RECENSIE WARHAUS

Warhaus baadt Het Depot in warme klanken en kleuren

Dat we met Warhaus te maken hebben met de top van de Belpop, bleek op verschillende vlakken.

Warhaus vulde deze week twee dagen op rij Het Depot in het kader van zijn recente album Ha Ha Heartbreak. Een masterclass in subtiliteit, spelplezier en zwoelheid.

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Over Warhaus

- Gestart als eenmansband van Maarten Devoldere tijdens de tijdelijke hiatus van Balthazar.

- Drie albums: Fucked A Flame Into Being (2016), Warhaus (2017) en Ha Ha Heartbreak (2022).

- Toerde al meermaals door Europa en stond al op de podia van Rock Werchter, Pukkelpop en de Ancienne Belgique (AB).

Nu de Belgische band Balthazar opnieuw in een winterslaap verkeert, kunnen de solocarrières van de verschillende bandleden zich weer volop ontplooien. Zo is Zimmerman, het soloproject van bassist Simon Casier, in blijde verwachting van een nieuw album genaamd Love Songs

Frontman Maarten Devoldere blies dan weer zijn band Warhaus terug nieuw leven in, dit keer zonder zijn ex-lief Sylvie Kreusch. In 2022 verscheen zijn derde album Ha Ha Heartbreak, waarmee hij nu al een dik jaar door Europa toert en woensdag en donderdag ook mee langs Het Depot passeerde. 

Top van de belpop

Met een orgeldeuntje werden we verwelkomd in het concert, waar na enkele minuten wiegen de band opkwam en van wal stak met het mysterieuze Control. Daarin kwam het zwoele viool- en trombonespel van bandlid Tijs Delbeke voor een eerste keer naar voren. 

Een slicke lichtshow speelde in op alle hooks en drumriffs.

De nummers uit het nieuwe Ha Ha Heartbreak volgden elkaar in een snel tempo op. Nadat Devoldere in When I'm With You zijn tongetje liet zien en voor het eerst een vocale uithaal deed zoals alleen hij dat kan, bleek de sfeer bij het publiek niet meer kapot te kunnen.

Warhaus bouwde doorheen het concert consistent een hoog niveau op, dat ze vervolgens niet meer loste

We hadden duidelijk te maken met de top van de Belpop. Zo zorgde een slicke lichtshow – die bovendien inspeelde op alle hooks en drumriffs – ervoor dat de silhouetten van de verschillende bandleden zich op een prachtige manier tegen een bordeaux rood gordijn aftekenden. Toen Devoldere tijdens het wilde Beaches met een antieke spot op zijn bandleden scheen, terwijl zij een voor een improviseerden, was het visuele plaatje compleet.

Consistente groove

En dan hebben we het nog niet gehad over het sublieme samenspel van de bandleden, die Devoldere zorgvuldig uit de toplaag van de Belgische indiescene had geselecteerd. Met drummer Michiel Balcaen en multi-instrumentalist Tijs Delbeke speelt hij al enkele jaren mee in de band Balthazar. Ook gitarist Jasper Maekelberg is geen onbekende: hij producete immers al platen van onder andere Balthazar, Soulsister en Bazart. Bassist Sander Verstraete was daarnaast lang lid van Faces On TV. 

Samen met het charisma van Maarten Devoldere bouwde het gezelschap doorheen het concert consistent een niveau op, dat ze niet meer losten. Zo dreef Shadow Play al op een geweldige groove, maar werd het nummer nog eens tot een eclatant hoogtepunt gedreven door een geweldige gitaarsolo van Jasper Maekelberg.

Warhaus maakte echter ook plaats voor voldoende rustpunten. Zo kregen we in Fall In Love With Me een intiem onderonsje met Devoldere. Het concert werd afgesloten met een tête-à-tête met het publiek. Het publiek nam immers haast vanzelf de herkenbare melodie van afsluiter Open Window over en zong mee, iets wat Devoldere zichtbaar apprecieerde. Zo eindigde het optreden even subtiel als het begon.

Gezien op donderdag 30 november in Het Depot.

Powered by Labrador CMS