splinter> Splinter

Ik ben de aardige Mickey Mouse

In de filmwereld is er groot nieuws – Walt Disney Studios is momenteel aan het onderhandelen met de filmstudio Fox over de aankoop van ongeveer 90% van hun intellectuele eigendom.

Daaronder vallen ook al de rechten voor de superhelden van Marvel die de studio nog zou bezitten. Fans hebben jaren gewacht op een reünie tussen de franchises van de X-Men en Marvel Cinematic Universe om zo uiteindelijk tot een filmuniversum te komen waarin personages zoals Wolverine kunnen samenwerken met de Avengers.

Het lijkt geweldig, maar is het niet. Het probleem is er een dat al lang aan de gang is – de groeiende monopolisering van de filmindustrie.

Adam Smith, de bedenker van het kapitalisme, zei dat de onzichtbare hand van de markt bedrijven zou tegenhouden om een monopolie te krijgen op een bepaalde dienst of een bepaald goed. Had hij zich ooit een wereld kunnen voorstellen waar de tweede rijkste producent van de massamedia van plan zou zijn om de vierde rijkste producent van massamedia te kopen?

Deze aankoop zou dan ook betekenen dat van de top tien bestverkopende films aller tijden maar liefst zeven in de portefeuille zouden zitten van Disney. Om het nog duidelijker te maken – in 2017 hebben Fox en Walt Disney samen 3,8 miljard dollar winst gemaakt, wat 2,1 miljard meer is dan hun rivaal Warner Brothers.

Het was ook Disney dat het concept creëerde van een ‘cinematic universe’, een combinatie van films en tv-series die allemaal samenhangen. Momenteel is elke grote filmstudio bezig met het aanmaken van een eigen filmuniversum, naar het voorbeeld van Disney. Dat is de impact die het huis van de muis heeft op hoe mensen films maken.

Kijk, misschien is het voor jou een ver-van-mijn-bedshow. Wie geeft nu iets om die films, laat mij maar Netflix kijken. Maar hier verandert ook iets. De films die op Netflix staan, verdwijnen ook, omdat Disney met de aankoop van Fox over genoeg film en tv-materiaal zou beschikken om een eigen streaming service op te richten. Deze zou, naar het voorbeeld van gelijkaardige services, hoogstwaarschijnlijk niet beschikbaar zijn in België. Misschien nog juist op Telenet Go. Je krijgt wel een tv-serie gebaseerd op High School Musical. Hoera?

En de onafhankelijke makers, wat daarmee, zal je je afvragen? Ze kunnen toch nog op tegen de macht van de grote corporaties? Wel, dat is het ding. Ze willen ook succesvol zijn en succes wordt altijd gemeten in populariteit. Dé manier om populair te worden dezer dagen is via Netflix, waar veel moderne indie-films aan de man worden gebracht, terwijl de grote corporaties hun indie-afdelingen sluiten of verkleinen, zoals dat het geval was met Paramount Vantage - verantwoordelijk voor veel moderne filmklassiekers zoals There will be Blood - en momenteel het geval is met Eyeworks, de Belgische divisie van Warner Brothers, producent van onder andere Ben X. Dit betekent dat Netflix een groeiend monopolie krijgt op indie-producties en dus controle over welke films er populair worden. Aangezien ze momenteel druk bezig zijn met de expansie naar China, waaruit de meeste opbrengst voor blockbusters komt, is het logisch dat ze binnenkort geen interesse zullen hebben voor indie-films. Wat uiteindelijk betekent dat ze dezelfde soort films zullen uitbrengen als de grote corporaties, en dit terwijl de kleinschalige films afsterven.

Goedenacht, geachte lezer. Goedenacht, keuzevrijheid. Goedemorgen, Mickey Mouse met een Netflix-logo in zijn hand. Goedemorgen eenheidsworst.

De Splinter bevat de mening van de auteur. Ze bevat niet de mening van de redactie.

Powered by Labrador CMS