INTERNATIONAAL KORT 27/10 - 09/11

Aantal non-binaire studenten in het Verenigd Koninkrijk neemt toe

Canada schrapt interestvoeten van studentenleningen, Oeganda herdenkt beurssysteem en Chinese universiteiten zetten in op de metaverse.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Canada schrapt interest op studentenleningen

In het licht van de huidige economische ontwikkelingen, schrapt de Canadese federale overheid de interestvoeten op uitstaande studentenleningen. Op die manier wordt de voormalige COVID-maatregel een permanente beleidskeuze.

De beslissing maakt deel uit van een pakket maatregelen dat het land neemt om de stijgende inflatie en recessievrees te lijf te gaan. In Canada hebben meer dan 1,7 miljoen volwassenen een openstaande studielening, samen goed voor 18 miljard Canadese dollars. De maatregel schrapt daarmee in totaal 500 miljoen Canadese dollars aan toekomstige betalingen.

De Canadian Alliance of Student Associations noemt de beslissing een 'monumentale investering voor Canadese studenten'. Vanuit andere hoeken klinkt dan weer dat de maatregel tekortschiet en dat ze het systematisch dure onderwijssysteem in het land niet verbetert.

Aantal non-binaire studenten in het Verenigd Koninkrijk verdubbeld op twee jaar tijd

Een analyse van de Higher Education Statistics Authority (HESA) stelt dat het aantal studenten aan het hoger onderwijs in het Verenigd Koninkrijk dat zich noch als man noch als vrouw identificeert in de afgelopen twee jaren is verdubbeld.

Stonewall, een liefdadigheidsorganisatie die zich inzet voor de LGBTQ+-gemeenschap, geeft aan dat de data een toename van de zelfzekerheid binnen de gemeenschap bevestigen. De organisatie schrijft dat toe aan een toename van de sociale aanvaarding en maatschappelijke zichtbaarheid van verschillende genderidentiteiten.

Naast de studentenpopulatie was de toename ook merkbaar bij het personeel van de bevraagde instellingen, al gebeurde dat minder explosief. 'Het is belangrijk dat universiteiten blijven werken aan een inclusieve omgeving voor alle LGBTQ+-studenten', besluit Stonewall.

Chinese universiteiten zetten in op metaverse-campussen en -onderzoek

Onderwijs aan de hand van virtuele werelden staat op het punt om de volgende grote innovatie te worden. Chinese universiteiten omarmen het concept en positioneren zichzelf als de grote voortrekker in het bouwen van hypermoderne campussen.

De Nakai University in Tianjin maakte de lancering van de eerste metaverse-school van China bekend en ontwikkelt 'meta-professoren' en virtuele klaslokalen om de curricula in te vullen. Andere instituten nemen ook deel aan de ontwikkelingen. Zo herdoopte de Nanjing University of Information Science and Technology in Jiangsu haar ingenieursdepartement tot de 'metaverse engineering department'. De Hong Kong Polytechnic University lanceert een eenjarige masteropleiding in de ‘Metaverse Technology’.

De ontwikkelingen brengen grote uitdagingen mee voor de onderwijsinstellingen. Naast het nijpend tekort aan infrastructuur kost het veel geld om duurzame content te ontwikkelen voor zowel het onderwijs als onderzoek.

Beleidsmakers roepen op om rijke studenten niet financieel te ondersteunen in Oeganda

Het nijpende financiële tekort in de onderwijssector werpt in Oeganda vragen op over het huidige federale beurssysteem. Momenteel worden in het Afrikaanse land voornamelijk academisch sterk presterende studenten ‘gesponsord’ met studiebeurzen. Dat leidt tot situaties waarin ouders 'investeren' door hun kinderen naar erg dure lagere en middelbare scholen te sturen, zodat ze in hun latere carrière een tegemoetkoming kunnen opstrijken.

Aangezien de kosten aan deze scholen vaak hoger uitvallen dan de kosten aan de universiteiten, bevoordeelt het systeem systematisch de rijksten in de samenleving. Velen roepen op om te hervormen naar een systeem met leningen. Dat zou de persoonlijke verantwoordelijkheid en mogelijkheden voor studenten in alle lagen van de samenleving moeten vergroten.

Powered by Labrador CMS