editoriaal> Editoriaal
Het profiel
Onze vorming richt zich te veel naar profielen. Die beginnen echter te snel te veranderen. Meer kunnen en minder specifiek kennen is de boodschap.
“U past niet binnen het profiel dat wij zoeken.” Wat dacht u van deze: “Toch bedankt voor de moeite, maar u past niet in het plaatje.” Of deze klassieker: "U voldoet niet aan onze verwachtingen".
Het is een pijnlijke realiteit. Zeker voor de meer dan 1600 werkzoekende industrieel ingenieurs. En dan weten dat er meer dan 2600 openstaande vacatures zijn (zie voorpagina). Slik.
In een inleiding tot filosofie las ik ooit: “De enige echte kennis is specifieke kennis.” Dat zal die werkzoekende industrieel ingenieurs een worst wezen. Want wat gebeurt er wanneer systemen veranderen? Dan ben je vet met al die specifieke kennis.
Zeker voor de exacte wetenschappen is de tijd voorbij dat iemand zonder bijscholing een hele carrière zoet is. Ook federaal minister van Werk Kris Peeters spreekt in het artikel over competenties en skills die constant bijgeschaafd moeten worden. Lifelong learning. It’s a thing.
Kunnen, in plaats van alleen kennen. Het is de gedachte achter de extra focus op stages. Het is de drijfveer voor onderwijsvernieuwingen die een alternatief bieden voor het klassieke hoorcollege. Want laten we wel wezen, wat een dokter goed maakt is niet zijn reproductieve kennis, maar net zijn kritische bagage. Zijn kunnen die technische achtergrond om te zetten naar de dagelijkse realiteit.
Het plaatje van het “probleemoplossend denken” is ondertussen al grijsgedraaid in het onderwijsdebat. Tot treurens toe discussieert men over het verschil tussen “leren” en “leren leren”. De ene gelooft niet in een bredere aanpak. Voor de ander kan het dan weer niet algemeen genoeg zijn.
Ook binnen de KU Leuven woedt de zoektocht naar de juiste balans. Met de zogenaamde Studium Generale (zie artikel p.17), wil de universiteit in de toekomst een interdisciplinair bachelorvak invoeren die de algemene vorming van elke afgestudeerde moet versterken en een kritische blik moet meegeven.
Klinkt goed, nietwaar? Op een concrete uitwerking blijft het wachten. Zoals dat zo vaak gaat met onderwijsvernieuwingen.
Ondertussen zitten er nog te veel studenten op een quasi apathische manier te luisteren naar een professor die zijn of haar les opdreunt. Scholastiek: ze is nog niet volledig weggewerkt. Hallucinant in tijden waar zo veel interactieve onderwijsvormen mogelijk zijn.
Allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Zulke nieuwe interactieve onderwijsvormen zijn doorgaans een stuk duurder dan klassieke onderwijsvormen.
Een moeilijke balans dus. Financieel en inhoudelijk. Toch moet de universiteit er dringend werk van maken.
Want de KU Leuven moet geen studenten afleveren die binnen de lijntjes passen. Ze moet studenten afleveren die zo gevormd zijn dat geen enkele lijn hen tegenhoudt. Fuck het profiel.