artikel> ONE wil druk uitoefenen op Europees beleid
'Wereldwijd hebben 130 miljoen meisjes geen toegang tot onderwijs'
In de nasleep van Internationale Vrouwendag wil de organisatie ONE aandacht vragen voor het onderwijs van meisjes in armoede. De Leuvense afdeling van ONE sprak vorige week in het Europees Parlement.
Wereldwijd hebben nogsteeds 130 miljoen meisjes geen toegang tot onderwijs. Met die cijfers onder dearm wil de non-profitorganisatie duidelijk maken dat er een crisis gaande is.
Vorige week, in hetkader van Internationale Vrouwendag, was de Leuvense vleugel van ONE aanwezigin het Europees Parlement. Dina Dahood, een doctoraatsstudente aan de KULeuven, is Youth Ambassador en sprak er voor onder meer Mairead McGuinness, eenVice-President van het Europees Parlement, over de campagne ‘Girls Count’.
‘Meisjes zijn vaak het kwetsbaarste gedeelte vande samenleving’, legt Dahood uit. ‘Veel meisjes zijn verplicht om thuis te blijvenen leren niet eens lezen. Kennis betekent nochtans macht.’
Dahood ziet onderwijs danook als een vorm van preventie. ‘Het geweld waarmee diemeisjes in aanraking komen, is vaak ook intellectueel geweld. Je bent altijdbang van wat je niet kent of weet. Die angst kan weggaan als je kennis opdoeten met meer mensen in contact komt.’
Wegen op het beleid
Onderwijs is slechts één pijler in de ONE-campagne. ‘We bestrijden hoofdzakelijk de extreme armoedein Afrika en dat betekent ook het preventief aanpakken van ziektes, het verbeteren van de voeding en hetbestrijden van corruptie.’ De aanpak van de non-profitorganisatie,die in 2004 door onder andere U2-zanger Bono werd opgericht, bestaat erin om druk uitte oefenen op beleidsmakers en een algemeen bewustzijn van wereldproblemen te vergroten.
De organisatie is duspolitiek, maar niet politiek gekleurd. ONE-ambassadeurs noemen zichzelfook wel ‘factivists’: ze zijn geen echteactivisten maar vertrekken vanuit een rationeel feitenkader.
Behalve van de Billand Melinda Gates Foundation ontvangt de organisatie ook nauwelijks geld. ‘ONE is geen liefdadigheidsorganisatie, weontvangen geen donaties’, zegt Dahood. ‘We lobbyen, ontmoeten parlementariërs en schrijven artikels. We willen op eenbeleid wegen door campagne te voeren en dat is moeilijker dan geld inzamelen. Hetis ook een duurzame strategie: globale impact hebben op de lange termijn.’
Frappant: in België trekt ONE erg veel internationalevrijwilligers. In ons land wordt ONE vertegenwoordigd door mensen uit 27 verschillende landen.
De afdeling in Leuven heeft vier Youth Ambassadors. ‘Dat Leuven deelneemt, is in het bijzonder voor deze campagne belangrijk’, vindt Dahood, ‘want Leuven heeft per definitie met onderwijs te maken: ik denk dat iedereen zich hier bewust is van het belang ervan. Het zou fantastisch zijn als ook maar één van die 130 miljoen meisjes ooit in Leuven zou kunnen studeren.’
Wie aan de actie ‘Girls Count’ wil deelnemen, kan dat doen door op de website van de organisatie een foto of een video te plaatsen waarin een zelfgekozen cijfer tussen 0 en 130 miljoen centraal staat. Op die manier wil ONE stemmen verzamelen en het bewustzijn aanwakkeren over het ontstellend hoge aantal meisjes zonder onderwijs. Ook Youth Ambassador worden is mogelijk voor een Leuvense student. In januari 2018 kan iedereen zich inschrijven.