artikel> “Wij zijn geen lerarenopleiding”

Teach for Belgium strijdt tegen ongelijkheid in onderwijs

België is kampioen in sociale ongelijkheid in het onderwijs. Teach For Belgium pakt dat probleem aan en vormt universitairen om tot gemotiveerde leerkrachten voor “moeilijke” scholen.

Teach For Belgium zoekt mensen met een masterdiploma die wiskunde, wetenschappen, Frans (in de Vlaamse gemeenschap) en Nederlands (in de Franse gemeenschap) willen geven. Professionele ervaring of ervaring in het onderwijs is niet verreist. Meer informatie vind je op www.teachforbelgium.org

Jongeren die les volgen op een middelbare school met een lage sociaal-economische index, hebben in België op vijftienjarige leeftijd al een gemiddelde leerachterstand van drie jaar opgebouwd.

“Wij willen ervoor zorgen dat elk kind dezelfde kansen krijgt om zijn potentieel te ontwikkelen, onafhankelijk waar hij vandaan komt of op welke school hij zit,” vertelt Ariane Molderez, directrice van Teach For Belgium.

Om dat te realiseren rekruteert Teach For Belgium “inspirerende” deelnemers met een masterdiploma, die zich willen engageren om gedurende twee jaar les te geven in die scholen waar de nood het hoogst is. “We richten ons in de eerste plaats op mensen die niet specifiek leerkracht wilden worden,” legt Molderez uit. “Wij zijn geen lerarenopleiding, maar zijn eerder complementair.”

“Onze deelnemers blijven dan ook niet altijd in het onderwijs,” vertelt ze. “Maar kunnen ook in de politiek of privésector belanden om daar projecten te starten.”

Eenzaam beroep

Voor ze het werkveld worden ingestuurd, krijgen de geselecteerde kandidaten tijdens de zomer een opleiding van vijf weken. “De eerste twee weken krijg je een intensieve theoretische cursus,” vertelt deelnemer Karolien Nédée. “Daarna geef je drie weken les op een summer academy voor Brusselse jongeren.”

"Leerkracht is een eenzaam beroep"

Karolien Nédée, deelnemer

Ondertussen geeft Nédée al bijna een jaar Nederlands op een Franstalige school in Molenbeek. “Het is zwaar, maar het is een fantastische ervaring. Dankzij het project word ik bovendien goed ondersteund. Leerkracht is best een eenzaam beroep. Eenmaal je voor de klas staat, is er niemand die je feedback geeft. Dat is soms moeilijk. Al blijft de wisselwerking met de studenten het leerrijkst.”

Continuïteit

Volgens Pedro De Bruyckere, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, staan onze scholen vandaag de dag voor stevige uitdagingen. “Enerzijds zijn we in België wereldkampioen in de invloed van sociale status op de schoolresultaten. Anderzijds stelt ook het feit dat de sterke diversiteit onder de leerlingen zich niet weerspiegelt in het leerkrachtenteam, ons voor een nieuwe situatie. De lerarenopleidingen proberen hier snel werk van te maken, maar zitten soms zelf nog in een zoekende fase.”

"Er wordt te weinig gefocust op de noden van specifieke scholen"

Ariane Molderez, directeur Teach For Belgium

Organisaties zoals Teach For Belgium kunnen een meerwaarde bieden in dat verhaal, meent De Bruyckere, al zijn de resultaten van gelijkaardige buitenlandse projecten divers: “Er zijn schitterende resultaten, maar het zijn niet allemaal succesverhalen.”

Volgens De Bruyckere ligt de grootste uitdaging in het kanaliseren van het komen en gaan aan leerkrachten: “Met zo’n project organiseer je potentieel op scholen een groot verloop van leerkrachten, terwijl een zekere vorm van continuïteit belangrijk is voor de leerling.”

Lerarenopleiding

Ondertussen hoopt Teach For Belgium naar de toekomst toe samen te werken met de bestaande lerarenopleidingen. “Er wordt nog te weinig gefocust op de noden van specifieke scholen,” legt Molderez uit. “Er zijn vandaag al veel fantastische leerkrachten, maar die worden nog te weinig ondersteund. Op dat vlak willen we bijdragen aan de verandering van het systeem.”

De KU Leuven heeft alvast enkele gesprekken gehad met Teach For Belgium over een eventuele samenwerking, zo vertelt Katrien Luyten van de cel Lerarenopleiding: “Van een structureel engagement is op dit moment geen sprake, maar er is wel interesse om op individuele basis samen te werken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het delen van expertise. De organisatie gaat ook contact opnemen met de faculteiten om zich voor te stellen.”

Een groot aantal van de deelnemers schrijft zich na hun opleiding bij Teach For Belgium nog in voor een lerarenopleiding. Ook daar wordt volgens Luyten nagedacht over een eventuele samenwerking: “We zouden willen kijken voor welke vakken de leraren eventueel een vrijstelling kunnen krijgen. Al is dat idee nog niet uitgewerkt.”

Meer informatie over het project vind je op www.teachforbelgium.org

Powered by Labrador CMS