splinter> Splinter

Mijn dilemma: coronabesmetting of gehoorverlies

In het licht van het thema van De Warmste Week dit jaar, ‘Kunnen zijn wie je bent’, schrijft Florelien Soete over de tweestrijd tussen corona en haar gehoorbeperking.

Een hoorcollege volgen via de computer brengt soms moeilijkheden met zich mee. Iedereen heeft het wel eens ondervonden: ruis of storend achtergrondgeluid, een onverstaanbare professor of slechte wifiverbinding waardoor zinnen slechts een samenraapsel van woorden zijn. Welkom in het leven van studenten met een auditieve beperking, die hiermee elke dag geconfronteerd worden: een leven met slecht en vervormd geluid, dat nog erger wordt door de coronapandemie.

Naast de technologische hulp door het dragen van hoorapparaten of cochleaire implantaten, zijn liplezen en de expressie van het gezicht ontzettend belangrijk voor mensen met een gehoorbeperking. Door de coronamaatregelen wordt liplezen vaak onmogelijk. Die anderhalve meter afstand is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het volume van het geluid. Bij het afzetten van het mondmasker kan je bovendien gemakkelijk je hoortoestel verliezen.

Plastieken, doorzichtige mondmaskers bestaan, maar zijn medische en ethisch niet goedgekeurd én zijn bovendien ongemakkelijk in de omgang. Een mogelijke, risicovolle oplossing is geen mondmasker dragen en enkel die anderhalve meter afstand behouden. De praktische en ethische tweestrijd tussen geen corona krijgen en goed kunnen horen, is elke dag aanwezig bij studenten met een gehoorbeperking. Ik pleit voor de ontwikkeling van een doorzichtig, ecologisch mondmasker dat ethisch, wettelijk en medisch goedgekeurd is, én dat solidair gedragen wordt door iedereen.

Door de moeilijke communicatie worden mensen met een gehoorbeperking bijna gedwongen om hun probleem uit te leggen aan Jan en alleman. Daarin speelt het psychische aspect ook een belangrijke factor. Kwetsbaarheid en eventuele vooroordelen of onbegrip loeren om de hoek.

Volgens Brené Brown, hoogleraar aan de University of Houston, is kwetsbaarheid de moed hebben om je open te stellen als je de uitkomst niet in de hand hebt. Dat draait niet rond winnen of verliezen. Volmondig ben ik het hier mee eens. Het psychologische dilemma als slechthorende is het volgende: stel ik mezelf kwetsbaar open of zwijg ik beter? Maar als ik zwijg, kan ik ook niet horen.

  • Studenten met een functiebeperking kunnen aan de KU Leuven faciliteiten opnemen en zo specifieke hulpmiddelen inschakelen om hun studies tot een goed einde te brengen. Mogelijke hulpmiddelen voor studenten met een auditieve beperking zijn schrijftolken, meer examentijd bij een mondeling examen, etc. Voor psychologische kwesties kunnen ze terecht bij hun zorgcoördinator, ombuds en/of psychologen.
Powered by Labrador CMS