artikel> Over de tijd van je leven
Workshop Vita Activa op STUK Start
De tijd vliegt, is een gezuchte dooddoener aan het einde van de vakantie. Maar wat doet tijd als die niet vliegt? Choreograaf Daniel Linehan maakt een voorstelling rond tijd en werk voor STUK START.
Een boswandeling maken in stilte, praten over je favoriete kunstwerk of leren boksen. Het is een kleine greep uit de vele voorstellen die de 25 deelnemers van Vita activa aan elkaar hebben gedaan. Ieder biedt een uur lang een van zijn diensten aan aan één van de andere deelnemers.
De Amerikaanse choreograaf Daniel Linehan vertelt over zijn inspiratie: "Ik was al langer gefascineerd door verschillende fenomenen zoals time banking. Die zijn niet nieuw, maar bestaan al vanaf de 18e eeuw. De uitwisseling gebeurt dan niet in geld, maar in tijd."
"Ik wil het idee met deze voorstelling introduceren aan een groep mensen die tijd hebben. Dat zijn studenten, gepensioneerden of werklozen. De groep is altijd anders. Nu is er zelfs iemand bij die op zwangerschapsverlof is. Ze neemt haar baby mee."
CHOREOGRAFIE VAN INTERACTIES
Leen, deelnemer en zangeres, vertelt: "Ik bood aan om iemand een uur lang terug te laten keren naar zijn kindertijd. Ergens in een hoekje van het STUK heb ik een klein theatertje gemaakt. Daar zong ik kinderliedjes. In ruil krijg ik wat hulp bij het lanceren van een muziekvideo. Ik kan er echt gebruik van maken, want de tips waren heel nuttig."
De titel ‘Vita activa’ komt uit het werk van politiek filosoof Hannah Arendt. Daarin benadrukt ze het onderscheid tussen arbeid, wat mensen doen om gezond te blijven zoals eten en zich wassen, en werk, wanneer wat ze doen effect heeft op de publieke ruimte.
Linehan wil af van dat duidelijke onderscheid en streeft in zijn voorstelling naar een gelijkwaardige benadering van alle soorten van werk: "Ik streef niet naar een totale reorganisatie van de maatschappij. Het gaat vooral om wat publieke interactie precies betekent. Dat gaat vandaag veel over geld. Ik wil die ruimte opnieuw openen."
Bij Vita activa gaat het daarom niet alleen om het toonmoment. Linehan verduidelijkt: "Ook de week met workshops voor het toonmoment is van belang." Daarin doen de deelnemers uitwisselingen van een uur tijd, workshops rond beweging en praten ze over hun ervaringen. Linehan vervolgt: "Tijdens de week gebeurt een choreografie van interacties. De deelnemers zijn al een eerste publiek."
SPEECH DEEDS
Tijdens het toonmoment maken de deelnemers gebruik van speech deeds, waarbij ze alleen met behulp van hun stem en lichaam vertellen over hun ervaring. Daarin mogen ze ook kritisch zijn, verzekert een van de begeleiders van de workshop.
"Sommige van de speech deeds zijn zeer ontroerend. Een aantal van de mensen zijn werkloos en kennen weinig plekken om echt te interageren en samen op een waardevolle manier tijd door te brengen," besluit Linehan.