NIEUWS ALMA

Alma houdt prijzen stabiel, vol-au-vent wel duurder dan ooit

Studentenrestaurant Alma draaide goed dit jaar en houdt haar prijzen grotendeels stabiel. Zo daalt de prijs van pasta, maar wordt de populaire vol-au-vent duurder dan ooit. Met acties en vernieuwingen wil het studentenrestaurant komend academiejaar meer studenten aantrekken.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Hoewel de vaste prijscategorieën van € 4.95 en € 10 behouden worden, zal studentenrestaurant Alma komend academiejaar enkele prijsveranderingen doorvoeren. Zo daalt de prijs van spaghetti van € 7 naar € 6, maar stijgt die van vol-au-vent van € 7 naar € 7.5.

Pasta goedkoper

De prijsverlaging van spaghetti komt naar eigen zeggen op populaire vraag. Daarmee wil Alma studenten tegemoet komen, samen met een prijsstabiliteit van de andere warme gerechten. 'Dat is een mooi resultaat', vindt LOKO-voorzitter Bram Schaefer. Hij toont begrip voor de prijsstijging van de vol-au-vent: 'Het is niet meer dan logisch dat een gerecht met een duurdere productie ook aan een hogere prijs verkocht wordt.'

De vol-au-vent was nog nooit zo duur

Daarnaast stijgt de prijs van nevenartikelen zoals broodjes en soep gemiddeld met 5%. 'De inflatie en het feit dat de subsidies van de KU Leuven enkel naar de warme maaltijden gaan, verklaren ook die prijstoename', beaamt Schaefer. 

Die subsidies komen uit het budget van KU Leuven Studentenvoorzieningen (Stuvo). Aangezien Stuvo haar middelen selectief moet inzetten, is er sinds dit academiejaar besloten om aan Alma subsidies te verlenen in verhouding tot het aantal verkochte maaltijden. Zo kan Alma de prijs van de populairste maaltijden zoveel mogelijk drukken, ten koste van bijvoorbeeld de duurdere schotels van € 10.

Voeling met studenten

Het studentenrestaurant ging afgelopen semester creatief te werk. Zo organiseerde Alma in maart de zogenaamde Pasta Nostra Nights, waarbij studenten 's avonds pastagerechten aan een lagere prijs konden nuttigen. 'Alma lijkt zich bewust van de noden van studenten', merkt Schaefer op. 'Pasta is een populair gerecht en de actie speelde daar slim op in.'

'Een eventuele prijsdaling hangt af van de evolutie van de inflatie'

Tom Mestdagh, CEO van Alma

Zulke acties blijken hun vruchten af te werpen: de bezoekersaantallen lagen hoger dan verwacht. Aan het begin van het academiejaar ambieerde Alma nog 70% van de referentieopkomst uit 2019 – dat was haar laatste normale jaargang voordat de coronapandemie uitbrak. 'We hebben 10% meer studenten dan dat oorspronkelijke voornemen kunnen aantrekken', zegt Alma-CEO Tom Mestdagh. 

Omdat de tijdelijke acties lijken te werken, wil Alma daar komend academiejaar verder op inzetten. 'Acties vergelijkbaar met de Pasta Nostra Nights zullen komend academiejaar focussen op die resterende 20% van de referentieopkomst', deelt Mestdagh nog mee.

Vernieuwingen

Naast de tijdelijke acties, zal Alma zich visueel in een nieuw jasje steken in een poging om meer studenten aan te trekken. 'Alma 1, Alma 3 en de Moete zullen geen structurele veranderingen ondergaan, maar we pogen wel om de ruimtes een aangenamere, eigentijdse look-and-feel te geven', kondigt Mestdagh aan. Alma 2 onderging reeds voor corona een vernieuwing.

'Het is belangrijk dat Alma een gezonde onderneming blijft'

Bram Schaefer, voorzitter Studentenkoepel LOKO

Alma vernieuwt ook de koffiecorners. Er komen nieuwe toestellen met duurzame fairtradekoffie. 'Daar zijn wij alleen maar fan van', zegt Schaefer. 'We hopen dat Alma zo weer een stapje dichter komt bij een duurzamere aanpak.' De prijzen aan de koffiecorners zullen niet wijzigen.

Toekomst

Ondanks de positieve vooruitgang, zijn Alma's prijzen nog steeds historisch hoog – de vol-au-vent, bijvoorbeeld, was nog nooit zo duur. Waarschijnlijk zullen de prijzen nog niet dalen op de korte termijn, deelt Mestdagh mee. Dat was nochtans Alma's expliciete doel indien het studentenrestaurant voldoende positief draaide dit jaar.

De vraag rijst of lagere prijzen niet vanzelf voor hogere bezoekersaantallen zorgen. Toch lijkt het studentenrestaurant geen grote sprongen te willen maken. Het wil zich behoeden voor externe factoren. 'Alles hangt af van de evolutie van de inflatie', benadrukt Mestdagh. 

Ook LOKO-voorzitter Schaefer verkiest die voorzichtige aanpak: 'Het is belangrijk dat Alma, naast een ontmoetingsplaats voor studenten, ook een gezonde onderneming blijft.' 

Het is afwachten of dat voor een nieuwe generatie studenten het geval zal zijn, en of de huidige generatie niet afhaakt bij gebrek aan grote prijsdalingen.

Powered by Labrador CMS