interview> Kunst, zinnig? Felicia
'Kunst doet veel wat mensen niet voor elkaar kunnen doen'
Begonnen als coverartieste online, brengt Felicia binnenkort haar eerste EP uit. Haar muziek vat een brede waaier van onderwerpen, die ze met een poëtisch woordspel weergeeft.
Tijdens de eerste lockdown plaatste Felicia Mukendi covers online, waardoor haar muziekcarrière een vlucht nam. Ze kwam in contact met haar producer en uit een intensieve samenwerking ontstond haar eerste nummer Circles. 'Voordien was ik niet met eigen muziek bezig, hoewel ik al veel teksten had geschreven.'
Dat lef om haar creatief werk online te delen, keert ook terug in de aanloop naar haar eerste EP. Die is niet zomaar aangekondigd, maar zal het sluitstuk vormen van een zorgvuldig geconstrueerde opbouw ernaar toe via teasers. 'Nu ik de kans heb om te werken aan zo'n project, wil ik er volledig voor gaan in plaats van later spijt te hebben.'
Tekst als hoeksteen
Felicia zou haar eigen muziek omschrijven als sound poetry. 'Ik hecht veel waarde aan teksten en probeer poëtisch te schrijven. Er kruipt meer tijd in mijn teksten dan in mijn muziek. Iets zingen wat je zelf geschreven hebt, geeft meer voldoening dan een liedje dat iemand anders geschreven heeft.'
Die voorliefde voor zelfgeschreven teksten vertaalt zich ook in haar eigen muzikale voorkeuren: 'Ik luister liefst naar artiesten die hun eigen teksten schrijven, omdat dat een extra dimensie geeft, een laagje kwetsbaarheid.' Voor haar muziek vertrekt Felicia van eigen ervaringen. 'Ik schrijf over mijn eigen leefwereld, maar het fijne aan schrijven is dat je alles kan uitvergroten, zo dramatisch kan maken als je wil.'
Het was voor Felicia dan ook niet gemakkelijk om samenwerkingen met andere songwriters aan te gaan: 'Ik had het gevoel dat het dan niet meer mijn nummer zou zijn, maar uiteindelijk zijn de nummers waarin ik samenwerk met anderen de beste nummers geworden. Je krijgt dan toch inzichten of ideeën die je anders niet zou hebben gehad.'
Maatschappelijke thema's in muziek
Wel beseft ze dat een groot platform beperkend kan werken: 'Je kan veel mensen beïnvloeden. Ik merk dat ik zelf soms toch schrik heb om iets te posten op sociale media, terwijl ik dat vroeger niet had. Dat is wel spijtig: je verliest een stukje vrijheid, omdat je op bepaalde dingen begint te letten. Het is dan zoeken naar een evenwicht tussen wie ik ben en wat van mij wordt verwacht.'
'Ik leg mijn teksten niet graag uit'
Het thema is vaak liefde in de brede zin: 'Relaties, maar ook liefde voor vrienden, de wereld en jezelf. Ik krijg inspiratie van alles waar ik me mee verbonden voel.' Naar aanleiding van de Black Lives Matter-marsen heeft ze ook veel geschreven, maar of die teksten ooit het publiek zullen zien, is onzeker.
'Erover schrijven voelde als therapie, maar in België word je als artiest heel snel in een hokje gezet als je over maatschappelijke thema's schrijft. In mijn privéleven ben ik heel gedreven en vind ik het belangrijk om over maatschappelijke thema's te spreken, maar als artiest wil ik breder gaan. Anders wordt het te vermoeiend, om steeds politieke statements te maken', zegt Felicia.
Wanneer de mens tekortschiet
Felicia's aankomende EP staat specifiek in het thema van herinnering. 'Reminiscence gaat over herinneringen aan verschillende soorten liefde. Hij klinkt heel floaty en dromerig.' Maar diepgaande analyses over haar nummers moeten we niet verwachten. 'Ik leg mijn teksten niet graag uit, omdat het net interessant is als mensen ze anders beleven. Dat is het mooie aan muziek: ik schrijf emoties en ervaringen van mij af, daarna doet iedereen ermee wat hij wil', licht Felicia toe.
'Uiteindelijk is het belangrijkste dat de muziek mensen raakt'
'Uiteindelijk is het belangrijkste dat de muziek mensen raakt. Ik zou heel teleurgesteld zijn als ik een optreden zou geven waarbij niemand iets voelt.' Daarin ziet Felicia ook de plaats van muziek in de maatschappij. 'Maar daarnaast is kunst ook geschiedenis, een vorm van educatie en ontspanning, een manier om dingen te verwerken: kunst doet veel wat mensen niet voor elkaar kunnen doen.'
'Mijn grootste wens is dat mensen zullen luisteren, dat de muziek niet verloren gaat.' Een andere muzikale droom is om ooit in A COLORS SHOW te staan. 'Als ik even geen motivatie meer heb, herinneren mijn vrienden mij daaraan.' Eens Felicia's EP uit is en er naar geluisterd wordt, gaat ze zichzelf toestaan meer te dromen over andere muzikale projecten. 'Nu is het heel moeilijk in te schatten wat de feedback gaat zijn. Ik ben heel perfectionistisch, maar heb ook faalangst. Je hoort ze snel, de kleinste flaws in je eigen muziek, dat je bang bent dat anderen die ook gaan horen.'