recensie> Een lesje in éénpotig improviseren

Klunzige Benny wint 11de Vlaamse Improcup

Een tot de nok gevulde aula, 10 kandidaten, geen voorbereiding, 1 beker. Actie!

Op 1 maart organiseerde Preparee de Vlaamse Improcup 2018. Het Improvisatiegezelschap liet spelers van 10 improgroepen uit alle hoeken van Vlaanderen naar Leuven afzakken. Daar streden ze, helemaal ongescript, naar de begeerde beker. Een duizendtal toeschouwers trotseerde de vrieskou om in de uitverkochte Aula Pieter De Somer het spektakel gade te slaan. Daar vormden hun suggesties de leidraad voor allerhande improvisatiescènes.

Flamingo

In ronde 1 zorgde dit voor ‘het WK slowmotion grasmaaien met een mixer’, ‘een geschiedenis van cornflakes’ en ‘de albumvoorstelling van Karen Damen’. Opmerkelijk: Benny, de kandidaat van de Oost-Vlaamse Lunatics, zette net iets te enthousiast zijn beste beentje voor en verstuikte zijn enkel (hij bracht zelfs de nacht op de spoeddienst door met een gebroken enkelbot, red.). Dit liet hij niet aan zijn hart komen en speelde de rest van de voorstelling dan maar op één been, wat hem later de rol van flamingo opleverde.

Vervolgens kregen de kandidaten allerhande challenges voorgeschoteld. Ze brachten, onder meer, een poppenkast-les seksuele opvoeding en een betoog over hongersnood in Ethiopië – terwijl ze een pak rijstwafels naar binnen staken. Dolkomische momenten!

Het hoogtepunt van het eerste deel kwam vlak voor de pauze. In de musical-ronde concurreerde een koppel naar de rol van favoriete ouder bij hun tweejarig zoontje. Het resultaat was dat die het hele huis mocht bekladden met allerlei substanties, gaande van confituur tot kattenkak. ‘Denk maar niet aan de rekening, schat! Denk alleen aan je tekening, schat!’ scandeerde de PDS-aula mee. Al zingend kwam echter aan het licht dat de vrouw er buitenechtelijke betrekkingen op nahield met een dozijn (!) nonkels (en een tante) van de kleine bengel. Ware dramatiek!

Populariteitscontest

Vóór de show had elke toeschouwer een jeton gekregen, die in de pauze in de bak van diens favoriete speler gedeponeerd mocht worden. Na de pauze vielen er 4 spelers af. De 6 overblijvers – 4 verkozen door deze populariteitspoll en 2 door de jury – improviseerden, koppelsgewijs, verder.

Een scène waarin een duo Eindhovenaars in een coffeeshop besloot om met een – uit het publiek ontleende – step naar de KU Leuven te trekken leverde het meeste applaus op. Vervolgens mocht het publiek via een link met hun smartphone – ‘het is immers 2018!’ – beslissen welke koppels doorstootten naar de halve finale. Die link bleek echter niet te werken. 4 kandidaten werden dan maar met een oldschool applausmeter naar de halve finale gestuurd.

Na de halve finale, gevuld met pizzaovens uit de Action, goniometrie, boerenbalet en de alombekende improvisatie-carrousel vielen Karen en Maurice af.

In de finale brachten flamingo Benny en ex-Preparee’er Quinten een ‘Ode aan Nele’ – die als Japanse vrijwilliger uit het publiek gevist was. Benny kon (nipt) het meest applaus oogsten en mocht zo de beker mee naar (het zieken)huis nemen. Dit vormde het sluitstuk van een geslaagde avond!