EDITORIAAL MALAFIDE KOTBAZEN
Samen sterk tegen malafide kotbazen
Deze week schreef Veto over klachten bij verhuurder Kotlink. Problemen met kotbazen zijn nog lang de wereld niet uit. De oplossing ligt bij collectieve actie van studenten.
De Vlaamse kranten stonden er een maand geleden bol van: na jaren aan overtredingen op huurwetten, talloze gevallen van huisjesmelkerij en verregaande vormen van misbruik, staat de familie Appeltans eindelijk terecht. Het is nu al het grootste proces rond huisjesmelkerij ooit in ons land – het dossier telt meer dan 1.600 pagina's.
Je zou denken dat het stilaan gedaan is met malafide praktijken op de kothuurmarkt. Niets is minder waar. Deze week bericht Veto over klachten bij Kotlink, het bedrijf waarmee de familie Appeltans momenteel nog de meeste van zijn koten verhuurt. Van onwettige contracten over stroeve communicatie tot een wankele infrastructuur: volgens veel getuigende studenten is de oude Appeltans terug van nooit weggeweest.
Problemen met kotbazen komen nog op tal van andere plaatsen in Leuven voor. Vele blijven onopgemerkt. Al jaren schrijft Veto over de problematiek, en draagt ze consequent dezelfde boodschap uit: enkel door collectief actie te ondernemen maken studenten genoeg kans om structurele verandering teweeg te brengen.
Kotlabels werken niet wanneer het aanbod te klein is en de vraag te hoog
In hun eentje bevinden studenten zich nu eenmaal in een benadeelde positie. In een buitensporig dure kotenmarkt – met op de koop toe een nijpend kotentekort – ligt de drempel om actie te ondernemen ontzettend hoog. Kotlabels werken niet wanneer het aanbod te klein is en de vraag te hoog.
Veel studenten houden het daarom liever gewoon een jaar vol in hun gebrekkige kot. Daarnaast zijn ze vaak onvoldoende op de hoogte van hun rechten als huurder. En als ze effectief op de hoogte zijn, worden ze geconfronteerd met de kosten die juridische actie met zich meebrengt.
Maar het is door de zaken op zijn beloop te laten, dat types als de familie Appeltans al jaren wegkomen met de wanpraktijken in hun koten. Het is enkel door collectief de stem te verheffen dat studenten hen ter verantwoording kunnen roepen.
Opties om dat te doen zijn er immers genoeg. De huurdersbond van Vlaams-Brabant verzamelt klachten over allerlei verhuurders en bundelt die. Met hun hulp is een ingebrekestelling van een verhuurder slechts één bericht van de student verwijderd.
Ook de huisvestingsdienst van de KU Leuven schiet studenten in nood te hulp. Een andere lage drempel is bij LOKO aankloppen, de studentenkoepel verwijst je door naar de juiste instanties als je met vragen zit.
'Studenten, procedeer!', schreven we vier jaar geleden. We herhalen die boodschap maar al te graag: laat je horen, en bundel je klachten. Dat kan met behulp van de Huurdersbond of de Huisvestingsdienst. Of schrijf gezamenlijk LOKO aan. Laat het gewoon niet te ver komen – zo staan we samen sterk tegen malafide k(r)otbazen.
Kasper Nollet is redacteur Student. het editoriaal wordt gedragen door de voltallige redactie.