artikel> LCIE Research onderzoekt entrepreneurship aan de KU Leuven
Thesisstudenten willen ondernemerschap bij studenten in kaart brengen
Drie masterstudenten psychologie onderzoeken hoe ondernemen aan de verschillende faculteiten van de KU Leuven gepromoot en ondersteund wordt. Het onderzoek kadert in LCIE Research.
Dat ondernemen als student hip is, bleek in 2014 al uit de oprichting van LCIE (Leuven Community for Innovation Driven Entrepreneurship). De organisatie is opgestart door de KU Leuven en ondersteunt en promoot ondernemen. Dit jaar krijgt LCIE ook een researchafdeling.
In het kader van hun masterthesis psychologie en in samenwerking met LCIE werken Juliaan Catteeuw, Maxim Van Hemelryck en Annelies Stokbroekx aan een survey die data moet verschaffen over de ondernemingscultuur aan de verschillende faculteiten van de KU Leuven.
‘Wij vormen dit jaar de basis met onze thesis’, vertelt Van Hemelryck. ‘De bedoeling is dat anderen na ons ook hun thesis hieraan verbinden en aan het onderzoek bijdragen. Op die manier kan LCIE ondernemen niet alleen steunen, maar ook data analyseren over ondernemen aan de KU Leuven.’ Zo kan de universiteit in de toekomst ook beleidsmatig de ondernemers onder de Leuvense studenten ondersteunen.
Cultuur en intentie
De studenten ontwikkelen momenteel een survey, die onderzoek zal doen naar hoe ondernemingscultuur en -intentie per faculteit verschilt. ‘De cultuur omvat hoe ondernemen aan een faculteit bekeken wordt’, verduidelijkt Catteeuw, ‘hoe je als student bekeken wordt als je een eigen bedrijf opricht.’ De intentie anderzijds gaat meer specifiek over de ondernemingsdrang bij de studenten zelf.
‘Met die data kunnen we dan mooie diagrammen maken om in kaart te brengen hoe cultuur en intentie zich ontwikkelen aan de verschillende faculteiten’, aldus Catteeuw. Op die manier kan in de toekomst - zo hopen ze - bij beleidsveranderingen rekening gehouden worden met ondernemerschap onder studenten.
Hoog mikken
Een survey uitwerken die representatief is voor verschillende faculteiten én kan toegepast worden op de hele KU Leuven is een huzarenwerk. Dat beseffen ook de onderzoekers. ‘We mikken op tien procent van de universiteit’, zegt Van Hemelryck, ‘maar we beseffen dat dat veel is.’
Ze moeten dit niet alleen doen. ‘Verschillende kringen gaan onze survey al doorsturen, bibliotheken gaan posters ophangen en er komt ook nog een filmpje uit’, vertelt Catteeuw, ‘er is dus al wel een groot draagvlak. Faculteiten gaan ook zelf inspanningen doen.’
Het uiteindelijke ideaal ligt nog hoger: ‘Uiteindelijk is het de bedoeling om de survey ook uit te breiden naar de verschillende associaties. We zien het heel groot, maar daarvoor zijn we ook ondernemers’, lacht Catteeuw. Het uiteindelijke doel van LCIE en de studenten is dus het creëren van een cultuur aan alle faculteiten die ondernemen bij studenten promoot én ondersteunt.
De survey gaat van start in de week van 17 april 2017. Volg LCIE op https://www.facebook.com/lcie.be