SPLINTER CONCERTTICKETS

Taylor Swift is mede verantwoordelijk voor dure concerttickets

De meeste fans kopen tickets aan hallucinante prijzen van 200 euro voor een concert van Taylor Swift, waarbij zelfs 700 euro geen uitzondering is.

Tickets voor concerten zijn nog nooit zo duur geweest. De Amerikaanse concertpromotor Live Nation heeft daarbij samen met popster Taylor Swift boter op het hoofd, vindt redacteur Cultuur Elias Fret.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

De economische crisis slaat al een tijdje genadeloos toe. De voedselprijzen stegen tussen 2016 en 2021 met meer dan 15 procent, waardoor steeds meer Belgen het moeilijker hebben om rond te komen. Velen zoeken een extra baan om van dezelfde levensstandaard te kunnen genieten, inclusief concerten.

Alle grote festivals en concertzalen zijn in handen van Live Nation

Wie regelmatig al eens naar een concert gaat, weet dat de concertprijzen blijven stijgen.  Het is daarbij niet meer dan logisch om Live Nation onder de loep te nemen, aangezien het bedrijf er grotendeels voor verantwoordelijk is dat je steeds dieper in je buidel moet tasten wanneer je naar je favoriete artiest wil gaan kijken.

Monopolie

Bijna alle grote noemenswaardige pop- en rockconcerten in België worden door Live Nation georganiseerd. Zo bezit ze de grootste concertzalen zoals het Sportpaleis, maar ook Rock Werchter, het grootste festival van België. 

Dat is niet enkel in België zo: wereldwijd heeft de concertpromotor de facto een monopolie. Ten slotte heeft het bedrijf sinds ze in 2009 fuseerde met de ticketverdeler Ticketmaster ook de ticketverkoop van haar concerten in handen.

Artiesten weten dat fans enorme sommen geld zullen neerleggen voor hun concerten

De voorbije jaren was het natuurlijk crisis voor iedereen: in de nasleep van de pandemie kreeg het festival Pukkelpop - dat samenwerkt met Live Nation - 1,8 miljoen euro aan compensatie gestort van de Vlaamse overheid. Toen Pukkelpop 2021 werd geannuleerd omdat het niet meer haalbaar werd geacht door de organisatie zélf, werd bijna 2 miljoen aan publiek geld gestort op de rekening van The Factory vzw, de structuur achter Pukkelpop. Toch werden de tickets voor Pukkelpop daarna weer verhoogd.

Graaiflatie

De concertpromotor doet overigens mee aan 'graaiflatie', waarbij bedrijven hun prijzen meer dan nodig verhogen om de gestegen kosten te dekken. Door op die manier nog een extra verhoging door te voeren, voedt het bedrijf haar eigen hebzucht op kosten van de gewone concertliefhebber. 

Dat zei ook professor Cultuurmanagement Annick Schramme in De Morgen: 'Het monopolie van Live Nation is erg ongezond voor de sector. Hun activiteiten zijn gericht op het genereren van steeds meer inkomsten.'

Artiesten hebben de verantwoordelijkheid fan zijn niet tot een exclusief product te laten uitgroeien

Natuurlijk hebben we het over een commercieel bedrijf dat winsten wil boeken, zoals van een bedrijf. Het is echter kwalijk dat artiesten en Vlaamse concertpromotors hier schaamteloos in meegaan. 

In Vlaanderen startte Herman Schueremans, de organisator van Rock Werchter, met het organiseren van concerten in de jaren 70 als reactie tegen het monopolie dat toen al bestond. Dat hij daar vijftig jaar later zelf doodleuk aan meedoet, valt niet te verdedigen. 

Schuldig verzuim

Ook de Amerikaanse popster Taylor Swift doet ongestoord mee. De meeste fans kopen tickets aan hallucinante prijzen van 200 euro voor een concert, waarbij zelfs 700 euro geen uitzondering is. 

Al was dat voor de Amerikaanse miljardair blijkbaar nog niet genoeg, want ze trok zelf de standaardprijs in de VS voor de cinematickets van haar concertfilm The Eras Tour op naar 19,89 dollar. De prijs komt dan namelijk overeen met de titel van haar album 1989, dat ze onlangs opnieuw uitbracht. Zo van die zaken kunnen schattig zijn, maar als je ermee je fans op kosten jaagt, is het eerder schadelijk.

Populaire artiesten weten dat fans enorme sommen geld zullen neerleggen voor hun concerten, zeker wanneer ze zo succesvol zijn. Ze hebben daarom de verantwoordelijkheid om tickets onder een maximumprijs te houden. Fan zijn mag niet uitgroeien tot een exclusief product.

Rechtzetting: in een eerdere versie stond dat Pukkelpop eigendom is van Live Nation. Dat is niet zo, al werkt Pukkelpop wel samen met Live Nation. Ook heeft Live Nation geen exclusieve contracten met bepaalde artiesten.

Powered by Labrador CMS