GEVIERENDEELD ANIMATIEFILM
Noord-Afrikaanse culturen in geanimeerd borduurwerk
In 'Gevierendeeld' vieren we de kunst, maar vooral ook de kunststudenten. Ze vertellen over hun creatieve carrière en inspiratiebronnen. Fayrouz studeerde net af als animator en creëert in haar werk bewegend borduurwerk.
'Al van kinds af aan kijk ik erg graag naar tekenfilms. Dat is ook wanneer ik ben beginnen te tekenen en waaruit die passie voor animatiefilm is gegroeid. Na het bekijken van al die tekenfilms merkte ik op hoe normaal het was om moslims en Arabieren uit de MENA-regio af te beelden vanuit een westerse blik', begint Fayrouz.
Een Midden-Oosten vol buikdanseressen en harems
Ze zag hoe deze mensen negatief en homogeen werden afgebeeld op basis van stereotypen en vooroordelen. 'Moslims en Arabieren waren telkens weer terroristen, leefden altijd armzalig en temidden van oorlog, nooit zonder harems en onderdrukte vrouwen, steeds met menig buikdanseres in de achtergrond, niet te missen scènes met in wit gehulde mannen rijdend op kamelen in woestijnen, de ene onbeschaafde maatschappij na de andere…'
Zulke stereotiepe karakteriseringen vond Fayrouz ook terug in andere vormen van media: jeugdboeken en videogames zoals Prince of Persia staan er vol mee. 'Toen leerde ik Edward Saïds Oriëntalisme kennen. In dat boek definieert hij dat fenomeen en gaat hij dieper in op het ontstaan van de westerse blik op het Oosten vanuit verschillende invalshoeken: de politiek, de geschiedenis en de cultuur.'
Al die veralgemenende representaties zaten haar dwars: 'Ik heb het altijd frustrerend gevonden hoe westerse media ervoor kiezen om zo onwetend te blijven over moslims en Arabieren en bewust het publiek indoctrineren met dat soort stereotypen en propaganda, tot het punt waarop de mensen er echt in gaan geloven.'
Een mooier Midden-Oosten
'Dat inspireerde me om mijn religie en mijn cultuur te representeren door middel van animatie. Ik geloof dat visual storytelling een effectief hulpmiddel is. Niet alleen om bepaalde zaken in de kijker te zetten, maar ook om te leren houden van een andere cultuur, een andere geschiedenis en de diverse ervaringen van moslims en Arabieren. Het is fijn dat dat allemaal kan met verhalen en hun personages.'
'Ik wil niet langer vertrekken vanuit mijn kritiek op het oriëntalisme, maar wel vanuit mijn liefde voor de culturen uit Noord-Afrika'
Fayrouz
Tijdens haar opleiding in de Audiovisuele Kunsten heeft Fairouz dan ook een unieke kunststijl ontwikkeld die doet denken aan de traditionele, ambachtelijke technieken en kunsten uit Marokko. De mosterd haalde ze bij Marokkaanse jurken en borduursels.
'Ik wilde een tekenstijl hebben waarmee ik kleurrijke en decoratieve vormen kon maken. Ik deed voor mijn eindwerk specifiek inspiratie op uit de ambachtelijke technieken van borduurwerk op Marokkaanse tapijten en kleding, van kaftans tot takchitas en djellabas. Borduren is een traditionele, ambachtelijke techniek die vaak gebruikt wordt in Oosterse landen. Ik heb, die traditie volgend, een digitale vorm van borduurwerk ontwikkeld.'
Fayrouz hoopt op een dag als animatiemaker en als illustrator een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de moslim- en MENA-gemeenschap. 'Zo wil ik ook niet langer vertrekken vanuit mijn kritiek op het oriëntalisme maar wel vanuit mijn kennis en liefde voor de Islam en de mooie culturen en kunsten uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten.'