artikel> Binnenkort 50 mobipunten in Motown

Elektrische deelstep, een toekomst in Leuven

De elektrische step heeft de hoofdstad veroverd en is op veroveringstocht door de Scheldestad. Na Brussel en Antwerpen is Leuven aan de beurt, of houdt onze stad de 'Trotinette van de 21e eeuw' tegen?

Rond de toekomst van de deelstep in Leuven bestaat verwarring in de media. Het stadsbestuur verklaarde eerder dat in zo'n kleine stad als Leuven, met tienduizenden studenten, steps die je overal mag achterlaten, snel een probleem zouden worden. Toch stelden ze dat de steps meer dan welkom waren. Verwarring alom, en to step or not to step, that is the question.

Eerst wat meer over de steps zelf. De belangrijkste providers in België zijn Bird, Troty en Lime. Zij werken allemaal volgens dezelfde methode. Als klant download je eerst de applicatie. Daarna is de locatie van de step te vinden op een kaart in de app. Ten derde ontgrendel je de step met de app en rij je er mee naar waar je wil. Tot slot laat je de step op een willekeurige locatie achter na gebruik. De betalingswijze is al even eenvoudig: je betaalt met de visa kaart, waarbij de app één euro aanrekent bij activatie van de steps en 15 eurocent per minuut.

De stad is meester van de markt

David Dessers, schepen van mobiliteit, vindt dat de stad moet kijken naar drie criteria: het tegengaan van de 'verrommeling van het openbaar domein', duurzaamheid van de steps en tot slot de invoering laten verlopen op een sociaal verantwoorde manier. Dat wil concreet zeggen: geen rondslingerende steps, geen steps die te snel op het 'stepkerkhof' vliegen en die door mensen met camionettes ’s avonds naar laadpunten gebracht worden. Kleine vingerverwijzing is dat naar Brussel en Antwerpen waar mensen de eindjes aan elkaar proberen te knopen op deze manier, de steps overal kunnen blijven staan en de firma’s zelf aangeven dat steps na 300 keer gebruikt te zijn, versleten zijn, 'of al genoeg hebben opgebracht'.

Maar goed, komen ze of niet? ‘De stad is meester van de markt,’ voor Dessers. ‘Mobipunten worden in de komende drie jaar uitgerold. Daar is Europees geld mee gemoeid, dus dat moet. We zullen er ineens vijftig installeren, als we willen kan dat zelfs sneller gebeuren.' De stad is ook in onderhandeling met een aantal van die aanbieders. 'Sommigen van hen zeggen dat als we groen licht geven er overmorgen deelsteps kunnen staan. Wat ik ook uit die onderhandeling met de aanbieders merk, is dat zij sterk aandringen op wat men free floating noemt. Dus dat je die steps overal kunt achterlaten.’

Geen studentenkost

Dan is de laatste vraag: voor wie moeten ze dienen. Voor studenten is het waarschijnlijk te duur. Het wordt last mile transport voor mensen die Leuven bezoeken of in Leuven komen werken. Ook Dessers zelf gebruikt de step, maar die heeft hij zelf gekocht. Een laatste waarschuwing geeft hij in dat verband nog mee: ‘Ik ben er een beetje te onbesuisd mee geweest. Ik ben voor de eerste keer tegen de vlakte gegaan en heb vastgesteld dat je er ook wel stevig mee kan vallen (lacht).’

Ja ze komen, de steppers, wees gewaarschuwd! Voor wie niet kan wachten: je kan dus ook zelf een E-step kopen en dan hoef je hem niet eens te delen.

Powered by Labrador CMS