voorbeschouwing> Spannende editie van niche-kunstenfestival
Playground in STUK en M
Laverend tussen podiumkunsten en beeldende kunsten mikt het festival vooral op professionals uit de kunstsector. Toch zijn ook Leuvense studenten zijn welkom.
Al voor het negende jaar op rij onderzoekt Playground de snijlijnen tussen verschillende kunstdisciplines. Dat leidt tot een prikkelend programma, met echter weinig bekende namen.
“Playground is een nichefestival waarbij de verhoudingen anders liggen,” vertelt Steven Vandervelden, artistiek leider bij STUK. “Niettemin zijn de studenten heel belangrijk. Als kritische massa maken zij een kunstencentrum zoals STUK mogelijk.”
“Het is goed om bij de studenten op donderdag te mikken,” vindt Vandervelden. “De vernissage in Museum M is gratis en er is een receptie achteraf. Zelf ben ik fan van de performances in STUK, al gaat het om twee premières. Ik kan mijn hand er dus nog niet voor in het vuur steken, maar dat is precies wat Playground zo spannend maakt.”
FACEBOOKCOMMENTS
Museum M maakt zich weinig zorgen over de toegankelijkheid voor studenten: “Vrijwilligers geven graag wat meer uitleg bij de artistieke interventies van Playground,” vertelt Lore Boon, medewerker van Playground in Museum M.
“Mijn tong is het enige instituut waaraan ik studeer”
Performer Ieva Misevičiūtė
“Dat is echter niet altijd nodig,” vervolgt ze. “Jean-Pascal Flavien doet een performance met veertig schoendozen. De performers leggen je uit wat de architectuur in de gekozen doos betekent. De kunst is behoorlijk toegankelijk, als je er op een bepaalde manier naar kan kijken.”
Playground vormt een aanvulling op de vaste collectie van Museum M. Zo hangt het werk van Cally Cooper, dat scheldtirades op Facebook bundelt, op een elektrisch bord boven de collectie Middeleeuwse beelden. “Playground vormt ook een meerwaarde aan toevallige bezoekers, die de reeds getoonde werken in een ander licht kunnen bekijken,” vertelt Boon.
METHOD DANCING
Een van de performers in STUK is Ieva Misevičiūtė. Op het Playgroundfestival gaat haar performance Tongue PhD in première. Ondanks die titel is haar werk niet verbonden aan een universiteit. “Zelf kom ik wel uit de academische wereld. Na mijn studies was ik die harde wereld echter moe. Ik wilde op zoek gaan naar combinaties tussen verschillende disciplines,” vertelt Misevičiūtė.
“De kunst is toegankelijk, als je er op een bepaalde manier naar kan kijken”
Lore boon, medewerker M Museum
“De tong is het eerste orgaan waarmee we onze intelligentie uitdrukken. De tong hangt niet vast aan botten en volgt daardoor meer democratische wetmatigheden om beweging te creëren,” gaat ze verder.
“Onze samenleving is daarentegen gebaseerd op botten: op harde structuren, regels, de rede,” argumenteert ze. “In mijn performance vermeng ik verschillende tradities, uit de Aziatische Butoh-dans en method acting. Ik noem het method dancing,” lacht ze.
“Door de radicale versmelting van verschillende dingen probeer ik terug te keren naar een diepere verbeeldingswereld. Mijn tong is het enige echte instituut waaraan ik studeer,” lacht ze.