lezersbrief> Studenten Ingenieurswetenschappen

Lezersbrief: 'Geachte rector, wie houdt dit vol?'

In een brief aan Luc Sels vragen twee studenten Ingenieurswetenschappen om meer mildheid in deze tijden. 'We vragen geen gratis 20/20, makkelijkere examens of minder leerstof. Wel meer tijd.'

Geachte rector Luc Sels,

Vooreerst hadden we graag ons oprecht begrip getoond voor alle inzet van de universiteit om de omschakeling te maken naar KU Leuven helemaal digitaal, zoals u het zelf omschreef. De coronacrisis treft eenieder in deze samenleving ongemeen hard. Van de ene dag op de andere, zonder voorbereiding, toch maar deze digitale omschakeling kunnen realiseren. Niet alleen vergt dat kennis en infrastructuur vanuit de universiteit, bovenal vraagt dit een ongeziene flexibiliteit van ons allemaal. Een welgemeende chapeau voor al het personeel dat dit de laatste maanden heeft kunnen realiseren, in het belang van de student.

En we moeten eerlijk zijn. Ja, het gebeurde dat online lesmateriaal lang op zich liet wachten of zelfs nu nog altijd niet voorhanden is. Trachten het geplande lesrooster te volgen was daardoor gewoon onmogelijk. Het verwerken van leerstof op zelfstandige basis vraagt meer doorzettingsvermogen, ondanks alle kansen die we online aangeboden krijgen. Weblectures, maar ook online contactmomenten met de docent, bijvoorbeeld. Het is dan wel het beste wat we in deze coronacrisis kunnen doen; het vraagt allemaal wat meer tijd.

U beloofde ons ten laatste op 30 april ons een examenrooster te bezorgen. In het belang van de student een planning die één week langer zou duren dan voorzien, dus tot 4 juli. Niet alleen kunnen we zo de maatregelen met betrekking tot social distancing beter in acht nemen, ook zouden we zo meer tijd krijgen tussen examens, dachten we. Spreiding. Tijd die we nodig hebben om te compenseren voor de aanpassingen die van de student verwacht worden.

De datum waarop we ons examenrooster kregen, voldeed aan uw belofte. Van spreiding is in ons geval echter geen sprake. Zelf hebben wij zeven examens op tweeënhalve week tijd en eindigen we ruim negen dagen voor de fameuze 4de juli. En als we dat vergelijken met medestudenten, dan schijnt het voor ons nog mee te vallen. Onze faculteit laat in een mail zelfs onverbloemd weten dat de examens optimaal gespreid zijn tussen 8 en 26 juni. Is er dan bij velen echt niet gekeken, laat staan gedacht, aan een afwijkend examenrooster? De flexibiliteit die de universiteit van ons verwacht, verwachten wij eveneens van haar.

De blok en examens zorgen sowieso al voor een periode van druk en angst. Komt daarbij deze coronacrisis, die voor iedereen in deze samenleving extra stress teweegbrengt. Dit vermijden kunnen we niet, het de baas kunnen en ermee leren leven wel - indien nodig, mits de nodige ondersteuning die de universiteit wel degelijk aanbiedt via haar coronapagina. Maar lost dit eigenlijk de essentie van het probleem wel op? We worden opgeleid om problemen bij de bron aan te pakken, en net dat zien we hier niet gebeuren. We moeten constant bijblijven en hebben toch het gevoel achter te zitten. Mentale uitputting loert onophoudelijk om de hoek. Tijd, tijd om even stil te staan, tijd om je hoofd tot rust te laten komen, die tijd is er niet.

Wij vragen geen gratis diploma. En zeker een gratis 20/20, zoals UGent professor Stijn Baert volledig onterecht pretendeert in een opiniestuk op VRT NWS, vragen we niet. De examens gemakkelijker maken, of zelfs minder leerstof? Nee, ook dat is echt geen optie. Wel vragen we meer tijd. Gebruik kunnen maken van de voorgestelde extra week examenperiode zou voor ons al een (kleine) opluchting zijn. Maar nog beter zou zijn om een mogelijkheid te krijgen tot uitstel van enkele examens, zonder daarbij een tweede examenkans te verliezen. Want laten we niet vergeten dat als we zomaar een examen uitstellen naar tweede zit, we een examenkans verloren laten gaan. Dat kunnen we ons in deze omstandigheden gewoonweg niet veroorloven.

De voorbije maanden waren gevuld met leerstof zelf te verwerken, dag in, dag uit. Zonder sociaal contact, zonder afwisseling van omgeving. De komende twee 'lesweken' zal dat niet anders zijn. En dan nog een maand alles geven om toch maar op tweeënhalve week te kunnen aantonen dat het allemaal gelukt is. Wie houdt dat vol?

Powered by Labrador CMS