ; zijn de plooien ondertussen gladgestreken?
Iedereen die ooit al een voet in Leuven heeft gezet, kent ongetwijfeld de Lido wel. 'De grootste fuifzaal van Leuven' - zoals ze zichzelf aanprijzen op hun eigen website - is al ettelijke jaren het decor van de grootste (en goorste) studentenbacchannalia. Van scheve cantussen tot foute feestjes, elke zichzelf respecterende studentenkring of -club heeft ooit wel al eens een evenement georganiseerd in de Lido, hun cantuszaal of kleine broertje de Odil.
De Lido is al jaren een gevestigde waarde aan het Leuvense feestfirmament, daterend uit 1996. In 2002 werd het bekende fuifmonument in de Bogaardenstraat overgekocht en sindsdien uitgebaat door de huidige eigenaar. Ondanks de jarenlange ervaring en langdurige samenwerking met bepaalde kringen en clubs, is door een interne overname van de Lido het begin van het academiejaar wat stroef verlopen.
Op de Algemene Vergadering van LOKO, de Leuvense Studentenkoepel, lieten enkele kringen blijken dat in de afhandeling van de contracten niet alles correct of tijdig verliep en dat achterstallige waarborgen door Lido op zich lieten wachten. Zo gaven verschillende kringen te kennen dat de waarborgen voor feestjes die ze organiseerden aan het begin van het academiejaar op zich lieten wachten, ver na wat gangbaar was. Ook bij een niet nader genoemde cantus waren er moeilijkheden: de communicatie vooraf verliep stroef en was weinig professioneel, er waren minder tafels dan afgesproken aanwezig en de avondverantwoordelijke leek weinig ervaren. De eventverantwoordelijke stelt zich wel begripvol en vergevingsgezind op: 'Het tekort aan tafels was uiteindelijk geen groot probleem, de communicatie was desondanks nog vriendelijk en de avondverantwoordelijke bleef behulpzaam. Ik wil ook benadrukken dat wij over het algemeen tevreden zijn over de samenwerking met de Lido.'
'Ik snap volledig waarom bepaalde kringen teleurgesteld waren in ons: binnen de veertien dagen moeten de kringen hun waarborgen terugkrijgen.'
Dennis Vangeneugden, uitbater Lido
Bert Veuskens, preses van Farmaceutica, is dan weer minder lovend over hoe de zaken afgehandeld werden na de openings-TD die ze begin oktober hielden in de Lido. Bij aankomst bleek zowel de geluids- als lichtinstallatie niet te werken en wanneer de kring gehoor bij de verantwoordelijke wilde halen, kregen ze te horen dat ze maar eerder hadden moeten komen. Dat de lichtinstallatie niet werkte, bleek geen onoverkomelijk probleem te zijn, aangezien het een glow-in-the-dark themafeestje betrof. Uiteindelijk hebben de kringleden zelf alsnog de geluidsinstallatie aan de praat gekregen, maar Veuskens is formeel: 'Wij zijn van mening dat als er dergelijke installaties aangeboden worden binnen het contract, dat deze dan ook functioneren, ook al worden ze niet gebruikt.' Ook werd er onduidelijk gecommuniceerd naar de kring toe: er was onduidelijkheid over het uiteindelijk te betalen bedrag, de kosten van het gebruik van bepaalde faciliteiten zoals kraantjeswater werden pas achteraf vermeld en doordat Farmaceutica verantwoordelijk werd gesteld voor beschadigde wc-deuren - iets wat de kring zelf betwist - werd de waarborg pas na een maand gedeeltelijk terugbetaald. Dit was pas nadat op de Algemene Vergadering van LOKO door verschillende kringen werd aangegeven dat er wel meer zaken stroef verliepen tussen de kringen en de Lido. LOKO zelf geeft wel aan dat ze niet hebben moeten tussenkomen in deze zaak.
Moeilijke overname
Dennis Vangeneugden heeft de zaak overgenomen van zijn broer en moest nog enkele waarborgen van een vroegere periode terugbetalen. Hij stelt zich begripvol op: 'Ik snap perfect waarom bepaalde kringen ontevreden waren over de gang van zaken. Gedurende korte periode liet de betaling van bepaalde waarborgen inderdaad wat op zich wachten. Ik ben samen met mijn broer hieraan begonnen, maar het werd gewoon korte tijd niet genoeg opgevolgd en ik heb het uitbaten van de Lido nu zelf volledig op mij genomen aan het begin van het academiejaar. Binnen de veertien dagen moeten de kringen hun waarborgen terugkrijgen. Als er bepaalde beschadigingen gebeuren, dan moeten de kringen vanzelfsprekend wat langer wachten voordat ze hun waarborg terugkrijgen omdat de facturatie wel wat tijd in beslag neemt. Dan kan het natuurlijk drie, vier weken duren, maar dan breng ik ook wel de kringen op de hoogte.'
'Indien de problemen tussen een kring en een andere partij blijven aanhouden, kunnen kringen eventueel juridisch advies inwinnen bij onze advocaat.'
Pieterjan Vaneerdewegh (LOKO)
Tibor Barabas, preses van Merkator, is tevreden met die uitleg: 'Onze waarborgen waren inderdaad nog de verantwoordelijkheid van de vorige eigenaar. Ze geven ook zelf aan dat er nog werk aan de winkel is en beloven dat ze er vanaf nu de volle 100% voor gaan. Wij sluiten een toekomstige samenwerking bijgevolg niet uit.'
Pieterjan Vaneerdewegh, voorzitter van LOKO, is tevreden dat in dit geval de kringen het probleem zelf hebben kunnen oplossen, maar stelt wel dat LOKO hulp en ondersteuning kan aanbieden bij onderhandelingen met derden en eventueel advies van hun advocaat kunnen voorzien, moesten bepaalde problemen lange tijd aanslepen.