artikel> Studenten zetten deliverywebsite voor drank op poten

Bestel eens een nachtwinkel op kot

Indrinken op kot maar te lui om naar de winkel te gaan? Enkele studenten vonden een gat in de markt en richtten ‘Booznow’ op, een webshop die drank aan huis levert.

In een mum van tijd wisten ze al een heleboel klanten te strikken. ‘We bestaan nu twee maanden en we merken dat het concept echt aanslaat’, zegt Tristan Dewelde, medeoprichter. ‘Op een donderdagavond krijgen we 40 tot wel 80 bestellingen. Wat we vooral zien is dat mensen die één keer bestelden meermaals per week terugkomen. Het is nog puur een kwestie van naamsbekendheid.’

‘Het idee ontstond bij het uitgaan. Alle nachtwinkels waren gesloten en twee Amsterdamse vriendinnen vroegen of we dan geen drank konden laten leveren. Dat hadden we hier nog nooit gehoord en zo zijn we er ingerold.’

Dewelde wijst ook op het hoge aantal nachtwinkels en ziet daar kansen voor Booznow. ‘Leuven telt een onnatuurlijk aantal nachtwinkels, als je bekijkt hoeveel ze klanten aanrekenen. Wij draaien dezelfde kosten en toch zijn we een stuk goedkoper. Je mag ons daar Colruyt-gewijs op pakken: vind je één van onze producten aan goedkoper tarief in een nachtwinkel, dan stellen we onze prijzen bij.’

Op de website is een ruim assortiment aan drank en toebehoren te vinden. Dat gaat van allerlei soorten alcoholische en non- alcoholische drank tot bekers, snacks, condooms en zelfs een Cara beerpongpakket. Je bestelt op de site, geeft je adres in en de koerier vertrekt per fiets of brommer naar je locatie.

Booznow mikt ook op uitbreidingen in de toekomst, zoals een samenwerking met een pizzeria. Dewelde: ‘Tijdens de blok willen we ons assortiment nog wat aanpassen, om ook dingen te kunnen leveren waar je dan nood aan hebt, zoals Nalu of pennen.’

Booznow heeft in Leuven een monopolie, maar is niet de enige door studenten gerunde deliverywebsite. In Gent zag het project ‘Nachtkoerier’ deze zomer al het levenslicht met een gelijkaardig assortiment. Concurrentie met de grote deliverybedrijven verwacht Dewelde niet. ‘Om alcohol te leveren heb je speciale vergunningen nodig, ook voor je werknemers. Ik denk niet dat Ubereats of Deliveroo daar echt interesse in hebben.’

Indrinkcultuur

Je kunt je afvragen of een initiatief als Booznow niet bijdraagt aan de indrinkcultuur bij studenten, omdat ze de afstand tot alcohol nog meer verkleint. Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen (VAD) relativeert: ‘Er zijn veel manieren waarop studenten aan alcohol kunnen geraken. Dit is meer een extra kanaal dan een gat in de markt.’

‘Indrinken is een nieuwe trend. Uit Waalse cijfers uit 2013 bleek dat 67 procent van de Waalse studenten aan indrinken deed en dat gemiddeld twee keer per maand. Amerikaans onderzoek wees erop dat indrinken gerelateerd is aan risicovol drinkgedrag, omdat er veel meer gedronken wordt dan wat aanvaardbaar alcoholgebruik is.’

Dewelde: ‘Wie bij ons bestelt moet minstens 18 jaar zijn, dat staat op een disclaimer aan het begin van de website. Als onze koerier merkt dat de klant dronken, minderjarig of onder invloed is van andere middelen, of dat de persoon die aan de deur komt niet degene is die de bestelling plaatste, leveren we niet. We zijn daar erg strikt in, dat moet ook.’

Een lastige afweging, vindt Geirnaert. ‘Je kan moeilijk vaststellen of iemand echt onder invloed is. De persoon die de deur opent is ook niet noodzakelijk degene die gaat drinken. Het is mooi als principe, maar de concrete toepassing lijkt me minder evident.’

Powered by Labrador CMS