artikel> N-VA wil het gebouw aan het station plaatsen
Locatie geplande podiumkunstenzaal ter discussie
De podiumkunstenzaal die stad Leuven op de Hertogensite wil bouwen, stoot op verzet bij oppositiepartij N-VA. De partij ziet een alternatief in de oude stelplaats van De Lijn aan het station.
In februari berichtte Veto al over de plannen van stad Leuven om in 2020 de bouw van een podiumkunstenzaal aan te vatten. De huidige infrastructuur heeft een beperkte publiekscapaciteit, waardoor de stad geen grotere producties kan aantrekken. De nieuwe cultuurtempel moet dat probleem oplossen.
Concreet bestaat het project uit een podiumkunstenzaal van 1.000 zitplaatsen en een multifunctionele concertzaal met 400 plaatsen. Eventueel wordt het gebouw uitgebreid met congresmogelijkheden of een conservatorium.
Het plan dat klaarligt, voorziet de podiumkunstenzaal op de Hertogensite, tussen de Kapucijnenvoer, de Brusselsestraat en de Minderbroedersstraat. Die zes hectare grote site zou vrijkomen bij de verhuizing van de hospitaaldiensten naar campus Gasthuisberg en de afbraak van het auditorium Maisin en de verpleegstersschool (lees meer over auditorium Maisin op pagina 3 van deze krant). In de plaats daarvan plant de stad ook drie grote woontorens.
Verkeersinfarct
Het plan stoot bij N-VA op felle kritiek. Volgens gemeenteraadslid Tine Eerlingen is de bouw van de kunstenzaal op de Hertogensite in strijd met het mobiliteitsrapport. 'Een stad autoluw maken is in tegenspraak met het aantrekken van honderden wagens uit de regio naar het centrum. Om dan nog te zwijgen van de grote vrachtwagens met decorstukken in de Brusselsestraat.' Uit het mobiliteitsrapport waar de partij mee schermt blijkt inderdaad dat de bijkomende congresfunctie voor het gebouw niet wenselijk is. Een podiumkunstenzaal op zich zou echter enkel de huidige verkeerssituatie bestendigen.
In plaats van de Hertogensite stelt N-VA de oude stelplaats van De Lijn aan het station voor als locatie voor de podiumkunstenzaal. In hun plan zou een evenementenhal en een congrescentrum geïntegreerd kunnen worden, evenals een ondergrondse fuifzaal met een oppervlakte tot 10.000 m².
Fractieleider Zeger Debyser legt uit: ‘In ons plan heb je de woontoren niet nodig, behoud je het Auditorium Maisin en de verpleegstersschool. De oude stelplaats is beter bereikbaar en met de achterkant van het station en de Vaartkom beschikt ze over meer parkeergelegenheid. Een fuifzaal op die plaats betekent ook nauwelijks geluidsoverlast.’
Ontwikkeling benedenstad
Schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies (CD&V) ziet dat alternatief niet zitten. Volgens hem kadert de keuze voor de Hertogensite in de ontwikkeling van de benedenstad. 'De stad moet je als een geheel zien, waarbij de stedelijke functies elkaar versterken. Een podiumkunstenzaal in de Hertogensite vormt een cluster met de musea en het kunstonderwijs. Bovendien kan het culturele daar het commerciële stimuleren. Aan het station ontbreekt die samenhang volledig.’
Inzake mobiliteit ziet Devlies geen probleem. 'De site wordt goed omsloten door het openbaar vervoer en is vanuit de hele stad op fietsafstand bereikbaar.' Bij de kritiek op de parkeergelegenheid verwijst Devlies naar de parking op het Sint-Jacobsplein en de geplande Bruulparking, die 600 plaatsen zal tellen.
Veel zal afhangen van de precieze invulling die de podiumkunstenzaal zal krijgen. Over het project wordt pas vanaf 2019 beslist.