nieuws> Universiteit vernieuwt lay-out
KU Leuven-websites worden minder druk
De KU Leuven heeft een nieuwe online huisstijl. De voornaamste redenen zijn gebruiksvriendelijkheid en actualisering: gedaan met drukke webpagina's en ergernis op je gsm.
Op 7 maart vernieuwt de KU Leuven haar online huisstijl. 'Dat is sinds 2016 niet meer gebeurd', vertelt Isabelle Van Geet, directeur van de dienst Marketing en Communicatie aan de KU Leuven.
'Een aantal verouderde functies zijn uit de website gehaald', duidt Van Geet. De oefening moet de nieuwe website toegankelijker maken voor mobiele apparaten.
Meer rust
De nieuwe website moet niet alleen moderner ogen, maar ook gebruiksvriendelijker zijn. Het nieuwe ontwerp biedt meer rust voor het oog via leesbaardere lettertypes, meer witruimte en afgeronde hoeken.
Ook in het hoofd creëert de website rust. Zo zorgen duidelijkere onderverdelingen voor gestructureerde informatie in hoofd- en bijzaken.
Het nieuwe navigatiesysteem legt de nadruk op surfen binnen de subsites van de KU Leuven, zoals de websites van de faculteiten. Enkel het logo van de KU Leuven verwijst nog naar de algemene KU Leuven-homepage. De links naar corporate KU Leuven-pagina's verdwijnen.
Momenteel staat enkel nog een aanpassing van de banners op de planning. Wegens de technische complexiteit daarvan vormde 7 maart een te korte deadline.
Geen grote hap uit het budget
'De typische blauwe huisstijl met de blauwe kleuren en het logo blijft bestaan', besluit Van Geet, 'alleen is ze een beetje opgesmukt.'
Daarvoor heeft de KU Leuven niet diep in de buidel moeten graven. 'Ik heb geen extra budget moeten vrijmaken in mijn begroting', licht Van Geet toe. De vernieuwing is uitgevoerd door de dienst Marketing en Communicatie aan de KU Leuven in samenwerking met een extern bureau en de eigen ICTS-dienst. De aanpassingen zijn gebaseerd op gebruikersbevragingen sinds 2016.