recensie> Recensie: dansvoorstelling 'followfollow'
Sociale media zijn kunst
'Followfollow' is de nieuwste dansvoorstelling van fABULEUS en Koen De Preter over het concept 'volgen'. De dansers zoeken naar individualiteit in een wereld waarin sociale media een grote rol spelen.
Een gezellige drukte heerst in OPEK terwijl de dansers zich achter de schermen klaarmaken voor de première van followfollow, een productie van fABULEUS. Enkele weken eerder kon Veto al eens achter de schermen duiken tijdens hun repetities.
De voorstelling wordt gebracht door elf dansers tussen de 13 en 21 jaar. Met actuele thema's als mode, muziek en sociale media richt Koen De Preter zich op een jeugdig publiek.
Samen in individualiteit
In de voorstelling is een duidelijke opbouw aanwezig. Wat begint als een rustig spel met korte repetitieve stukjes, groeit uit tot intense interacties tussen de dansers. Uiteindelijk barst het dansspel los in steeds meer heftig wordende bewegingen, die elkaar snel en kundig opvolgen. We durven haast niet te knipperen met onze ogen uit angst om iets te missen.
De muziek is zo gekozen dat ze gemakkelijk uit de playlist van de gemiddelde 17-jarige kan komen
De casting van de dansers speelt daar alvast een rol in. Elk hebben ze een uitgesproken eigen persoonlijkheid die ook meegroeit terwijl het stuk vordert. Zo komen er bijvoorbeeld herkenbare bewegingen uit TikTok aan bod die de dansers elk op hun eigen manier invullen.
Op verschillende momenten in de voorstelling dansen ze synchroon, maar net door hun verschillende leeftijden, niveaus, achtergronden en limieten zit hier ook eigenheid en kwetsbaarheid in. Het is een zoektocht naar hun eigen identiteit en hoe deze past in een wereld waarin sociale media een grote rol spelen.
Contouren van het stuk
Het lichtontwerp vult het stuk prachtig aan. Een grote variëteit aan lichtgebruik maakt de voorstelling steeds innemender: spots bewegen mee met de dansers, gekleurd licht laat grote, dansende schaduwen verschijnen en het licht van hun gsm's volgt hun bewegingen. Het trekt de aandacht naar het onderwerp en de danspassen.
Het geheel vormt een innemend en intrigerend samenspel
De muziek is zo gekozen dat ze gemakkelijk uit de playlist van de gemiddelde 17-jarige kan komen. Die nummers — gekend van TikTok— aangevuld met klassieke stukken, vormen een sterke basis voor de dans. De herkenbaarheid van de nummers maakt het geheel toegankelijker voor het doelpubliek.
Grijp de tweedehandskans
De outfits van de dansers zijn samengesteld uit items die afkomstig zijn van tweedehandswinkels, op enkele stukken uit de fast fashion-industrie na. De kostuumontwerpster van het stuk, Marie Dries, heeft dan ook veel zelf gemaakt en bewerkt, en zocht expliciet naar originele kledij uit de jaren '90. Die twee uitersten van stukken uit de Think Twice en Monki tonen de momentele tendensen in de mode en op sociale media aan.
Het geheel vormt een diepgaand onderzoek naar eigenheid. Dankzij het innemende en intrigerende samenspel tussen dans, licht en muziek tuimelt de kijker in de kunstige kant van sociale media.