editoriaal> Editoriaal

30 000 euro aan Sisyphusarbeid

De oktobermaand was ook dit jaar de setting voor stiefmoederlijke slogans en ludieke acties van LOKO’s overlastcampagne. De doeltreffendheid daarvan is zoals elk jaar voer voor discussie.

We moeten eerlijk zijn: de gemiddelde student aanmanen om een betere balans te vinden wanneer ze drinken tijdens het uitgaan, is een nobele doch schier onmogelijke opdracht. De leuze van de campagne dit jaar ten spijt - Goe gaan doe ge zo - is het voor te veel studenten de zaak om goed scheef te gaan bij het feesten.

Dat dat gedrag nefast is voor de zowel de student zelf als de uitgaansbuurt staat als een paal boven water. Maar die student ga je niet overtuigen met wat ludieke acties. De boodschap dat ze af en toe eens een glas water moeten drinken gaat het ene oor in, terwijl in dat andere oor luid ‘adje voor de sfeer’ wordt gebruld.

De vragen die bij de campagne gesteld worden zijn legio. Het probleem van een ludieke actie zonder langetermijnvisie is dat het vervalt in wat het is: een louter ludieke actie. Een lolly in de mond van een zatlap duwen, houdt hem slechts stil tot hij aan het stokje komt. Die gekheid moeten we er niet meer bij steken.

Een belangrijk punt waar de campagne aan voorbij lijkt te gaan, is dat studenten de gevolgen van overmatig drinken kennen. De nakende katers dwalen elke uitgaansavond rond op de oude markt, en worden liefdevol omarmd. Want voor een cohorte van studenten staat goe gaan gelijk aan ‘je goed kapotzuipen’.

Zoals in het artikel (p. 24) aangehaald wordt, is het grootste probleem van alcoholgebruik de mentaliteit die daarmee gepaard gaat. België is een land van bierdrinkers, en studenten zijn daarvan de exponent. Dat grote bierproducenten als AB-InBev meewerken aan een campagne tegen overmatig drinken, doet zelfs Kafka de wenkbrauwen fronsen.

Maar ook fakbars moeten zich in bochten wringen om meer te werken. Enerzijds beweren ze de campagne te steunen en overmatige alcoholgebruik af te keuren, maar elke student wordt bij het betreden van de fak wel met de Duvels-voor-een-euro-stunten om de oren geslagen geslagen. Zo wordt het - ook voor LOKO zelf - sisyfusarbeid om voor een ommekeer te zorgen. Zelfs met een campagne die een prijskaartje draagt van 30 000 euro.

Aanraden om de strijd te staken en de oktobercampagne te begraven doen we allerminst. Maar misschien is het eens tijd om het geweer van schouder te veranderen en te focussen op andere problemen die minder eigen zijn aan de student en meer aan onze tijdsgeest.

De budgetten van de mentale gezondheidszorg voor studenten laten immers al jaren te wensen over, met wachtrijen van jewelste en overwerkte medewerkers. Misschien is het eens tijd om campagne te voeren mét studenten, en de universiteit als doel. De slogan ‘goe in je vel’ krijg je er van ons gratis bij.

Het editoriaal wordt gedragen door de voltallige redactie.

Powered by Labrador CMS