artikel> Week 8 - 21 maart

Onderwijs kort

Diversiteit in de lerarenopleiding, onderwijsambassadeur, de K in KU Leuven en een bekritiseerde app: de voorbije twee weken in het hoger onderwijs.

Onderzoek naar diversiteit lerarenopleiding

De Vlaamse regering wil de diversiteit in de lerarenopleidingen in kaart brengen. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in een antwoord aan Vlaams parlementslid Jo Brouns (CD&V) verteld dat hij daarvoor een data-aanvraag heeft ingediend. Brouns citeerde cijfers dat in het Vlaamse onderwijs slechts 3,2 procent van de personeelsleden een niet-EU-achtergrond heeft. Weyts ziet een complexe uitdaging, maar kijkt voor een oplossing naar flexibele trajecten, remediëringstrajecten en pilootprojecten. En een 'strategisch communicatieplan', waarvoor het kabinet recent een communicatiebureau onder de arm heeft genomen.

Onderwijsambassadeur op komst

In het kader van dat nieuw 'strategisch communicatieplan' zou de regering een onderwijsambassadeur willen aantrekken. Dat stond ook al in het regeerakkoord. Het concept verwijst naar de zorgambassadeur, een functie die sinds 2011 als taak heeft om het personeelstekort in de sector te verhelpen. Het is echter de vraag of het onderwijs één ambassadeur, dan wel een groep ambassadeurs krijgt. Jo Brouns pleit alvast voor het tweede.

KU Leuven reageert op Katholieke Kerk

In een gezamenlijke brief in De Standaard hebben Luc Sels en de vicerectoren zich uitgesproken tegen het standpunt van het Vaticaan over homoseksualiteit. Ze klagen de 'verwoestende kracht' aan van het signaal dat het Vaticaan hiermee te wereld instuurt. Die kracht bereikte wellicht ook de KU Leuven, die kwetsbaar staat door de K in zijn naam. Sels en co benadrukken dat de KU Leuven een inclusieve gemeenschap wil zijn. Oud-rector Rik Torfs reageerde kritisch op Twitter: '(...) het bestuur van de KU Leuven spelt de paus de les inzake "inclusiviteit". Het zal mij niet in dank worden afgenomen, maar na de zaak Sanda Dia past toch wat meer bescheidenheid.'

UHasselt-app krijgt kritiek

De UHasselt werkt aan een app die studiesucces voorspelt aan de hand van puntengemiddelde en studierichting in het middelbaar. Vanuit het onderwijsveld komt kritiek dat die methode het watervaleffect versterkt en niet activerend is: de student wordt niet aangemoedigd zich bij te schaven. Dirk Van Damme, topman van de OESO, stelde zich ook vragen bij de onderzoeksmethodiek.

Lees meer op veto.be

Powered by Labrador CMS