NAVRAAG MARGAUX AMANT

Margaux Amant: 'Je leert zoveel over de wereld als je een letterenrichting volgt'

Margaux Amant

Margaux Amant is een beloftevol jong talent in de Vlaamse radiowereld. Sinds 2020 presenteert ze 'De Afrekening' op Studio Brussel, waarin ze de balans opmaakt van de grootste hits van het moment.

We ontvingen Margaux Amant bij ons op de redactie, nadat ze vanuit Mechelen was afgezakt tot in Leuven. Ze zette zich comfortabel op de bank, wij kaarsrecht op onze stoelen.

Wat studeer je momenteel?
Margaux Amant: 'Ik heb Taal- en Letterkunde gestudeerd, maar nu studeer ik de bachelor Toegepaste Audiovisuele Communicatie aan Thomas More. Dat is een banaba. Ik leer daar hoe je televisie maakt.'

De Afrekening op tv dus.
Amant: 'Ja, precies.' (lacht)

Hoe ben je in de mediawereld terechtgekomen?                                                                            Amant: 'Ik heb in 2018 meegedaan aan Studio-Dada. Dat was een talententraject van Studio Brussel, waarvoor iedereen zich kon inschrijven. Het was bestemd voor mensen die echt in de media terecht wilden komen.'

'Studio Brussel was eigenlijk mijn hobby'

Amant: 'Toen zat ik in het zesde middelbaar en moest ik zelfs nog 18 worden, maar ik schreef me in met het idee: "als ik hier nu al eens passeer, dan wordt het later misschien gemakkelijker voor me om binnen te geraken, indien ik de stap uiteindelijk wil zetten". Ik was in elk geval supergrote fan.'

'Ik kwam uiteindelijk in een groep van tien talentvolle personen terecht. De meesten waren afstuderende studenten. We kregen een korte radio-opleiding en mochten zelfs een beetje proeflopen. Zo deed ik enkele korte uitzendingen en kleine reportages. Sinds juni 2020 presenteer ik De Afrekening.'

Was daar een selectie voor nodig?
Amant: 'Nee, toen ik het talententraject doorliep, kreeg ik wel de kans om via een apart opleidingsonderdeel in de reservestudio korte afleveringen op te nemen. Ik presenteerde dan telkens een uurtje De Afrekening van de week ervoor. Rik Boey begeleidde me daarin en gaf me telkens feedback.'

'Je leert zoveel over de wereld, andere culturen en hoe de mens in elkaar zit als je een letterenrichting volgt'

'In 2019 presenteerde ik Nightcall, een programma tussen middernacht en 2u 's nachts. Je kan het beschrijven als nachtradio gericht op nachtuilen. Ook belden we dan met de luisteraars. Uiteindelijk werd ik zelf in 2020 opgebeld en gevraagd of ik De Afrekening wilde presenteren.'

Je was toen nog student. Viel je werk goed te combineren met school?
Amant: 'Ja, op zich wel. Ik zat niet in een jeugdbeweging, een presidium of iets dergelijks. Studio Brussel was eigenlijk mijn hobby.'

Hoeveel tijd per week gaat er naar een aflevering?
Amant: 'Vroeger moest ik me een hele dag voorbereiden en daarop volgde het presenteren. Tegenwoordig heb ik dagelijks volledige lesdagen, dus maak ik daarvoor ongeveer drie avonden per week vrij.'

Dat klinkt heftig.
Amant: 'Ja, maar ik vind het leuk. (lacht) Als ik het niet leuk zou vinden, zou ik het niet doen.'

'Ik heb het gevoel dat een radiohost bij wijze van spreken haast naast je zit'

Had je opleiding tot taalkundige een invloed op hoe je radio maakt?                                  Amant: 'Op vlak van uitspraak zeker wel. Ik heb altijd wel gedacht dat een studie zoals Taal- en Letterkunde, Geschiedenis of Kunstwetenschappen – de Letteren – je wel een beetje zou vormen als mens. Niets tegen de exacte wetenschappen natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat je daar minder plaats hebt om jezelf echt te verrijken.'

'Je leert zoveel over de wereld, andere culturen en hoe de mens in elkaar zit als je een letterenrichting volgt. In vergelijking met vier jaar geleden heb ik het gevoel als mens breder te zijn geworden, ook wat mijn persoonlijkheid betreft. Ik denk dat het op die manier heeft geholpen, maar eerder indirect. Het journalistieke aspect heb je sowieso wel mee, wat bronnenonderzoek betreft.'

Ben je van plan hierna voltijds in de media te werken?                                                               Amant: 'Dat is het plan, ja. (lacht) Ik studeer nu tv. Als iemand vraagt wat ik wil doen, dan zeg ik altijd dat ik radio en tv zou willen combineren zoals veel presentatoren. Denk maar aan Xavier Taveirne of Sander Gillis. Zo'n combinatie lijkt me echt wel leuk.'

Margaux Amant

Wil je dan verder gaan dan enkel culturele inhoud op de radio naar meer journalistiek?
Amant: 'Ik denk dat ik wel eerder bij het culturele wil blijven: daar ligt mijn eigen interesse vooral.'

Radio en jongeren

Volgens sommigen is radio als medium een achterhaald station. Luistert 'de jeugd' nog naar de radio?                                                                                                                               Amant: 'Ja, in de eerste plaats luistert de jeugd veel meer naar podcasts. Veel radiozenders zetten daarop in tegenwoordig: die maken dan naast een programma ook podcasts. Op Radio 1 heb je bijvoorbeeld #Weetikveel.'

'Ik denk dat er tegenwoordig veel aandacht is voor teksten'

'Het is een vraag die ik mezelf ook stel, maar ik heb het gevoel dat ik daarover te weinig weet. Maar toch blijft het een relevant medium. Kijk naar mijn studierichting: daar kwam pas erg recent een luik 'radio' in. Zo zie je maar weer dat het blijkbaar relevant genoeg was om daarvoor een nieuwe richting te starten. Ik zie er zeker nog een toekomst in.'

Wat zou de meerwaarde van radio kunnen zijn in de toekomst?
Amant: 'Het gezelschap, zoals in de auto bijvoorbeeld. Als je alleen in de auto bent, dan is Spotify of een podcast eerder eenzaam. Je hoort een gesprek waar je buiten valt. Ik heb het gevoel dat een radiohost bij wijze van spreken naast je zit. Dat kan gezelschap en gezelligheid brengen denk ik, wat bij Spotify moeilijker is.'

Heb je de indruk dat het radioaanbod veranderd is de voorbije jaren vanwege de concurrentie met andere mediavormen?
Amant: 'Ik weet dat radiozenders er wel actief mee bezig zijn: "wat biedt Spotify aan en hoe kunnen wij op onze eigen manier uit de hoek komen? Hoe luistert men tegenwoordig, hoe passen we ons daaraan aan?"'

'Bij StuBru hebben we veel streamingdiensten, maar we zetten daarbij ook in op de sfeer. Op Spotify kan je bijvoorbeeld sfeervolle afspeellijsten vinden. Met onze eigen programma's bieden we ook een bepaalde sfeer aan. Bijvoorbeeld Bruut, waar je vooral harde muziek hoort.'

Muziek

In je programma De Afrekening maak je de balans op van de grootste hits van het moment. Hoe maak je die selectie?                                                                                                          Amant: 'Het zijn de luisteraars die kunnen stemmen op hun favoriete nummers. Ze geven ons een top drie door, en op basis daarvan maakt de computer dan een berekening. Zo krijg ik elke week een volledige lijst.'

Zie je bepaalde namen heel vaak terugkomen?
Amant: 'Veel Belgische namen, dat valt wel op. Maar ook veel 'gitaarnamen', om het zo te zeggen. Denk dan aan bijvoorbeeld Brutus, Rhea, Rammstein, Editors, enzovoort.'

'TikTok heeft veel invloed op hedendaagse muziek'

Als je de popmuziek van vandaag zou moeten definiëren, hoe zou je dat doen?
Amant: 'Ik denk, maar dat is puur mijn eigen aanvoelen, dat er tegenwoordig veel aandacht is voor teksten. Nederlandstalige muziek komt op die manier sterk op. Denk bijvoorbeeld aan artiesten als Froukje of Eefje De Visser.'

'Misschien heeft dat ook te maken met de opkomst van zoiets als poetryslams. Het valt gewoon op dat mensen steeds meer over teksten nadenken, steeds vaker dingen onder woorden willen brengen.'

'Ik denk dat popmuziek daarin misschien veranderd is ten opzichte van een paar jaar geleden. Waar het vroeger ook nog over een goede beat ging, is er nu misschien net wat meer aandacht voor wat er in de muziek verteld wordt, en op welke manier.'

Wat maakt bepaalde muziek bij jongeren meer of minder populair? Je ziet tegenwoordig veel TikTok-liedjes op de radio verschijnen.
Amant: 'Ja, TikTok is een heel grote invloed. Een goed voorbeeld is de inzending voor Eurovisiesongfestival van Armenië. Dat was aanvankelijk niet erg bekend, maar maanden later ging het op TikTok viraal. En nu is het ontploft en hoor je het overal.'

'Ook bij ons op de redactie houden we dat in het oog: wat wordt groot op TikTok? Je mag je er in elk geval zeker niet boven stellen. Het is nu eenmaal een nieuwe manier waarop de jeugd muziek ontdekt, en waarop bepaalde artiesten groot worden. Ik vind het alleen maar logisch dat we het ook opnemen in onze playlists.'

Je leert zo veel artiesten kennen.
Amant: 'Ja, of dingen waar je anders nooit op zou stuiten.'

Margaux Amant

Luistert de jeugd dan naar zeer diverse muziek, of blijft het volgens jou bij bepaalde genres?
Amant: 'Ik denk dat het divers blijft, dat de jeugd zich met veel verschillende dingen bezighoudt. Ze kunnen zich door veel meer dingen laten beïnvloeden dan vroeger. Ik moet nu denken aan de liedjes van Metallica of Kate Bush die in Stranger Things verschenen. Dat zijn dingen die de jeugd dan op die manier herontdekt.'

Inclusiviteit

Er komt soms kritiek op vertegenwoordiging van minderheden in de Vlaamse media. Is er genoeg inclusiviteit in de media?
Amant: 'Het kan uiteraard altijd beter. Onlangs verscheen een artikel over hoe zes mannelijke kopfiguren op de VRT veel meer betaald worden door exclusiviteitscontracten en hoe daar geen vrouwen tussenzaten. Zulke gevallen blijven pijnlijk. Ze doen zeker hun best in de media, daar niet van. Toch merk je dat wanneer puntje bij paaltje komt, de zaken wel nog vaak scheef in elkaar zitten. Beter kan het zeker. Intussen zie ik wel dat er stappen in de juiste richting gezet worden.'

'Onze aandacht gaat naar de jeugd, maar we mogen de ouderen ook niet vergeten'

Wat voor stappen?
'Ik denk sowieso de vertegenwoordiging van vrouwen, mensen van kleur en LGBTQ+-gemeenschap. Wat betreft mensen met een beperking, ligt de zaak anders, al bestaat sinds recent wel het programma Down the Road. Toch blijft die niet gespaard van kritiek: William Boeva had zich daartegen uitgesproken.'

'Om hem te citeren: "Als de VRT denkt dat het met Down the Road bijdraagt aan inclusie, dan maakt mij dat triestig. Het is een feelgood-programma waarin mensen met een beperking mogen aandraven om op de emoties van de kijker in te spelen. Maar dat zorgt er bijvoorbeeld niet voor dat meer mensen met het downsyndroom of een andere beperking bij de VRT werken. Terwijl dat zó belangrijk is." Ik denk wel dat een programma als Down the Road twintig jaar geleden niet van de grond zou zijn gekomen. In die zin boeken we wel vooruitgang.'

Zijn er manieren waarop de mediawereld zich kan verbeteren op dat vlak?
Amant: 'Diversiteit op een normale manier brengen, zoals Boeva dat ook zei. Laat nu bijvoorbeeld iemand met een beperking meespelen in een aflevering van Blokken, in plaats van een speciale uitzending te maken over mensen met een beperking. Ik denk dat je op die manier al veel kan bereiken, en dat geldt voor alle minderheidsgroepen of mensen met een diversiteitskenmerk.'

De VRT voerde onlangs een vernieuwing van haar aanbod door: ze wil een jonger en breder publiek aanspreken. Merk je die ook bij de radio?
Amant: 'Niet meteen. Ik denk dat radiozenders blijvend willen inspelen op sociale media waar de jeugd zit, zoals TikTok. Volgens mij uiten de vernieuwingen zich in het muziekaanbod, de keuze van gasten of de aangesneden onderwerpen. Men kiest vaker thema's die bij de jeugd aansluiten. Al voel ik niet dat er nu een plotse omslag is gebeurd.'

Wat vind je zelf van die koerswijziging?
Amant: 'StuBru is nu eenmaal een jongerenzender. Het is evident dat we om de zoveel jaar ons publiek analyseren en definiëren wie de jongeren zijn. Ik vind dat goed, hoewel ik me niet kan uitspreken over andere programma's. Onze aandacht gaat naar de jeugd, maar we mogen in elk geval de ouderen ook niet vergeten. Ik denk dat voor programma's op Canvas het zeker goed is om mee te zijn met de tijd, maar tegelijk is het niet de bedoeling om alles te modelleren aan wat hip en jeugdig is.'

Voor wie zendt Studio Brussel vandaag muziek uit?
Amant: 'Voor alle jongeren die erg bezig zijn met muziek en die graag muzikale nieuwigheden ontdekken. Voor hen bij wie muziek een cruciaal aspect in hun leven vormt.'

'Mag ik er even mijn Spotify bij nemen?'

Hoe zie je de toekomst van radio?
Amant: 'Dat vind ik een moeilijke vraag. Zelf denk ik er vaak over na, maar ik heb nog geen antwoord gevonden. Vaak kom ik uit bij meer podcasts of meer streaming. Het blijft wel moeilijk om te voorspellen.'

'Vroeger dacht men ook dat vinyl voorgoed passé was, maar plots is dat weer hip. Misschien wordt Spotify op een dag dan toch oud en grijpen mensen misschien terug naar hun kleine radiootje. Ik vind het dus moeilijk om in te schatten wat er echt zal gebeuren, maar ik hoop persoonlijk wel dat radio een lang leven beschoren is. (lacht)'

Ga je je programma nog lang presenteren?
Amant: 'Ik doe het nu een dag per week, maar vanaf volgend jaar zou ik wel fulltime willen beginnen te werken. De Afrekening zou ik graag blijven presenteren als dat kan. Het is inmiddels mijn baby'tje geworden. De dag dat ik ermee stop, zal moeilijk zijn, maar ooit wil ik wel iets anders doen.'

Dan is het tijd voor je eigen Afrekening. Wat is je top 3?
Amant: '(panikeert) Oh nee, dat vind ik echt moeilijk. Er klinkt nu plots zoveel muziek in mijn oren. Mag ik er even mijn Spotify bij nemen?'

Natuurlijk.
Amant: 'Ik kan echt niet kiezen. Wat ik pas ontdekt heb en uitstekend vind, zijn in elk geval Wolf Alice met The Last Man Alive en Victoria van Brutus. Zo te zien staan ze nog niet in mijn eigen lijstje, maar telkens wanneer ze op De Afrekening passeren, dan zit ik wel in die vibe.' (lacht)

Powered by Labrador CMS