artikel> Op zaterdag 20 oktober vond in Leuven opnieuw de Kinderuniversiteit plaats
Ontdek de wereld, begin vroeg genoeg
Zo’n tweehonderd kinderen volgden zaterdag les in Arenberg. De campus werd wakker geschud en veranderde in een plaats waar kleur en creativiteit zegevierden en gedreven studenten les volgden.
Op naar een betere wereld
Het centrale thema van editie 2018 is 'een betere wereld'. Professor Ilse Smets begon de dag met een college over drinkbaar water. De kinderen noteren vlijtig in hun nieuwe schriftjes, terwijl ze heen en weer wiebelen op hun stoel. Op de derde rij lijkt een jongen zelfs een livestream te maken met zijn smartphone (van een geboren vlogger gesproken). Geregeld schiet een nieuwsgierige hand de lucht in en de aula is geen minuut zonder beweging.
Smets merkt nog meer verschillen op met het doordeweekse, oudere aula-publiek: 'Hier weet je dat je aan een geboeid publiek lesgeeft. Wanneer ik een vraag stel, willen de kinderen antwoorden.' Interactiviteit komt hier vanzelf. Daarnaast constateert Smets dat je makkelijker ziet of de mini-studenten mee zijn of niet: 'Je merkt hier heel duidelijk dat je boodschap aankomt of niet.'
'Hier weet je dat je aan een geboeid publiek lesgeeft'
Ilse Smets, professor
Het onderwerp van de les slaat aan bij de studenten in spe, de kinderen willen overduidelijk bijleren en zijn een erg ontvankelijk publiek. Het thema 'water' laat dan ook niemand onberoerd. 'Iedereen drinkt water', klinkt het in de aula. De uitleg van professor Smets kan vandaag terecht op wat extra aandacht rekenen: 'Met de droge zomer van dit jaar is eindelijk het besef gegroeid dat we echt een probleem hebben in Vlaanderen, terwijl wij dat al jaren weten en aankaarten.'
Leren consuminderen
De gedreven jeugd verlaat de aula met bruikbare tips over onder andere consuminderen: voor het maken van jeansbroeken of een stuk biefstuk is veel water nodig, dus je koopt best geen twintig jeansbroeken, en eet een kleiner stukje vlees. Zelf kennen de kids ook al heel wat tips. Spaarzaam zijn met warm water en geen kranen open laten staan als je ze niet gebruikt, bijvoorbeeld. Een van de jonge studentjes noteert ijverig K.B.D.F in haar schrift, wat staat voor 'kraanwater beter dan flessenwater'. Een geboeid publiek dus!
Toch neemt naar het einde van de les toe de concentratie ietwat af en maken notities meer en meer plaats voor tekeningen. Tijd voor een welverdiend rustmoment. Of voor iets anders natuurlijk: tijdens de pauze troepen een twintigtal kinderen samen naast de lessenaar, voor misschien wel de meest atypische activiteit in een aula: ze willen graag een handtekening van de professor. 'Dat doen we natuurlijk niet dagelijks', stelt Smets.
'Kunnen we die kluis niet gewoon uit het raam gooien?'
Een jonge, innovatieve student
Na het college is het tijd voor de workshops, volgens de site 'een les waarin een groepje studenten bepaalde vreemde dingen onderzoekt en er besluiten uit trekt'. Zelf toch ook geprikkeld door wat die 'vreemde dingen' dan precies inhielden, trokken we mee op pad. Er was keuze uit een ruim aanbod: van bouwen met bamboe en membranen maken tot duurzaam beton maken.
Voor alles een oplossing
Wat opvalt, is hoe gedreven de kinderen zijn. Tijdens wiskundige raadsels en spelletjes kruipen ze bijna op de demonstratietafel om alles goed te kunnen volgen. Bij de workshop 'energie escaperooms' leren de kinderen over broeikaseffecten en moeten ze zichzelf in veiligheid brengen door een lek van broeikasgassen te stoppen. Dat doen ze door de code te kraken. 'Kunnen we die kluis niet gewoon uit het raam gooien?' klinkt het. Een knap staaltje ingenieursdenkwerk en thinking-outside-the-box was het zeker.
Een dagje Kinderuniversiteit staat dus duidelijk gelijk aan bijleren. Een jonge student vat het samen als volgt: 'Hier zijn de lessen veel leuker, want op school weet ik bijna altijd alles al.' Geen geleuter over papers en droge leerstof hier aan de kinderuniversiteit, maar wel ongezouten meningen van leergierige kinderen met smaak.