REPORTAGE THRIFTEN

Hoe Leuvense studenten de tweedehandstrend omarmen

Studenten thriften veel omdat ze het economisch en ecologisch vinden. Duurzaamheid speelt een grote rol tegenwoordig, maar ook de uniekheid van de kleren.

Gepubliceerd

De afgelopen vijf jaar is thriften geëxplodeerd in populariteit. Zo is het aantal tweedehandswinkels in Leuven meer dan verdubbeld. Drie studenten vertellen over hun persoonlijke ervaringen met thriften. 'Ik zet geen stap meer binnen in de Zara of H&M'

Tijdens het shoppen haalt Tigist Jacobs, student modetechnologie Hogeschool Gent, een grijs denim vestje met een bontkraag en bontmouwen uit de rekken van de Riot. 'Dit is nu eens super cute', zegt ze. De afwerking trekt me echt aan.' De Riot is, naast de Think Twice, een van de grootste tweedehandswinkels in Leuven. 

Waar je ook kijkt, zie je rijen met jeans, truien en t-shirts, het ene rek meer volgeladen met kleren dan het andere. Tussen de rekken bevinden zich snuisterende jongeren en studenten, allemaal op zoek naar dat ene unieke kledingstuk, zo ook Johannes Doom, student burgerlijk ingenieur KU Leuven. Alles wat hij momenteel draagt is tweedehands gekocht. 'Behalve mijn ondergoed', lacht hij.

Trends

De populariteit van tweedehands winkelen steeg enorm de afgelopen vijf jaar. 'Jongeren zijn graag mee met trends en evoluties. 'Vriendengroepen spelen een grote rol in het leven van jongeren', zegt professor marketing Els Breughelmans (KU Leuven). Als er binnen hun vriendengroep iets als positief wordt gezien, is de kans dus groot dat jongeren erin mee gaan. Thriften is intussen een van die trends.

Online is tweedehands winkelen steeds populairder geworden. Zo verkiest JIl het om online te winkelen en zit ze elke dag op Vinted. Wanneer haar budget het toelaat, koopt ze een keer per week een kledingstuk. 'Het is zowel goedkoper als beter voor het klimaat.' 

'Een uniek kledingstuk thriften is voor mij wat de jackpot winnen is voor de gokverslaafde'

Johannes Doom, student

Vroeger heerste het idee dat mensen die tweedehands winkelden dat deden omdat ze een kleine portemonnee hadden. 'De enige reden dat iemand zou thriften was uit noodzaak, door gebrek aan financiële slagkracht', zegt Breugelmans.

Ondertussen heeft thriften dat stigma volledig van zich afgeworpen. 'Opeens was het heel populair geworden om na school samen naar de Riot of Think Twice te gaan en was het niet meer cool om dezelfde jas te hebben van de Zara,' herinnert Jil zich. 'Ik ben in het tweede of derde middelbaar overgeschakeld naar tweedehands en thrift nu bijna uitsluitend.' Johannes ging voor het eerst naar de Think Twice toen hij hoorde van zijn vrienden dat ze daar kleding hadden gekocht. 'Ik ging toen ook maar eens kijken.' 

Schattenjacht 

Voor de modebewuste Tigist gaf vooral het unieke aspect van de kleding een aanleiding tot het thriften: 'Ik wou unieke stukken vinden, items die niet iedereen heeft.'Jil heeft ook liever een outfit aan dat niemand anders heeft. 'Een vet kledingstuk wordt nog specialer doordat er maar een beschikbaar van is.' 

'Een uniek kledingstuk thriften is voor mij wat de jackpot winnen is voor de gokverslaafde', zegt Johannes. 'Als je een kledingstuk koopt waar je trots op bent, maar dat fast fashion is, dan bestaan er duizenden kopieën van. Wanneer je dan iemand anders hetzelfde ziet dragen, wringt dat.'

Volgens Breugelmans is het snuisteren, de zoektocht om iets te vinden enerzijds en de kans om iets unieks te vinden dat niemand anders heeft anderzijds, belangrijke motieven om te thriften. 'Studenten halen plezier door iets te vinden aan een goede prijs dat nergens anders gekocht kan worden en dat hen dus uniek maakt.' 

'We kopen meer kleren dan dat we gedragen krijgen'

Els Breugelmans, professor Economie

Toch is thriften niet altijd duurzaam. Kopen zorgt (vaak onbewust) voor een positief gevoel, dus gaan mensen steeds meer kopen om dat gevoel te triggeren. 'Tweedehandskledij kan overconsumptie in de hand werken, want het geeft de kopers een idee dat ze goed bezig zijn, waardoor ze meer kopen dan dat ze nodig hebben', zegt Breugelmans. Zo voelt Jil zich nooit schuldig bij tweedehandse aankopen, ook al koopt ze tien stuks op een dag. 'Door te thriften koop je misschien je schuld weg', aldus Breugelmans. 

Duurzaamheid

Dat schuldgevoel bij het kopen van nieuwe of niet duurzame kleding wordt gereflecteerd bij alle drie studenten. Grote kledingmerken komen steeds meer negatief in de media door arbeidsomstandigheden en hun klimatologische impact. Ook Tigist zag tijdens haar opleiding een aantal documentaires die de negatieve kant van de modewereld belichten. 'Daarom zet ik geen stap meer binnen bij de Zara of H&M', zegt ze.

Tigist bewondert het denim vestje met bontkraag.

Volgens Breugelmans is duurzaamheid echter niet de enige en zeker niet de grootste drijfveer bij studenten. 'Het rondsnuisteren en het unieke karakter zijn vaak belangrijker, waardoor studenten toch nog vaak fast fashion kopen. Het is mooi meegenomen voor hen als ze kleding tweedehands kunnen kopen, maar duurzaamheid is vaak geen must.' 

Toch zijn er ook studenten die wel zeer begaan zijn met dit aspect. 'Ik lees heel vaak hoe slecht de mode-industrie is voor de planeet en hoe nieuwe kleren heel veel energie en water kosten om te produceren. Daarom ben ik ook meer beginnen thriften', zegt Jil. 

Ook Tigist houdt haar minder bezig met de trends. Ik zoek vooral kledingstukken die langer meegaan en wil niet te hard meegaan met die trends, ook al zijn ze vaak cute.' Meerdere studenten zeggen dat ze enkele keren per week thriften, wat uiteindelijk hetzelfde is als consumeren. Thriften verschuilt zich achter de illusie dat het ecologisch is, terwijl de consumptie nog steeds massaal is.

Lage prijzen

Daarnaast spelen ook de lage prijzen een beslissende rol in de keuze om te thriften bij de jonge generatie, aldus Breugelmans. 'Als student heb ik momenteel niet zo veel geld, dus ik probeer ervoor te zorgen dat ik niet te veel geld uitgeef aan kleren', zegt Jil. De laatste jaren zijn de prijzen echter enorm hard gestegen. De trend is zo een slachtoffer van haar eigen populariteit. Jil shopt daardoor niet meer bij de Riot, omdat die veel te duur is geworden. 

Er verschijnt ook steeds meer fast fashion in de rekken. 'Je bent nooit zeker dat wat je koopt kwalitatief is', vindt Johannes. 'Ik wil niet iets kopen dat na enkele maanden uit elkaar valt.' Veel studenten worstelen daarom steeds meer met de kwaliteit van het aanbod van de tweedehandswinkels. 

Volgens Breugelmans is die kwaliteitsdaling een gevolg van kledingstukken die te snel afgedankt worden. Een kapotte rits of los draadje kan gemakkelijk worden gerepareerd. 'Winkels als de A.S Adventure zijn daarom begonnen met een herstelhub waar klanten hun wandelschoenen, tenten en slaapzakken kunnen laten repareren. Kleren laten repareren is nog niet heel toegankelijk, zegt Johannes. 'Het liefst geef ik het aan mijn oma. Dan is het snel gemaakt en krijg ik ook nog middageten.' 

Breugelmans: 'Duurzaamheid is geen hype of trend die over een paar jaar weggaat, het is een blijver. We kunnen er niet omheen. Ofwel zal de overheid dat opleggen, ofwel borrelt het vanzelf naar boven.'

Powered by Labrador CMS