LEZERSBRIEF KIES 24
Lezersbrief: onderwijs als het onzichtbare monster van Loch Ness in de campagne
Het thema onderwijs duikt als een monster van Loch Ness slechts sporadisch op in het publieke debat, schrijft student TEW Ward Wybo. Maar de politiek zou het net op de voorgrond moeten plaatsen deze campagneperiode.
Zo nu en dan stond het Vlaamse onderwijs de afgelopen jaren grondig op z’n kop. Was het niet door een knullige minister, dan was het wel door doemberichten over de dalende onderwijskwaliteit of het financiële tekort aan onze universiteiten.
De teneur was vaak uitsluitend negatief: het Vlaamse onderwijs verliest glans, de middenmoot presteert minder goed terwijl de sterkste leerlingen en studenten er verhoudingsgewijs nog sterker op achteruit gaan – zelfs excelleren lukt ons niet meer. Ondertussen zien we lijdzaam toe hoe andere landen ons voorbijsteken op vlak van leerprestaties.
De telkens tegenvallende resultaten zijn een beetje zoals het monster van Loch Ness: zo nu en dan steken ze de kop op, iedereen heeft er een mening over, maar ze verdwijnen daarna voor een poosje onder de radar. Een doorbraak of plan van aanpak blijft uit.
Partijprogramma’s vol met fancy oneliners die pleiten voor meer waardering voor leerkrachten, maar getuigen eigenlijk van weinig visie
Met de naderende Vlaamse verkiezingen op 9 juni hoopte ik op meer aandacht voor het beleidsdomein waar het meeste gemeenschapsgeld naartoe vloeit: ons onderwijs. Helaas blijft het monster van Loch Ness ook de afgelopen maanden onzichtbaar.
Terwijl we ons met z’n allen klaarmaken om naar de stembus te gaan, lijkt het alsof onderwijs volledig van de agenda is verdwenen. De campagne is herleid tot federale kwesties en er wordt duchtig gebakkeleid over staatshervormingen, gender en de vraag wie de volgende premier wordt. Maar over onderwijs, een cruciale motor voor innovatie en economische groei, blijft het stil.
En wanneer het dat niet doet, gaat het over de verkeerde zaken. Het is ontluisterend om te zien hoe politici in de weinige debatten over onderwijs vaak niet verder komen dan het brooddozendebat en de vraag of warme maaltijden gratis aangeboden moeten worden.
Wij verdienen beter
Partijprogramma’s over onderwijs staan daarbovenop vol met fancy oneliners die pleiten voor meer waardering voor leerkrachten en focus op kennis, maar getuigen eigenlijk van weinig visie en structurele maatregelen. Dat terwijl het lerarentekort een enorme bedreiging vormt voor de toekomst van ons onderwijs en het hoger onderwijs met een chronische onderfinanciering kampt.
Zowel leerlingen, studenten als professionals lijken te verkeren in vergetelheid in deze verkiezingen. Wij verdienen beter. Het onderwijs vormt de hoeksteen van onze samenleving en haar economie.
De uitdagingen waarmee ze wordt geconfronteerd, vereisen een doortastende aanpak en een duidelijke visie. Het is hoog tijd dat jullie het onderwijsmonster van Loch Ness niet langer negeren en het de nodige aandacht geven die het verdient.
Ward Wybo (20) is student TEW aan KU Leuven Campus Kulak en studentenvertegenwoordiger.