artikel> Leuven Klimaatneutraal 2030 kan trend niet keren
Leuvense uitstoot blijft stijgen
Ondanks goede voornemens stoot Leuven niet minder, maar meer CO2 uit. Al wil het stadsbestuur geen cijfers vrijgeven, stelt de oppositie.
Negentig procent van de Leuvense uitstoot wegwerken, dat is het ambitieuze doel van vzw Leuven Klimaatneutraal 2030 (LKN2030). Het bedrijfsleven, het stadsbestuur, de universiteit en vrijwilligers bundelen hun krachten onder leiding van schepen voor Leefmilieu Mohamed Ridouani (sp.a).
De vzw zet weinig zoden aan de dijk, stelt de oppositie. “Wij vragen al langer naar cijfers,” vertelt raadslid Zeger Debyser (N-VA). “Om de twee weken stelt de schepen (Ridouani, red.) iets leuks voor, maar cijfers ontbreken.”
Gebrek aan cijfers
Dat die ontbreken, verbaast hem niet. “De Leuvense uitstoot is nauwelijks gedaald, integendeel.” Volgens Debyser bevestigde Ridouani dat “tussen de regels door” tijdens een bijzondere gemeenteraadscommissie. Vervelend voor Ridouani, die vorige week als kandidaat-opvolger van burgemeester Louis Tobback (sp.a) uit de kast kwam. Klimaatneutraliteit is immers zijn politieke paradepaardje.
Hoezo je kan de uitstoot niet meten?
Zeger Debyser, N-VA
“Ik heb inderdaad geen cijfers,” reageert Ridouani. “We werken samen met Eandis (distributienetbeheerder, red.), maar dat is niet evident.” Zodra het kan, wil hij ze tonen. “Ik voer een open kimonobeleid (volledig openbaar beleid, red.),” klinkt het. Een stijging van de uitstoot wil de schepen nuanceren. “Vergeet niet dat onze bevolking aan een ontzettend tempo groeit. Bedrijven als Stella Artois en Imec groeien ook.”
Dat bevestigt ook Jo Vandebergh, ondervoorzitter van de vzw en CEO van duurzame projectontwikkelaar Ertzberg. “De demografische en economische groei verhogen de emissies. Door op grotere schaal met industriële partijen samen te werken en mensen samen te brengen in een coöperatieve (zie kader), kunnen we aan slagkracht winnen.”
Raadslid Debyser wuift Ridouani’s bezwaren weg. “Hoezo kan je de uitstoot niet meten? De vzw heeft zeer veel geld besteed aan een monitoringtool. Het wetenschappelijk rapport (dat aan de basis van LKN2030 ligt, red.) hield al rekening met de bevolkingsgroei. Ik heb er alle begrip voor dat alle begin moeilijk is, maar cijfers achterhouden lijkt me onverstandig.”
Greenwashing
De oppositie klaagt al langer over een gebrek aan transparantie. (Zie Veto 4012 en 4124.) “Sinds de berichtgeving in Veto is er tweejaarlijks een bijzondere gemeenteraadscommissie, maar alle kritische vragen worden daar afgeblokt,” klinkt het bij Debyser.
Schepen Ridouani is de klachten over het gebrek aan openheid beu
Vooral de klimaatplannen van de private partners van de vzw blijven een goed bewaard geheim. Sommigen verzuimden zelfs een nochtans verplicht plan in te dienen. Onder de verzuimers valt ook Ertzberg van ondervoorzitter Vandebergh. “Als dat geen greenwashing is,” oordeelt Debyser. “Hij (Vandebergh, red.) is nota bene de ondervoorzitter! Dan moet de voorzitter toch optreden?”
Volgens het raadslid speelt de projectontwikkelaar wel vaker “een dubieuze rol”. Zo zou die zich willen terugtrekken uit projecten in de Vaartkom, waar Ertzberg in het kader van LKN2030 verschillende projecten ontwikkelt, na het laaghangend fruit geplukt te hebben. “De firma ontdoet zich van haar verplichtingen,” vindt collega-raadslid David Dessers (Groen). “Men wil aangegane engagementen afschuiven op het stadsbestuur.”
Om in vertrouwen te werken, moeten de plannen van private partners vertrouwelijk zijn, verdedigt vzw-voorzitter Ridouani zich. “Wie nog geen plan heeft ingediend, heeft daar goede redenen voor. Laat ons stilaan ophouden met schieten op wie tenminste probeert.” De schepen is de klachten over het gebrek aan openheid beu. “Elk gemeenteraadslid dat werkelijk geïnteresseerd is, wordt betrokken en krijgt alle informatie van mij. De oppositie komt trouwens amper naar de bijzondere gemeenteraadscommissie.”
Over Ertzberg wil de schepen tot slot geen kwaad woord kwijt. “Ik zie het nut niet in om de interne keuken van een van onze partners door te lichten. Voor zover ik weet, evolueert de Vaartkom in een prima richting.”
“Onze projecten zijn zo duurzaam als mogelijk, als je rekening houdt met economische constraints,” reageert Vandebergh zelf. De ontwikkelaar won al heel wat internationale onderscheidingen. “Zo was de Balk van Beel (het witte, langwerpige gebouw in de Vaartkom, red.) het eerste residentiële gebouw in Europa dat een Outstanding-BREAAM-certificaat kreeg. Wij waren het eerste bedrijf in België dat volledig CO2-neutraal is.”
Hij erkent dat zijn andere projecten in de Vaartkom vertraging opliepen. “We vonden de ontwerpen meermaals inderdaadjust not good enough, waardoor het multidisciplinair team opnieuw moest beginnen. Misschien heeft dat te maken met onze permanente drang naar perfectie,” lacht Vandebergh.