interview> Kunst, zinnig? Stina De Roeck
'Mijn werk draait om verwondering'
Als kind tekende ze veel. Tijdens haar studie was er minder tijd voor, maar sinds ze voor de klas staat, is ze er weer helemaal in gerold. Het kindse blijft voor Stina De Roeck een grote inspiratie.
Stina De Roeck maakte haar eerste publieke schildering op de legal wall van Stelplaats, maar intussen kleurt haar street art muren en ramen over heel Leuven. Door corona is er meer kunst naar het straatbeeld gebracht. 'Omdat er geen expo's meer mogelijk waren, zijn er veel raamschilderingen gemaakt. De bedoeling is dan echt om mensen op te beuren. In gewonere tijden mag er meer kunst in het straatbeeld.'
'Muurschilderingen blijven wel spannend. Ze zijn permanent waardoor zo'n projecten heel groot voelen in mijn hoofd. Het lijkt nog altijd alsof je iets illegaals aan het doen bent, alsof je mensen hun gevel beklad.'
Natuur en vrouwelijkheid
Vooral natuur en vrouwelijke figuren keren vaak terug. 'Het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat het vrouwtje mij zou voorstellen, maar het is nu wel een herkenbaar symbool geworden.' De natuur in haar werk heeft iets onvermijdelijks. 'Wat de natuur maakt, komt vaak terug in hoe mensen kunst maken. Ik ben vaak verbaasd over hoe natuur zo symmetrisch, fijn en afgelijnd kan zijn. Dat probeer ik in mijn werk te integreren, bijvoorbeeld in golvende lijnen.'
In veel tekeningen en schilderingen komen inderdaad golvende lijnen terug: in lange haren en natuurtaferelen. 'Dat is het resultaat van een heel meditatief proces waarbij ik eerst de grote lijnen uitzet om ze dan in te vullen. Door die stroom te volgen komt er beweging in het werk. Het is heel repetitief proces en daarom ook rustgevend, zoals de natuur eigenlijk.'
'Kinderen geven mij heel veel energie en input'
Dat meditatieve komt ook tot uiting in alle technieken die De Roeck gebruikt. Ze tekent en schildert, maar drukt ook op verschillende manieren en maakt haar eigen papier. 'Sommige drukkunsten vergen een proces van verschillende dagen alvorens de print klaar is om te drukken.'
'Als je drukt is het papier ook niet enkel de drager, maar deel van het werk. Als je het papier beschouwt als een kunstwerkje op zich, dan kan je het laten gelijklopen met het beeld dat er op komt of dat beeld er net laten uitspringen.'
'Ik haal er veel voldoening uit een eindproduct te maken vanaf de grondstof. Zo ben je in elke fase van het proces betrokken en kruipt er steeds een stukje van jezelf in het werk. Ik hecht daarom ook veel belang aan materiaalkeuze. Momenteel experimenteer ik om zelf drukinkt te maken.'
Speelsheid
Er kruipt veel tijd in en De Roeck heeft dan ook getwijfeld of ze voltijds voor haar kunst zou gaan, 'maar ik kreeg het niet over mijn hart om te stoppen met lesgeven. Kinderen geven mij heel veel energie en input, voor mijn werk maar ook voor mij als mens.'
Die creatieve invloed is terug te vinden in de dromerigheid en speelsheid van De Roecks tekeningen. 'Het draait eigenlijk vooral rond verwondering en hoe we als mens weer naar de wereld kunnen kijken door de ogen van een kind. Zeker nu kan het een hulp zijn om elke dag iets nieuws te ontdekken in de dingen die je al kent.'
'Genieten van het maken en beschouwen van kunst vind ik even belangrijk als de onderliggende boodschap'
'Reflectie op de wereld en maatschappijkritiek zijn een meerwaarde van kunst, maar het speelse mag er zeker ook in zitten. Het genieten van het maken en beschouwen vind ik even belangrijk als de onderliggende boodschap.'
Die speelsheid zit ook in de vele technieken die Stina De Roeck uitprobeert: 'Soms vraag ik mij af of ik niet te veel verschillende dingen uitprobeer.' Maar tussen die verschillende technieken ontstaat wel een interessante kruisbestuiving: 'Ik wil nu graag de felle kleuren van riso print naar lino brengen. En in mijn graffiti probeer ik soms om het stempeleffect van lino te introduceren.'
Lockdownkindje
Een van de laatste nieuwe ontwikkelingen is een project dat tijdens de lockdown is ontstaan - een geïllustreerd boekje. 'Mijn nicht schrijft en trekt de wereld rond. We communiceerden vaak via gedichten en beelden: zij stuurden teksten door, ik las die en onderstreepte woorden die meteen een beeld oproepen. Daar maakte ik met Chinese inkt illustraties bij die ik terugstuurde. Zo zijn onze aparte interpretaties samengesmolten.'
Het werk van Stina De Roeck is overal in Leuven op gevels en ramen te bewonderen. Online is ze te vinden op facebook, instagram en haar website.