RECENSIE PREPAREE

Preparee pakt uit pakt goed uit

Met Preparee pakt uit pakten de improvisatoren van Preparee het publiek helemaal in met een voorstelling vol ge(s)laagde scènes. In aula Pieter De Somer kreeg je donderdagavond een memorabele avond cadeau.

Als een duiveltje uit een doosje kroop de presentatrice Bibi uit een grote cadeau­verpakking in het midden van het podium. Zij startte de voorstelling met opwarmingsspelletjes voor het publiek. Zo deed ze het kwik in de aula tot ‘klimaatgevaarlijke temperaturen’ stijgen.

De zes acteurs van Preparee werden vanaf het eerste moment vervoegd door een zevende: de toeschouwer, van wie de vaak even onsamenhangende als originele suggesties dienden als ingrediënten voor de scènes. De fameuze cadeautjes, die als een rode draad doorheen de voorstelling liepen, werden bijvoorbeeld pas geopend als het publiek dat zo besliste. Als volleerde slagers verwerkten de acteurs de aangereikte ingrediënten tot een Preparee die naam waardig.

Als in een rollercoaster

Een guitige sfeer doordesemde de avond en er was geen personage zonder hoek af. Of zag jij wel al eerder een geboortebeperkende smurf, een den met ondernemingsdrang (wie zou er niet jaloers zijn op de Spar) en een boosaardige pauw (die trouwens gespeeld werd door iemand uit het publiek)? Maar ook de gevreesde en gevaarlijke bakfietsmoeders bleven niet gespaard, net als enkele vrome ende middeleeuwse monniken. Er kwamen echter ook serieuze onderwerpen aan bod, zoals de klimaatproblematiek.

Preparee bracht theater in de brede zin van het woord

Verbazingwekkend was de creativiteit van de acteurs. Ze wisselden duizelingwekkend snel van rol en verrasten daarbij telkens het publiek. Het was opletten geblazen om steeds mee te zijn, maar dat verkleinde de afstand tussen podium en zaal. Letterlijk zelfs, want de spelers gebruikten de hele aula en kwamen zo soms midden in het publiek terecht. Dat er een goede band is tussen de spelers onderling, werd meer dan eens duidelijk op het podium: een knuffel na een originele scène of een complimentje tussendoor waren niet zeldzaam.

Zoals in een onvoorspelbare rollercoaster - eerst komt hij rustig op gang, maar eens op kruissnelheid neemt hij bocht na bocht, gaat hij misschien wel een keer overkop en bereikt hij een climax, zo ook bouwden de acteurs iedere scène op tot een spannend geheel.

Meer dan theater alleen

De Griekse muzen waren bovendien goed vertegenwoordigd: Preparee bracht theater in de brede zin van het woord. We zagen dans, genoten van wat poëzie en zelfs van een lied. En dan lijken we de muzikale begeleiding van Michiel Wauters nog te vergeten, wat vreselijk onterecht zou zijn. Zijn bijdrage was een absolute meerwaarde. Vanuit een hoekje aan de rand van het podium ondersteunde hij de scènes muzikaal, met een vleugje jazz.

De aula werd een avond lang overspoeld door geniaal improvisatorisch geweld

Wauters had zijn handen vol met een handvol instrumenten, waarop verschillende klankkleuren voorhanden waren. Zijn keyboard klonk nu eens als een klavecimbel (passend bij de eerdergenoemde vrome monniken), dan weer als een ouderwetse beltoon en zijn vleugelpiano was een klankbord voor de gemoedstoestanden van de personages. De muziek gaf de sfeer en de improvisaties meer diepgang, de voorstelling meer cachet.

'Verwacht het onverwachte' is niet alleen een slogan van De Standaard, het is ook de standaard tijdens een Prepareevoorstelling. Aula Pieter De Somer werd een avond lang overspoeld door geniaal improvisatorisch geweld. Wat een energie wekten ze op in de aula! En dat volledig klimaatneutraal.