NIEUWS BASISONDERWIJS

UAntwerpen introduceert nieuwe master Basisonderwijs

Ook de UAntwerpen komt met een master Basisonderwijs, in samenwerking met de Karel de Grote Hogeschool en de AP Hoge­school. Dinsdag dienden de drie instellingen daarvoor een gezamenlijk dossier in. 'Een master in het Basisonderwijs heeft enkel zin als die voldoende praktijkvakken bevat.'

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Nadat eerder al de KU Leuven de UGent een master Basisondewijs inrichtten, doet de UAntwerpen dat nu ook. Samen met de Karel De Grote Hogeschool en AP Hogeschool, uit de Antwerpse associatie, diende de universiteit daarvoor een dossier in bij de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). De master Basisonderwijs werd vorig jaar in het leven geroepen door voormalig minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), om iets te doen aan het lerarentekort.

De universiteit mikt op 50 studenten binnen vijf jaar. Dit academiejaar kunnen al de eerste potentiële leraren in het kleuter- en lager onderwijs aan het schakelprogramma beginnen. Studenten uit de professionele bachelor kunnen na een schakelprogramma van 60 studiepunten, de masteropleiding van eveneens 60 studiepunten volgen. 

De universiteit reikt de diploma's uit, maar zal voor het onderwijs samenwerken met het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs van de Karel de Grote-hogeschool en het kenniscentrum Educatie-innovatie van AP Hogeschool.

Leiderschap en evaluatie

'Met deze opleiding zorgen we in de eerste plaats voor een verdieping van vakdidac­tische kennis, in het bijzonder voor taal- en rekenonderwijs', zegt Jan Van Hoof, professor Onderwijskunde aan de UAntwerpen en betrokken bij de totstand­koming van de opleiding. 'Daarnaast focussen we op wat meer brede onderwijs­ontwikkeling zoals onderwijstechnologie en inclusie. Ook bekwamen we studenten in het opnemen van leiderschapsrollen.'

'Het einddoel bestaat uit in de praktijk bruikbare skills. De extra kwalificatie is dan mooi meegenomen'

Jan Van Hoof, professor Onderwijskunde (UAntwerpen)

Er zal er ook ingezet worden op datageletterdheid, met enkele vakken statistiek. Zulke vakken zouden dan ook de meerwaarde moeten zijn voor studenten om een universitaire master in het Basis­onderwijs te volgen, in plaats van een uitsluitend een professionele bachelor. 

Leraren zouden – naast extra expertise mee te krijgen – ook hoger verloond worden, wat het prestige van het beroep van een leerkracht basisonderwijs ten goede zou moeten komen. De opleiding werd vorig jaar dan ook aangekondigd als deel van een breder pakket maatregelen om de strijd aan te gaan met het lerarentekort. 

Kritiek

De beslissing werd op veel kritiek onthaald, zo berichtte Veto eerder. Hogescholen zouden volgens sommigen te weinig tijd hebben gekregen om na te denken over de opleiding. Er werden ook vraagtekens geplaatst bij het nut van een universitaire master Basisonderwijs. 

'Een professionele bachelor blijft nog steeds de beste weg om de noodzakelijke professionele competenties van een leraar basisonderwijs te ontwikkelen', zei onderwijs­expert Dirk Van Damme daarover. 'Ik denk ook niet dat het veld op zo'n master zit te wachten. Ik blijf dus sceptisch over de trend naar "vermastering".'

Dat is een terechte vrees, zegt onderwijs­jurist Dylan Couck (UGent). 'Uit eerder en ook uit eigen onderzoek blijkt dat een master in het Basisonderwijs enkel meerwaarde biedt wanneer die voldoende praktijk­gerichte vakken bevat.'

Van Hoof: 'Je kan daar een interessant debat over voeren. We brengen de praktijk doelbewust in de opleiding binnen, maar blijven wel een masteropleiding. Het einddoel bestaat uit in de praktijk bruikbare skills. De extra kwalificatie is dan mooi meegenomen.'

Powered by Labrador CMS