artikel> "Maak je geen illusies, dit is niet de uitslag"

Leuvense cultuursector reageert voorzichtig positief op subsidieadviezen

Onlangs werd de advieslijst van de subsidieronde voor de periode 2017 tot 2021 bekend gemaakt. Daarin doet Leuven het beter dan vroeger. Toch waarschuwt de sector voor te enthousiaste reacties.

De adviezen die nu gepubliceerd zijn, zijn een overzicht van de 302 kunstenorganisaties die werden beoordeeld omdat ze een meerjarige werksubsidie hadden aangevraagd onder het Kunstendecreet voor de periode 2017-2021. Op basis van deze lijst zal minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) gesprekken voeren met de betrokken organisaties. Eind juni 2016 wordt vervolgens definitief beslist over de bedragen.

Voor Leuven is het STUK geadviseerd voor een bedrag van 2 miljoen euro, het Depot voor 400 000 euro, Cie Tartaren voor 150 000 euro, fABULEUS voor 750.000 euro, Museum M voor 560.000, het Nieuwdstedelijk voor 1,213 miljoen euro, festival van Vlaanderen 350.000, Huelgas Ensemble 290.000 euro, Matrix voor 150.000, PSALLENTES voor 93.000 euro, Stad en Architectuur 139.000, Werktank 125.000 euro, La Petite Bande geen.

Het Kunstendecreet regelt de subsidietoekenning van de professionele kunsten in Vlaanderen. De afdeling Kunsten van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media staat in voor de uitvoering hiervan. In 2013 werd een nieuw decreet gestemd door het Vlaamse parlement.

"Het is niet omdat de adviezen overkomen als gunstig voor Leuven, dat dat ook in realiteit zo zal zijn," waarschuwt schepen van cultuur Denise Vandevoort (sp.a). Ook Steven Vandervelden, algemeen directeur van kunstencentrum STUK, is voorzichtig: "Het is een advies. Er zijn nog geen knikkersuitgedeeld. Dit zal niet de uitslag zijn, daar moet je je geen illusies overmaken."

Eind juni zullen de effectief toegekende werksubsidies bekend worden gemaakt. Er is echter een probleem. De commissie heeft een groter bedrag geadviseerd dan er financiële middelen voor handen zijn. "Er is aangegeven dat er 86miljoen beschikbaar is, maar er is geadviseerd voor 106 miljoen," verklaartVandervelden. "Als die 20 miljoen weer afgetrokken wordt, dan is het terugnaar af."

"Adviezen geven een richting aan, maar uiteindelijk beslist de minister van cultuur (Sven Gatz, Open VLD, red.)," legt Vincent Van den Bossche, spreidingsverantwoordelijke bij theater- en dansgezelschap fABULEUS, uit.

"Waar gaat hij dat geld vandaan halen"

Denise Vandevoort, schepen van cultuur

Ook Vandevoort vraagt zich af waar minister Gatz dat geld vandaan zal halen:"Over de manier waarop hij de adviezen wel of niet gaat kunnen volgen,maken we ons nog de meeste zorgen. Waar gaat hij dat geld vandaan halen. Die bezorgdheid hebben we overgebracht aan de ministeren het kabinet."

"Wij hebben ook het raden naar de toekomst," valt MikeNaert, algemeen directeur bij het Depot bij. "Er is het scenario datiedereen inlevert, maar ook dat bepaalde organisaties gewoon alles kwijtraken."

Historische rechtzetting

Toch benadrukt het Leuvense cultuurveld dat een hoger toegekend bedrag wel een logische correctie zou zijn van de huidige situatie. "Er is die beroemdelijn van de kunstsubsidies," schetst Vandervelden. "Daarbij zijn Vlaams-Brabant en Limburg altijd benadeeld geweest ten opzichte van de andereprovincies. Dat heeft onder andere ook te maken met het simpele feit dat deprovincie Vlaams- Brabant nog maar bestaat sinds 1995."

" De inhaalbeweging die nu bezig lijkt, is gewoon een terechte rechtzetting"

Vincent Van den Bossche, fABULEUS

"Er is ook het historische natuurlijk, " haakt Vanden Bossche in. "Er is een boom geweest van straffe gezelschappen zoalsRosas in de jaren '80. Wij zitten in Leuven echter toevallig met een aantalhuizen die pas sterk opkwamen toen het geld al min of meer verdeeld was."

Volgens hem is de inhaalbeweging die nu bezig lijkt dan ook eenterechte rechtzetting. Ook Vandervelden beaamt dat: "Ik denk datiedereen het erover eens is dat er een enorme kwalitatieve en kwantitatieve groeiis geweest de voorbije vijftien jaar."

"Je moet echter heel behoedzaam omgaan metcijfers," nuanceert hij wel. "Het is niet zo dat wij een echt grotestijging maken. Het is vaak gewoon herzetten van waar de gelden komen." De provincies zullen namelijk vanaf 2017 geen culturele subsidies meer uitdelen. Het provinciale budget blijft wel behouden, maar zal door een andere instantie worden verdeeld, waarschijnlijk de overheid.

"Wij kregen verhoudingsgewijs redelijk veel geld van deprovincie," verklaart Vandervelden. "Dat valt nu weg. Dat wordtdeels gecompenseerd via de Vlaamse Gemeenschap, maar dat zie je niet in decijfers." Naert valt hem hierin bij: "Het is niet meer dan normaal datLeuven hier toch een vooruitgang maakt, anders zou het evenwicht helemaal kapotgemaakt worden."

De verhouding met de andere provincies blijft dus volgensVandevoort - ondanks dat de adviezen er op papier wel goed uitzien - ongeveerdezelfde: "92 procent blijft ten westen van Brussel en Antwerpen, en 8procent in Vlaams- Brabant en Limburg."

Compagnie Tartaren

De meeste projecten en gezelschappen gaan er dan wel opvooruit, soms blijven de beloofde middelen te beperkt. Bijvoorbeeld voor hettheatergezelschap Compagnie Tartaren, dat vooral inzet op kunstparticipatie metmensen uit meer sociaal kwetsbare situaties. "Het toegekendebedrag is beneden alle verwachtingen," reageert Wim Oris van Compagnie Tartaren. "Ons grote sociale aspect wordt blijkbaar niet gehonoreerd."

"Participatie is nochtans één van de vijf functies vanhet Kunstendecreet," verwondert Oris zich. "Er moet blijkbaar nogeen lange weg afgelegd worden voor het besef van wat goede kunstparticipatieis echt doordringt."

Ook Vandevoort verbaast zich over het lagebedrag dat aan de compagnie is toegekend: "Zij hebben participatie nochtansecht in hun functie opgenomen," valt ze bij. "Dan merken we dathet beloofde bedrag toch niet voldoende is om hier een goede werking uit tebouwen."

"Als de overheid heel de maatschappij wil betrekken metkunst, dan is het ook hun verantwoordelijkheid om daar juiste keuzes in temaken," besluit Oris.

"Zonder subsidies is er geen Depot"

Mike Naert, directeur van het Depot

Door de 20 miljoen die nog gezocht moet worden, bestaatbovendien het risico dat Tartaren zijn subsidies volledig kwijt raakt."Subsidies zijn nochtans fundamenteel voor ons," benadrukt Oris. "Wij zijn een kleine organisatie en het is voor ons veel moeilijker eengroeiparcours af te leggen. Het is heel erg nagelbijten nu."

Ook detoenemende administratieve taken wegen door: "Wij hebben de werklast vangrotere organisaties, maar zijn een veel kleiner gezelschap. Uiteraard is hetdan een grotere inspanning om dat dan even correct te doen als anderen."

Noodzaak tot subsidie

Naert stelt met klem: "Subsidies zijncruciaal. Ze zijn een motor. Wij hebben wel eigen inkomsten, maar kunnen die alleen verwerven doordat wij viasubsidies een basis leggen voor onze vaste kosten. Anders zouden we nog geen tiende van onzewerking overhouden. Zonder subsidies is er geen Depot."

Dat bevestigt ook Van den Bossche: "Subsidies zijn nodig. Alsdie er niet zouden zijn, moet je andere keuzes maken die de artistieke waarde geleidelijknaar beneden halen."

"Ja, wij zijn op zoek naar alternatieven," zegtVandervelden op zijn beurt. "Hoe meer, hoe beter, en wij kijken naar veelverschillende invalshoeken. Bijna de helft van onze middelen zijn eigen inkomsten. Maar je hebt ook subsidies nodig om aan dezoektocht naar eigen inkomsten te beginnen, zeker in onze erg innovatieve sector."
Hetzelfde klinkt bij het Depot: "Wij maken geld dankzij de subsidies. Zoontwikkelen wij activiteiten die ook heel veel eigen middelen generen. Er gaatminstens twee keer zoveel terug naar de staat dan dat wij ontvangen."

Vanden Bossche reageert nog: "maar de noodzaak aan inbreng door de overheid geldt eigenlijk voor haast elk bedrijf.Volvo krijgt ook veel subsidies, alleen heet dat dan investeringen door deoverheid."

Powered by Labrador CMS