artikel> Het koloniaal verleden in hiphopteksten
Expo 'Lumumba in the Hood'
Naar aanleiding van de 57e verjaardag van de moord op Patrice Lumumba, toont de expo de rol van het Congolese icoon in de teksten van Belgische en internationale rappers.
In de Leuvense bibliotheek Tweebronnen vindt deze week de pop-up expo ‘Lumumba in the Hood’ plaats. Aan de hand van muziekfragmenten, liedjesteksten en quotes van hiphopartiesten tonen Gert Huskens, masterstudent Vergelijkende en Internationale Politiek, en de organisatie Hand in Hand de plaats die Patrice Lumumba inneemt in de Belgische en internationale hiphop-scene.
Icoon in de hiphopwereld
Lumumba, die gisteren dag op dag 57 jaar geleden vermoord werd, was de eerste premier van het onafhankelijke Congo. Een groot aantal hiphopartiesten beschouwt Lumumba als het gezicht tegen de onderdrukking van de voormalige Afrikaanse kolonies. ‘Voor heel wat mensen is Lumumba een figuur die heel veel betekent, waaraan ze hun identiteit koppelen; hun persoonlijke strijd tegen racisme en ongelijkheid,’ aldus mede-organisator Gert Huskens.
In de expo wordt er op zoek gegaan naar de rol die het postkolonialisme speelt in de Belgo-Congolese identiteit. Zo gaat de Brusselse rapper Pitcho Womba Konga in zijn compilatiealbum ‘Heritage’ op zoek naar wat zijn afkomst voor hem betekent. Jammer genoeg geeft de expo voor de rest weinig duiding bij de albums en muziekfragmenten. Zo wordt er vaak aan namedropping gedaan, maar komen de fascinerende verhalen achter artiesten zoals Baloji en Pitcho Womba Konga verder weinig aan bod.
Wij-zij-verhaal
Toch toont de expo dat het koloniaal verleden iets is waar nog heel wat Congolese Belgen mee worstelen. De 16-jarige Sarah Bekambo, die de expo kleurt met een vurige poetryslam, beaamt dit: ‘In mijn jeugd hebben mijn ouders mij veel over het kolonialisme in Congo geleerd. Maar bij andere families verwatert dat een beetje doorheen de generaties. Uiteindelijk rest er dan gewoon het negatieve gevoel dat je hebt overgeleverd gekregen, maar niet de reden waarom.’
Daarom dat de expo een positieve boodschap wil uitdragen. ‘Via dit initiatief willen we de stem laten horen van niet-traditionele artiesten. Er zijn hier artiesten bij die echt honderdduizenden platen hebben verkocht. Maar bij een bevolkingsgroep die wij niet goed kennen. Dus dat blijft nog heel vaak een wij-zij-verhaal. Daarom dat we hier ook mensen willen verenigen,’ besluit Huskens.
De expo kadert binnen het bredere #dekoloniseermijnstad-initiatief van Hand in Hand, waarbij er acties zijn in 8 Vlaamse steden. Het initiatief wil ook in Vlaanderen het debat op gang brengen over de plaats die kolonisatie inneemt in de publieke ruimte. In een aantal, voornamelijk Franstalige steden zoals Anderlecht, Charleroi en Bergen is er de laatste maanden immers al sprake geweest om pleinen en straten te hernoemen naar prominente Congolezen, zoals Lumumba. De expo loopt nog tot en met vrijdag 19 januari.