artikel> Studenten en ex-werknemers getuigen

Huurders klagen over Studentcomfort: 'Plots stond er een keuken in onze living'

Kotbaas Javedani bezit een groot aantal koten in Leuven, onder de noemer Studentcomfort. Verhalen doen de ronde, maar Javedani ontkent structurele problemen. Studenten en ex-werknemers getuigen.

Gepubliceerd

De studenten van één van K. Javedani's koten stootten op een vreemd tafereel toen ze na versoepeling van de strengste veiligheidsmaatregelen terug op kot arriveerden: 'Plots stond er een volledig geïnstalleerde keuken in onze living, zonder enige communicatie.' Nochtans was er in het kot al een keuken en bijkeuken.

Daar was de inspectie langsgekomen en die hadden geoordeeld dat er te weinig vuren waren - 8 voor 29 studenten. 'Klusjesmannen kwamen toen vuren installeren in de bijkeuken, waar er nog geen waren, maar na twee dagen dumpten ze die in een kast, zonder ze aan te sluiten.'

Javedani zegt zich geëxcuseerd te hebben ten opzichte van de studenten, maar vindt het nog steeds een juiste handelingswijze: ‘We hebben deze werken uitgevoerd in deze coronaperiode, waarin een groot deel van de bewoners naar huis is, zodat we hen zo min mogelijk tot last zijn met deze werkzaamheden.’

Opstapeling verhalen

Javedani bezit als kotbaas een groot aantal panden in Leuven. Op de website van Studentcomfort vinden we dertig koten, waaronder giganten als de residentie Thomas Morus (229 kamers) en het nieuwe The Village (139 kamers). Hij verhuurt evenzeer appartementen, parkeerplaatsen en grote gebouwen in Leuven zoals dat van Inno en Kruidvat. Ook buiten Leuven zou hij veel opkopen.

Al in 1994 daagde de Sociale Raad van KU Leuven Javedani voor de vrederechter voor het achterhouden van een huurwaarborg. In 2017 berichtte Veto over de problematische communicatie met Javedani. Studenten getuigden toen 'crapuul' genoemd te worden omdat ze probeerden uit te leggen dat ze niet voor verdwenen bedden konden opdraaien.

Javedani is kwaad over dat artikel: ‘Het is niet fijn om in het verleden gepubliceerd te zijn als "malafide "k(r)otbaas", zonder enige mogelijkheid om weerwoord te bieden.’ Zelf zegt hij dat de studenten twee bedden deden verdwijnen en dat hij uiteindelijk vijftig euro per bed vroeg.

'Ik kreeg 250 euro cash om alles zelf terug op zijn plaats te zetten'

student-huurder

In 2019 wilden enkele bewoners van een appartement naar de vrederechter stappen omdat de lift defect was en al sinds 2011 was afgekeurd, waardoor onder andere een 84-jarige vrouw elke dag de trap op moest klimmen.

Contractbreuk

Het plaatsen van de nieuwe keuken is contractbreuk, zeggen de studenten, die voor een kot met living hadden getekend. 'Voor volgend jaar staat bij de helft van de contracten die living er nog bij en bij de andere helft niet.'

Voor de studenten was het de druppel die de emmer deed overlopen: 'Dit academiejaar hebben ze al tal van regels aan hun laars gelapt. Dan spreek ik over gebrekkige communicatie, negeren van problemen in de kamers, tot een week zonder verwarming zitten.'

Javedani zegt dat die problemen met andere zaken dan nalatigheid te maken hebben: ‘Helaas merken we hier soms dat het toch nog lang duurt voor zo’n probleem ons bereikt, zeker als het gaat om een probleem dat het hele gebouw treft, waardoor bewoners soms van elkaar denken dat iemand anders het probleem wel zal melden.’

Voor kleine herstellingen heeft Studentcomfort een eigen technische dienst, maar problemen met bijvoorbeeld centrale verwarming of internet, worden aan externe firma’s uitbesteed, waardoor het soms wat langer kan duren: ‘Soms zijn dat complexe zaken en heeft de fabrikant ook even tijd nodig om met de juiste wisselstukken de juiste herstelling uit te voeren.’

De studenten zeggen daarnaast dat op het kot veel ramen met houten omkadering aan het rotten zijn, waardoor studenten ze met isolatietape moeten dichtkleven. Sinds oktober zou er een vreemd geluid door de verwarming klinken, maar de studenten krijgen van de klusjesmannen te horen dat ze zich dat inbeelden.

Een lavabo boven het bed

Ook vanuit residentie Thomas Morus komen vreemde verhalen: 'Ik werd een dag uit mijn kot gezet omdat er inspectie kwam. Ik kreeg te horen dat ons kot eigenlijk een gemeenschappelijke ruimte is. Ze zeiden me dat ik wist dat het illegaal was toen ik erin trok, terwijl ik daar niet van op de hoogte was.'

'Als studenten ons belden met problemen moesten we zeggen dat ze een mailtje moesten sturen naar service@studentencomfort. Maar dat zijn techniekers, die de mail vaak negeren'

ex-werknemer

'Toen de inspectie vertrokken was, lag het hele appartement overhoop. Boven mijn bed was plots een lavabo geïnstalleerd, waarvan het gemaakte stof niet was opgekuist. Ik kreeg 250 euro cash om alles zelf terug op zijn plaats te zetten.'

Gebrekkige communicatie

Niet in elk kot zijn er problemen, getuigt een andere student van Thomas Morus. Hij is blij met zijn kot. Er kwamen ook fellere reacties van studenten, die Javedani absoluut verdedigden en elke vergelijking met Appeltans van de pot gerukt vinden. Veel studenten die op koten van Javedani zitten verdedigen hem.

Maar studenten die wel problemen ondervinden stoten soms op een muur. Studenten die een week zonder verwarming en warm water zaten, kregen te horen dat men zou komen, maar dat er andere dringender zaken waren. 'Ik vraag me af wat er in putje winter veel dringender kan zijn.'

De mensen die voor hem werken sturen vaak dezelfde opgestelde mails terug. 'We hadden gevraagd of er een mogelijkheid was om de vaste kosten in deze periode te laten vallen. We kregen een gegenereerde mail terug. Toen we vroegen om iets meer uitleg naar hun redenen om het niet te doen, werd dezelfde mail opnieuw verstuurd.'

Javedani zegt wel degelijk met verschillende studenten overlegd te hebben over een regeling: 'We zijn in gesprek gegaan met studenten die in financiële problemen zitten door corona en gingen samen met hen op zoek naar een correcte, evenwichtige oplossing die voor hen haalbaar is.'

Administratie loopt spaak

Ex-werknemers, die als jobstudent voor Studentcomfort werkten, begrijpen de problemen: 'Als studenten ons belden met problemen moesten we zeggen dat ze een mailtje moesten sturen naar service@studentencomfort. Maar dat zijn techniekers, die de mail vaak negeren, waardoor problemen kunnen blijven aanslepen.'

Een inherent slechte wil is er volgens de ex-werknemers niet. Javedani blijkt tegen zijn werknemers erg vriendelijk en gastvrij te zijn. Bij problemen durft hij al eens te schreeuwen. Geldgewin was wel het belangrijkst: ‘Je moest gewoon verhuren, winst maken.'

'De Huisvestingsdienst vertelde ons dat het gevoelig lag, omdat ze met Studentcomfort samenwerkten'

student-huurder

Javedani is volgens hen iemand van wie de opzet niet kwaadaardig is. Hij wil studenten niet afzetten. Het probleem zou vooral liggen in slechte communicatie door een inefficiënte en verouderde administratie. Als hij die kan moderniseren, zou Studentcomfort wel een vlot werkende organisatie kunnen worden.

Aan de studentenjob leken sommige zaken niet koosjer: 'We werden voor een groot deel in cash betaald. We moesten met ons eigen facebookprofiel huizen in een groep zetten, omdat er op die manier sneller werd gereageerd.' Javedani ontkent: cash geld, verouderde administratie en het e-mailadres van de technische dienst zouden niet de realiteit op Studentcomfort zijn. 'En we werken met specifieke softwarepakketten voor verhuur en beheer van studentenkamers.'

Discriminatie

Op het kantoor werden niet alleen de koten verhuurd. Geregeld komen er ook gewone huurders langs. Voor zowel koten als appartementen blijken er discriminatorische maatstaven te gelden.

Wanneer je alleenstaande moeders of mensen van het OCMW aan de lijn kreeg, moest je zeggen dat het appartement al verhuurd was. Soms was er sprake van regelrecht racisme: 'Er werd me gezegd: verhuur niet aan Chinezen, want die kakken in de douche.' Javedani noemt dit een 'incorrecte beschuldiging'.

Huisvestingsdienst nog niet bemiddeld

De studenten van het probleem met de keuken besloten uiteindelijk de Huisvestingsdienst van de KU Leuven te bellen. Bij problemen, zo staat op de website van LOKO te lezen, ondernemen zij een bemiddelingspoging waarbij ze je bijvoorbeeld helpen om een aangetekende brief aan de verhuurder op te stellen met het standpunt.

Bij een eerste telefoontje raadde de dienst de studenten aan om een mailtje te sturen. Toen daar weer met omwegen op werd gereageerd, belden de studenten de Huisvestingsdienst nogmaals. 'De vrouw zei dat we moesten proberen een kleine compensatie te vragen voor het wegnemen van de gemeenschappelijke ruimte, omdat we juridisch in ons recht zijn.' Het gesprek werd afgesloten met de boodschap 'dat het gevoelig lag, omdat ze samenwerkten met Studentcomfort.'

Ludo Clonen van de Huisvestingsdienst reageert verbaasd: 'Ik begrijp niet goed waarom een adviseur dat gezegd heeft.' De panden van Javedani staan inderdaad op Kotwijs en er is een specifieke samenwerking voor The Village (waarbij dat aan de vereistes voor een residentie moet beantwoorden), maar bemiddeling is altijd mogelijk: 'Er kan gewoon contact opgenomen worden met studentcomfort.'

Bij een expliciete vraag van de studenten om te bemiddelen is dat de standaard procedure van de dienst, die dan tot een akkoord tussen huurder en verhuurder helpt te komen. 'Ingrijpen kunnen we niet, tenzij er zeer regelmatig voorvallen zijn'. In dat geval wordt de samenwerking stopgezet en worden de koten niet meer op Kotwijs gepubliceerd.

Over eventuele onregelmatigheden in de organisatie van Studentcomfort zegt Clonen: 'Dat is aan de sociale inspectie om vast te stellen.'

UPDATE ma 18/5 14u41. Dit artikel werd aangepast om de reactie van de Huisvestingsdienst te kunnen toevoegen.

Powered by Labrador CMS