GASTOPINIE JEUGDBEWEGING
Viva de jeugdbeweging!
De Vlaamse jeugdbewegingen komen enkel in de media als er iets fout loopt, vindt communicatiespecialist Bart De Clerck. 'Maar in zowat alle gevallen hebben de kinderen en jongeren op kamp de tijd van hun leven.'
Wanneer halen de Scouts, Chiro, KSA, KLJ of nog andere jeugdbewegingen in de zomer nog de media? Wanneer er iets misgaat. Recent ging het bijvoorbeeld over verborgen camera's in de toiletten of over kampplaatsen die door 'locals' werden belaagd.
Maar de media zwijgen in alle talen in de 99,9 procent van andere gevallen waarbij duizenden kinderen en jongeren op kamp de tijd van hun leven hebben. Als gewezen journalist weet ik uiteraard ook wel dat de uitzondering vaak meer tot de verbeelding spreekt dan de regel.
Hoedje af naar de leiding
Maar die 'regel' verdient ook wel eens een krantentitel. Viva de jeugdbeweging! Hoe vuiler en vermoeider ze terugkomen van een week of langer kampleven, hoe beter de jonge deelnemers zich geamuseerd hebben. Om van de inhoud van hun rugzak of kitbag, na tien dagen van huis, nog maar te zwijgen.
De laatste drijfveer waarom jongeren in de leiding stappen bij een jeugdbeweging is omdat het goed staat op hun cv
Hoedje af voor alle leidsters en leiders die dat iedere keer weer mogelijk maken en het jonge grut laten zien dat je je ook schitterend kan amuseren zonder schermpje, aan een kampvuur bijvoorbeeld. Gaat dat altijd perfect en vlekkeloos? Misschien niet.
Maar jonge mensen die verantwoordelijkheid nemen verdienen krediet en geduld. Omdat zij het ook al doende moeten leren. Zaken zoals samenwerken, afspraken nakomen, diplomatisch omgaan met ouders, organiseren. Kortom dingen die ook in het latere leven van pas komen.
CV-jagers?
De laatste drijfveer waarom jongeren in de leiding stappen bij een jeugdbeweging is omdat dat goed staat op hun cv. Maar het zegt uiteraard wel iets over hen. Een diploma haal je niet bij scouts, Chiro of KSA, maar leren je plan te trekken en er ook voldoening uit halen, dat is in elk geval een houding die later nog van pas kan komen.
Met die insteek postte ik deze week op LinkedIn een boodschap die enigszins tot mijn verbazing viraal ging. Hoe het kwam dat het aantal likes vrij snel richting negenhonderd ging, vroeg ik me na twee dagen af. Waarschijnlijk omdat deze post zowel jong als oud bezighoudt, lijkt me. En omdat de jeugdbeweging heel wat mensen na aan het hart ligt, of ze nu ooit werden bedacht met de totem 'Lachende Ara' dan wel met 'Onstuimige Taurinus'.
Mensen hebben er sympathie voor wanneer jongeren zich, met vallen en opstaan, engageren. 'Blijf je inzetten!', is de boodschap… En die komt nu ook uit onverwachte hoek: zelfs LinkedIn staat achter jullie.
Bart De Clerck is communicatiespecialist en voormalig journalist.