artikel> Cello in crescendo
The Sound of C luidt cellojaar in
Leuven is in de ban van de cello. Met 'The sound of C' bereidde de cellowereld zich zondag al voor op de Koningin Elisabethwedstrijd, die volgend jaar voor het eerst aan het instrument wordt gewijd.
De liefde voor de cello leeft in België, dat is duidelijk.Muzikanten als Marie Hallynck, Roel Dieltiens en Pieter Wispelwey, die op 'Thesound of C' een meesterlijk optreden gaf, zijn artiesten met internationalefaam. Ook de cello-opleiding aan SLAC/Conservatorium in Leuven is doorheen dejaren enorm gegroeid.
Steven Caeyers,docent cello, geeft meer uitleg: 'Dit jaar hebben we zo’n tachtig leerlingen.Voorlopig zien we nog geen opvallende stijging naar aanleiding van de KoninginElisabethwedstrijd volgend jaar. Maar we verwachten wel dat het instrument na het concours nog aan populariteit zal winnen.'
Koningin Elisabethwedstrijd
De Koningin Elisabethwedstrijd startte in 1951 als eenwedstrijd voor viool. Het jaar erop was de piano aan de beurt. Door het grote nationaleen internationale succes van de wedstrijd kwamen er suggesties om decategorieën te verruimen. Zo kreeg vanaf 1988 ook zang een plaats.
Dat het nu ook de beurt is aan de cello, is geen verrassingvolgens Michel-Etienne Van Neste, secretaris-generaal van de KoninginElisabethwedstrijd. 'De cello past volledig in het rijtje van viool, piano enzang. Het is een populair instrument met een warme klank dat op sympathie vaneen breed publiek kan rekenen.'
Ook Caeyers is enthousiast over de cello-editie van 2017. 'Het is onze taak als leerkracht om onze leerlingen bewust te maken van deplaats die de cello dit jaar op de Koningin Elisabethwedstrijd krijgt. Wijlaten hen kennismaken met het werk van deelnemende cellisten en maken hen warm voorde wedstrijd die eraan komt.'
The sound of C
Caeyers is samen met het cultuurcentrum van Leuven 30CC dan ook de bezieler 'The sound of C', een cellodag op de Keizersberg. Naast internationale en nationale kleppers kregen ookde cellostudenten van SLAC/Conservatorium afgelopen zondag een plaatsje in deprogrammatie.
'Het was zeker niet evident om een evenement als dit zo vroeg ophet jaar te organiseren. Het was een uitdaging om voldoende repetitiemomentente organiseren', vertelt Caeyers. 'Gelukkig volgen veel van onze studenten tijdens dezomervakantie stages, waar wij regelmatig doceren. Op die manier konden we onstoch voorbereiden.'
Hij onderstreept ook dat de timing een bewuste keuze was. 'Hoevroeger op het jaar, hoe meer kans dat het evenement niet verdwijnt in deschaduw van de Koningin Elisabethwedstrijd'. Annick Dumalin, die instaat voorde klassieke muziekprogrammering bij 30CC, vult aan: 'We hebben gekozen omzowel klassiek als niet-klassiek werk aan bod te laten komen. Zo bereiken weverschillende soorten publiek. Dat de leerlingen van het conservatorium ook eenplekje in de schijnwerpers kregen is evident. Voor hen zijn de overigecellisten die optreden natuurlijk rolmodellen.'
Cello spreekt aan, zoveel blijkt uit het succes van 'TheSound of C'. Het evenement was reeds enkele dagen voor aanvang vollediguitverkocht. 'Het enthousiasme rond de cello en de Koningin Elisabethwedstrijd wasvoor ons dan ook een trigger om het gebeuren door te trekken in de programmatievan het seizoen', voegt Dumalin nog toe.
Doorheen het jaar organiseert 30CC nogeen aantal evenementen in het kader van de cello. Het eerstvolgende evenementin hun reeks Focus op Cello vindt plaats op 8 januari 2017. Dan speeltCello8ctet Amsterdam een muzikale productie voor kinderen, gevolgd door eenavondprogramma met een concert naar aanleiding van hun 25-jarig bestaan.