RECENSIE IFTF

NFK's ROPE: gelaagd maar behapbaar

De Engelse taalkeuze was in de NFK-context meer dan geoorloofd: de kring vertegenwoordigt een enorme proportie internationale studenten.

NFK's toneelstuk ROPE toont aan dat je geen hoogdravende filosofische concepten nodig hebt om een vermakelijke voorstelling in elkaar te steken.

Gepubliceerd

Veto op het IFTf 2024

Van 21 maart tot 21 mei 2024 loopt het jaarlijkse Interfacultair Theaterfestival (IFTf). Veto is er zoals steeds bij en recenseert alle voorstellingen. Eentje gemist? Hier vind je alle recensies terug. 

Wie?

Tekst
Patrick Hamilton
Wodan van den Heede

Regie 
Ewout Decloedt 
Lise Sysmans 
Sofia Martinelli
Ivan Hamshaw Thomas 

Cast 
Rita May Kimijima-Dennemeyer Nora Van Hummelen
Louis Vermeire
Kamiel Ferson
Joëlle Hekman
Vanja Brauers
Jonatan Per Toll
Lauren Van Veen
Jason Conroy

Technische ondersteuning 
David Breugelmans
Lander Baeten

Productie 
Sofia Martinelli
Kaat Maesen
Victor Lemage
Shiddica Regmi
Lauren Van Veen
Bert De Kunst 

NFK toverde De Koelisse met ROPE om tot een woonkamer waar zelfs de hoge echelons van de bourgeoisie U tegen zeggen. Torenhoge stapels boeken en een mooie selectie flessen die enkel in de betere handel te verkrijgen zijn vormden het decor. 

Gastvrouwen van de avond waren Victoria Witherford (vertolkt door Rita May Kimjima-Dennemeyer) en Charlotte Castillo Vasquez (gespeeld door Nora van Hummelen). De genodigde gasten voor het etentje? Brusselse aristocratie, een heerlijk cynische columnist, medestudenten en bibliofielen. O ja, en in het midden van de kamer stond een knoepert van een houten kist.

Internationaal voordeel

De Engelse taalkeuze is in de NFK-context meer dan geoorloofd: de kring vertegenwoordigt een enorme proportie internationale studenten. Ze laten dat ook in hun voordeel spelen: waar van toepassing zorgden authentieke Britse en Ierse accenten ervoor dat de rollen extra mooi tot hun recht kwamen. 

De humor was soms wat goedkoop en slapstickachtig, maar dat had ook zijn plaats

Allusies naar grootmeesters Dostojevski en Nietzsche zouden in een stuk van NFK natuurlijk niet ontbreken, de (laat ons eerlijk zijn, verdiende) steken naar Camus al evenmin. Verwacht je echter niet aan een zelfingenomen en highbrow hoogdravend stuk waarvoor je Jenseits von Gut und Böse verorberd moet hebben om een schijn van kans te maken het te begrijpen.

Meerlaags comic relief

De humor was soms wat goedkoop en slapstickachtig, maar dat had ook zijn plaats en hield het stuk luchtig. Tevergeefse versierpogingen doorheen het stuk deden qua niveau eerder aan De Kampioenen denken. Bovendien was er geen tekort aan subtielere kwinkslagen en sarcastische commentaar afkomstig van Rupert Cadell, de bittere schrijver en voormalig leerkracht van de gastvrouwen. Zijn bijdrage aan het stuk nam een eerder dialoog-georiënteerde plaats in; maar 'die van filosofie' kunnen wel goed om met woorden.

De kijker die naar diepgang en introspectie op zoek is zal dus op zijn honger blijven zitten — maar misschien is een IFTf-theaterstuk tout court niet de gewezen plaats daarvoor

Zo was er wat humor betreft voor ieder wat wils. Toeschouwers die niet zo veel kaas van filosofie gegeten hebben konden bijvoorbeeld goed lachen met Mrs. Debenham, de steeds indommelende vrouw van Sir Johnstone Kentley. 

Ook Jacques Sabot, de onderdanige butler — en hoe kan het ook anders, met zo'n aptoniem als 'sloef' als achternaam — zorgde voor een paar grappige scènes. Maar zij die de perikelen van Raskolnikov, Meursault of Zarathoestra grondiger onder de loep genomen hebben zullen daar ook hun lachvoordeel uit halen.

Huiverende spot

Met licht en geluid werd leuk gespeeld: een geluidseffectje hier en een lichtflits daar voelden soms afgezaagd maar stoorden geenszins, een dramatische enkelvoudige spot die op de kist gericht werd, deed huiveren.

De bühne zelf bestond vooral uit boeken, stoelen en die vermaledijde kist. Een leuk decor, maar het had als nadeel dat toeschouwers achter in de zaal moeilijker de spelers konden zien wanneer die neerzaten. Dat was nochtans gedurende de meerderheid van het stuk wel het geval.

ROPE was een vermakelijk stuk dat het gros van de kijkers wist te bekoren

De verhaallijn was niet de meest uitdagende. Het stuk trok geen hoogdravende conclusies over de aard van zijn onderwerp, waar een ander scenario dat eerder wel gedaan zou hebben. De kijker die naar massa's diepgang en introspectie op zoek is zal dus op zijn honger blijven zitten — maar misschien is een IFTf-theaterstuk tout court niet de gewezen plaats daarvoor.

Insgesamt was ROPE een vermakelijk stuk dat het gros van de kijkers wist te bekoren met leuk uitgebouwde personages en een mooi afgewerkte productie.

Gezien op maandag 29 april in De Koelisse.

Powered by Labrador CMS