voorbeschouwing> Hollywood, Ho of WO I?

Veto's Oscarvoorspellingen 2020

Hoewel de Oscars al enkele jaren van hun pluimen aan het verliezen zijn – de hashtags zijn niet meer bij te houden – wagen we ons graag nog eens aan wat waarzeggerij over de gouden beeldjes.

Gepubliceerd

De Oscars vinden dit jaar - vroeger dan gewoonlijk - plaats op zondag 9 februari.

De ceremonie zelf duurt al menig uur te lang, dus zullen enkel de (naar onze mening) meest relevante categorieën de revue passeren, respectievelijk de Writing Categories, Acting Categories, Director en Best Picture. In elke categorie overlopen we de genomineerden aan de hand van wie we denken dat zal winnen, wie wij hopen dat wint en wie voor de categorie genomineerd had moeten zijn.

Ook dit jaar is The Academy niet gespaard geweest van preliminaire schandalen. De categorieën zijn weer nagenoeg volledig blank gekleurd, geen enkele vrouwelijke regisseur is genomineerd voor de Best Director Category, en enkele zekere kanshebbers zijn schandelijk over het hoofd gezien. Alle snubs opnoemen zou ons te lang bezig houden, al willen we enkele flaters niet onbenoemd laten:

Dolor Y Gloria schaart zich moeiteloos bij de vijf beste films van dit jaar, maar kan slechts op één nominatie rekenen. Portrait de la jeune fille en feu werd door de Fransen aan de kant geschoven voor Les Miserables in de categorie International Film. Midsommar blijft zelfs helemaal met lege handen achter. Ook een eervolle vermelding voor Motherless Brooklyn dat een van de beste scores heeft van dit jaar, maar geen nominatie kon bemachtigen.

WRITING – ADAPTED SCREENPLAY

Steven Zaillian (The Irishman)
Greta Gerwig (Little Women)
Todd Phillips & Scott Silver (Joker)
Taika Waititi (Jojo Rabbit)
Anthony McCarten (The Two Popes)

Zal winnen: Greta Gerwig

Moet winnen: Taika Waititi

Deze categorie is meteen een van de moeilijkste om te voorspellen, maar ook een waarvoor we onze schouders durven op te halen. The Irishman was onze persoonlijke teleurstelling dit jaar, Greta Gerwig maakte van Little Women een anachronistisch en moeilijk te volgen verhaal, terwijl Joker met moeite een adaptatie te noemen is door het originele oorsprongsverhaal dat Phillips en Silver creëerden. McCarten vulde zijn verhaal met vele speculaties over de gesprekken tussen de twee pausen, maar hield onze aandacht wel de hele film vast. Waititi kon ons het meest bekoren met zijn van de pot gerukte verhaal over een kleine nazi-wannabe die Hitler als imaginaire vriend heeft. Waarschijnlijk zal het ontbreken van Gerwig in de categorie der regisseurs de compensatiedrang aanwakkeren bij de stemmers waardoor ze met deze troostprijs naar huis kan.

WRITING – ORIGINAL SCREENPLAY

Rian Johnson (Knives Out)
Noah Baumbach (Marriage Story)
Sam Mendes & Krysty Wilson-Cairns (1917)
Quentin Tarantino (Once Upon a Time… In Hollywood)
Bong Joon Ho, Han Jin Won (Parasite)

Zal winnen: Quentin Tarantino

Moet winnen: Bong Joon Ho, Han Jin Won

In deze categorie zouden de schrijvers van de volgende langspelers volgens ons ook niet misstaan hebben tussen de nominaties: De autobiografische Honyboy en Dolor Y Gloria en de vrouwelijke komedie Booksmart, of zelfs het mysterieuze Atlantique. De genomineerden hebben hun plaats echter meer dan verdiend. Johnson pende een verkwikkende whodunit neer, Baumbach een autobiografisch scheidingsrelaas, Mendes een zenuwslopend WO I drama. De twee grote kanshebbers zijn evenwel Tarantino’s liefdesbrief aan het Hollywood van de jaren '60 en Bong Joon Ho’s steeds verrassende semi-horror over de Zuid-Koreaanse klassenstrijd. Hoewel onze voorkeur uitgaat naar het genie van Bong, zou ons puberhart zeker kunnen leven met erkenning voor onze favoriete voetfetisjist.

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE

Kathy Bates (Richard Jewell)
Laura Dern (Marriage Story)
Scarlett Johansson (Jojo Rabbit)
Florence Pugh (Little Women)
Margot Robbie (Bombshell)

Zal winnen: Laura Dern

Moet winnen: Laura Dern

Aangekomen bij de acteercategorieën wordt het voorspellen een pak gemakkelijker. Al heeft deze lijst – zelfs zonder een nominatie voor Jennifer Lopez – weinig om het lijf. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we, door de late releasedata, Bombshell en Richard Jewell aan ons voorbij hebben moeten laten gaan. Florence Pugh toont in Little Women dat ze meer dan een eendagsvlieg is, en Scarlett Johansson zorgt voor de nodige hoop in Jojo Rabbit – maar ze zetten allebei een sterkere acteerprestatie neer in respectievelijk Midsommar en Marriage Story. Als we afgaan op de voorgaande award ceremonies is deze strijd al lang gestreden, en mogen ze Laura Dern nu al graveren in het oscarbeeldje voor haar constante prestatie als scheidingsadvocate van dienst in Marriage Story. Voor ons had Zhao Shuzhen gerust ook tussen deze dames mogen postvatten voor haar innemende rol van zieke grootmoeder in The Farewell.

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE

Tom Hanks (A Beautiful Day in the Neighbourhood)
Anthony Hopkins (The Two Popes)
Al Pacino (The Irishman)
Joe Pesci (The Irishman)
Brad Pitt (Once Upon a Time… In Hollywood)

Zal winnen: Brad Pitt

Moet winnen: Brad Pitt

Ook hier lijkt de winnaar vooraf al gekend. Anthony Hopkins zet een geloofwaardige norse Ratzinger neer in The Two Popes en Tom Hanks staat zoals altijd garant voor kwaliteit. Brad Pitt heeft elke supporting actor prize van het afgelopen seizoen al in zijn kast mogen plaatsen, waardoor zijn eerste Oscar (voor een acteerprestatie) voor zijn rol als stuntman in Once Upon A Time... In Hollywood een zekerheid lijkt. De nominaties van de twee oude krakers Pesci en Pacino lijken eerder een eerbetoon aan hun carrière te zijn dan aan hun prestatie in The Irishman. Beiden hadden gerust vervangen mogen worden door Bill Camp voor zijn kankerlijdende boer in Dark Waters en Willem Dafoe als ondoorgrondelijke vuurtorenwachter in The Lighthouse.

ACTRESS IN A LEADING ROLE

Cynthia Erivo (Harriet)
Scarlett Johansson (Marriage Story)
Saoirse Ronan (Little Women)
Charlize Theron (Bombshell)
Renée Zellweger (Judy)

Zal winnen: Renée Zellweger

Moet winnen: Scarlett Johansson

Ook hier gooien de releasedata roet in het eten voor een eerlijke voorspelling, waardoor we slechts twee van de vijf genomineerde vrouwen in hun respectievelijke films aan het werk zagen. Al kunnen we door de voorgaande ceremonies met zekerheid zeggen dat Zellweger met het beeldje naar huis zal lopen voor haar neerzetting van Judy Garland in Judy. Al willen we toch zeker ook Johansson niet onbesproken laten door haar emotioneel verpletterende vertolking van een scheidende vrouw. Dit jaar lijkt deze categorie voornamelijk uit te blinken in het niet nomineren van sterke (en diverse) actrices in hoofdrollen. Na haar Golden Globe voor beste actrice in The Farewell is Awkwafina nergens te bespeuren, en ook het ontbreken van Florence Pugh voor Midsommar en Lupita Nyong’o voor Us doen onze wenkbrauwen wat fronsen.

ACTOR IN A LEADING ROLE

Antonia Banderas (Dolor Y Gloria)
Leonardo Dicaprio (Once Upon a Time… In Hollywood)
Adam Driver (Marriage Story)
Joaquin Phoenix (Joker)
Jonathan Pryce (The Two Popes)

Zal winnen: Joaquin Phoenix

Moet winnen: Joaquin Phoenix

Als we op een categorie ons geld moesten zetten, dan zou het met voorsprong deze zijn. Hoewel er sinds de release van Joker verdeeldheid heerst over de film zelf, is iedereen unaniem over de performance van Phoenix als Arthur Fleck, also known as Joker. Daar zullen een ingetogen spelende Pryce, getormenteerde Banderas, krachtige maar breekbare Driver en een DiCaprio op zijn best weinig aan veranderen. Verdienen toch ook een eervolle vermelding: Adam Sandler als hyperenergetische diamantenhandelaar in Uncut Gems en Eddie Murphy in het ondergewaardeerde Dolemite is My Name.

DIRECTING

Martin Scorcese (The Irishman)
Todd Phillips (Joker)
Sam Mendes (1917)
Quentin Tarantino (Once Upon a Time… In Hollywood)
Bong Joon Ho (Parasite)

Zal winnen: Sam Mendes

Moet winnen: Bong Joon Ho

De categorie voor beste regisseur zou dit jaar wel eens meer dan ooit de troostprijs kunnen zijn voor het mislopen van de felbegeerde prijs voor beste film. Scorcese’s nominatie is een compleet raadsel voor ons, terwijl ook Phillips er wat voor spek en bonen bijzit. Tarantino haalde met Once Upon a Time… In Hollywood zijn topniveau maar zal het naar alle waarschijnlijkheid moeten afleggen tegen de twee grootste kanshebbers. Mendes toonde met 1917 het summum van de technische mogelijkheden in de hedendaagse cinema met een beklijvend portret dat gedurende de hele film de spanning blijft opbouwen. Aangezien hij een iets grotere kans heeft om met 1917 de hoofdprijs te pakken, lijkt de kans echter groot dat The Academy Bong zal eren voor zijn voortreffelijke Parasite, dat bulkt van de geslaagde plotwendingen en uitstekende acteerprestaties. Hadden voor ons ook bij de kanshebbers mogen zitten: de Safdie Brothers voor hun geslaagde opvolger van Good Time, Pedro Almodóvar voor zijn meticuleus verzorgde Dolor Y Gloria, en Céline Sciamma voor het emotionele en innemende Portrait de la jeune fille en feu.

BEST PICTURE

Ford v Ferrari
The Irishman
Jojo Rabbit
Joker
Little Women
Marriage Story
1917
Once Upon a Time… in Hollywood
Parasite

Zal winnen: 1917/Once Upon a Time… In Hollywood

Moet winnen: Parasite

Dan zijn we uiteindelijk aangekomen bij de belangrijkste categorie: beste film. Sinds enkele jaren vinden we op dit hoogste schavotje niet langer vijf genomineerden terug, maar een aantal dat schommelt tussen de vijf en de tien, afhankelijk van hoe er gestemd wordt bij de nominaties. Dit jaar hebben we negen kanshebbers, al zijn dat er de facto natuurlijk een pak minder. Joker en The Irishman vallen al snel af door hun verdeeldheid bij de critici. Jojo Rabbit is ondanks het bijwijlen emotionele verhaal iets te lichtzinnig, terwijl Marriage Story als emotioneel zwaargewicht te kleinschalig is om alle stemgerechtigden te overtuigen dat het meer is dan een film over een scheiding. Ford v Ferrari (dat bij ons onder de naam Le Mans ’66 in de zalen kwam) imponeert tijdens de actiescènes, maar is naar onze smaak iets te veel een typische blockbuster om mee te strijden voor de Oscar. Little Women is – alle opiniestukken en verontwaardiging ten spijt – met haar verwarrende achronologische opbouw, onduidelijke focus en ietwat geforceerde boodschap gewoon niet goed genoeg als film om in aanmerking te komen.

Voor we aan de drie grootste kanshebbers beginnen, laten we even wat licht schijnen op films die wat ons betreft een plaatsje hadden mogen krijgen in de plaats van bovenstaande genomineerden. Uncut Gems is een twee uur durende adrenalinestoot met een ontketende Adam Sandler die onterecht over het hoofd werd gezien bij de nominaties voor de Oscars. The Lighthouse is een rauw, ongemakkelijk maar betoverend kijkstuk dat alle conventies met de voeten treedt. Almodóvar schildert met Dolor Y Gloria een autobiografisch verhaal op het witte doek dat ontroert op alle mogelijke manieren en met sprekend gemak in de top vijf beste films van afgelopen jaar terechtkomt. Ook Honeyboy en Midsommar konden ons dit jaar danig overtuigen, maar vallen dan weer te ver buiten het klassieke stempatroon dat The Academy al jaren aanhangt.

Als we afgaan op de vorige awardshows, zijn er drie films die echt in de running zijn om de hoofdvogel af te schieten. 1917 haalde al eerder een Golden Globe (voor dramatische film), Producers Guild Award en de Bafta voor beste film binnen, en past met haar historische relaas – over twee jonge soldaten die een levensgevaarlijke missie moeten ondergaan om duizenden levens te redden tijdens de Eerste Wereldoorlog – perfect in het plaatje van de stemmers.

Tarantino won met Once Upon a Time… In Hollywood dan weer een Golden Globe (voor beste komedie) en de Critics Choice Award voor beste film. Zijn ode aan het Hollywood van weleer, met de gekende talloze referenties aan eerdere meesterwerken en obscure westerns, raakt uiteraard ook de gevoelige snaren van de bobo’s in Tinseltown.

Maar als het van ons afhing, zou Bong Joon Ho de lachende derde worden met zijn fantastische Parasite. Met bijna unaniem lovende kritieken voor zijn langspeler over het klassenverschil in zijn thuisland, dat een aantal geslaagde genrewendingen heeft, over een uitstekende cast beschikt en zowel op de gevoelige snaren als de lachspieren moeiteloos zijn evenwicht bewaart, zou het een verdiende erkenning zijn voor de (objectief) beste film van het afgelopen jaar. Al heeft de film natuurlijk de taal niet mee, wat Parasite – net als Roma vorig jaar – wel eens zuur zou kunnen opbreken. Aan The Academy om te bewijzen dat ze niet langer de navelstaarders zijn voor wie ze versleten worden. En hopen dat ze niet weer de foute film afroepen als eindwinnaar natuurlijk.

Powered by Labrador CMS