analyse> De Times Higher Education beloont onze alma mater met plaats 45
KU Leuven enige Belgische universiteit in top 100 World University Rankings
Vorig jaar zakte de KU Leuven van plaats 47 naar 48 in de WorldUniRankings van Times Higher Education. Nu is ze weer op kruissnelheid en laat ze andere Belgische universiteiten ver achter zich.
VolgensPeter Lievens, vicerector Internationaal Beleid, is internationalesamenwerking prioritair voor de KU Leuven en heeft dit bijgedragenaan de stijging op de ranking. De focus ligt nu meer dan vroeger opinternationale zichtbaarheid en aanwezigheid, toenemendeinternationale samenwerkingsverbanden en netwerken. Internationalealumniwerking, zoals recent nog met de oprichting van eendertiende AlumniChapter inPeking, helpt ook. Alleen al in 2018 kwamen daar nog Vietnam,Ethiopië en Thailand bij.
Hetgaat om zowel internationale als Vlaamse studenten diena het behalen van hun universitaire diploma aan de KULeuven een platform oprichten dat dienst doet als informeel forum omcontact met elkaar te houden én met de KU Leuven. De universiteitbehoudt zo contacten om aan studentenrekrutering te doen, maar ook ombanden te aan te gaan met partnerinstellingen en de plaatselijkeeconomie daar ter plaatse.
'DeTimes Higher Education (THE) rangschikt naast onderzoeksoutput,publicaties, citaties en kwaliteitsvol onderzoek ook deinternationalisering', zegt Lievens. 'Het aantal internationalestudenten speelt daar een rol in, naast het aantalinternationale professoren. Een belangrijk aspect is ook dereputatie bij collega's. Die inschatting is gebaseerd op wereldwijdebevragingen, waarop academici gevraagd worden naar hun meningen overalle universiteiten.'
'We gaan de open intekeningen niet in vraag stellen'
Peter Lievens, vicerector Internationaal Beleid
'Mensendie aan de slag willen bij KU Leuven als professor, zeker deinternationale kandidaten, verwijzen vaak naar de algemene reputatievan onze universiteit', zegt rector Luc Sels. Volgens Sels staatdie reputatie niet los van de rankings, meer zelfs:'Ze vergemakkelijkt het aantrekken van studenten enpersoneel.'
Stijginggeen doel
VolgensTHE zijn de twee prestigeparameters (Teaching Reputation 15% enResearch Reputation 18%) die voortvloeien uit hun jaarlijkseAcademic Reputation Survey cruciaal voor het succes. In 2019gebruiken 11.554 academici uit 135 landen hun ervaring en expertiseom data aan te voeren en zo een representatieve en statistischcorrecte survey op te stellen. Hun antwoorden werden samengevoegd metdie van de 10.162 respondenten in 2018 om de huidige ranking tegenereren.
THEwerkt dus nauw samen met de universiteiten zelf, die er naar allewaarschijnlijkheid alle belang bij hebben om in ditsamenwerkingsproject te stappen. Lievens ziet dan ook dat Aziatischeuniversiteiten veel aandacht besteden aan de parameters die hununiversiteiten het meest doen stijgen in de rankings. Zelf stelt hijdat de KU Leuven zich niet specifiek op de rankings richt, maar welop toenemende internationalisering.
OokLuc Sels is het daarmee eens: 'Ik heb zelf voor alle duidelijkheidgeen fles champagne opengetrokken. Hoewel stijgen geen streefdoel is,levert de combinatie van de verschillende rankings wel een zekerestatus op.'
Selsdenkt dan bijvoorbeeld aan de Reuters ranking, waarop de KULeuven wat de innovatiezijde van de universiteit betreft bijzonderhoog geplaatst is. 'Bovendien zeggen de rankings iets over dekwaliteit van het overheidsbeleid. Dat KU Leuven in de top 50 enUGent en - sinds dit jaar - ook UAntwerpen in de top 200 staan,stemt mij tevreden', aldus Sels.
Teachingen Research
VolgensLievens scoren universiteiten die meer professoren per student hebbenhoger, en dat is aan de KU Leuven minder het geval: 'Met onsopen-intekensysteem, waarbij we heel wat studenten hebben in heteerste jaar die het moeilijk hebben en mogelijk niet slagen ofheroriënteren, hebben wij een veel ruimere groep van studenten danveel van onze concurrenten in het buitenland, waar met een veelsterkere selectie gewerkt wordt', vertelt Lievens.
Rankings verplichten de universiteiten immers data te verstrekken en erover te reflecteren
Selslanceerde recent een aantal onderwijshervormingen, evenwel niet metoog op de rankings: 'Het debat over die onderwijshervormingen probeerik op de kaart te krijgen om net die combinatie van een open,toegankelijk hoger onderwijs met toch voldoende studievoortgangte realiseren. Dat heeft niets te maken met het internationaleimago van de universiteit; wel met de verplichting die ik voel tenaanzien van de maatschappij en het imago van onze studenten.'
Zinloosof transparant?
Veeluniversiteiten zeggen zich net als Lievens niet te richten op derankings. Anderen uiten felle kritiek. Dirk Van Damme,onderwijsexpert bij de Organisatie voor Economische Samenwerking enOntwikkeling (OESO), begrijpt de kritiek, maar ziet ookvoordelen. Enerzijds omdat universiteiten er gretig gebruikvan kunnen maken bij hun marketing, anderzijds omdat ze helpentransparantie te brengen in het systeem. Rankings verplichten deuniversiteiten immers data te verstrekken en erover te reflecteren.
OokSels erkent het nut van de rankings: 'Dat we gezien worden als eenvan de leidende universiteiten in continentaal Europa, merk je aan deverschillende soorten delegaties die hier neerstrijken enhet aantal uitnodigingen dat we krijgen om toe te treden totinternationale netwerken.'