nieuws> Universiteit behoudt plaats 42

KU Leuven blijft in top 50 Times Higher Education ranglijst

De KU Leuven blijft op de 42ste plaats in de Times Higher Education ranglijst van werelduniversiteiten, die hoog aangeschreven staat.

Gepubliceerd

De KU Leuven behoudt de 42ste plaats op de wereldranglijst van Times Higher Education (THE), een van de bekendere universiteitsrankings. Rector Luc Sels is tevreden met het resultaat: 'Deze schitterende erkenning bewijst opnieuw dat KU Leuven als universiteit heel sterk staat in binnen- en buitenland en tot de leidende Europese universiteiten gerekend mag worden.'

De rector wijst de goede score toe aan zijn personeel: 'Ik ben bijzonder trots op onze onderzoekers en docenten, en op de vele collega’s die hen ondersteunen. Zo’n opmerkelijk hoge positie is enkel haalbaar dankzij de inspanningen van velen.'

Innovatieve universiteit

De THE-ranglijst gaat er prat op een meer allesomvattende rangschikking van universiteiten te zijn, en brengt zowel onderwijs, onderzoek, citaties als valorisatie (het ten nutte maken van onderzoek, red.) in rekening.

Vooral op dat laatste punt scoort de KU Leuven goed. Op dat domein staat de universiteit op plaats 19 ten opzichte van andere universiteiten. In de ranking van meest innovatieve universiteiten in Europa van nieuwsleverancier Reuters behaalt de KU Leuven zelfs de eerste plaats.

'Het uitzonderlijk goede resultaat voor valorisatie en voor onderzoek in samenwerking met het bedrijfsleven, de zorgsector en andere maatschappelijke actoren verdient aandacht', zegt Sels. 'Het bewijst dat KU Leuven in de samenleving staat en cruciaal is voor de socio-economische ontwikkeling van de brede regio. We maken onze reputatie als bijzonder innovatieve universiteit op die manier helemaal waar.'

Kritische houding

Toch is het nodig om ranglijsten zoals die van Times Higher Education met een korrel zout te nemen. In een recent artikel van Veto werden universiteitsrankings onder de loep genomen, waaruit bleek dat deze kampten met verschillende methodologische en conceptuele problemen.

Professor Hoger Onderwijsbeleid aan Cardiff University Manuel Souto-Otero vat het als volgt samen: 'Er is een obsessie met rankings in het hoger onderwijs. Een probleem doet zich voor wanneer ze te serieus genomen worden. Wanneer ze je gedrag dicteren in plaats van je denken te informeren.'

Powered by Labrador CMS