interview> Wanthanee brengt debuutalbum uit na radiostilte
'Je kan alles doen wat je wilt, als je bepaalde dingen durft los te laten'
Elke week staat ze in Le Pain Quotidien, loopt ze stage in een architectenbureau en werkt ze haar studie Interieurvormgeving af. Deze week brengt Wanthanee haar langverwachte debuutalbum uit.
Wanthanee won in 2016 met only shadows remain de Nieuwe Lichting. Meer dan vijf jaar later komt haar debuutalbum uit.
Wat is er gebeurd tijdens die lange periode van radiostilte?
Wanthanee: 'Nadat ik de Nieuwe Lichting won, kwam ik in een heel nieuwe wereld terecht, die bestond uit platenlabels, managers en bookers. Ik wist niet wat dat allemaal betekende.'
'Mijn deelname was vanuit een compleet andere achtergrond dan de andere finalisten. Velen van hen zaten op het conservatorium of studeerden productie, maar ik had enkel muziekschool gedaan als kind en was nog nooit professioneel met muziek bezig geweest.'
'Ik ben beginnen te zoeken naar wie ik was als artiest, want met een nummer lag dat nog niet vast. Er waren veel verwachtingen voor een tweede lied. Het is een heel proces geweest om voldoende nummers te verzamelen waar ik iets mee kon doen. Twee jaar geleden ben ik er dan demo’s van beginnen te maken om ze voor een echt album op te nemen.'
In die periode heb je wel voorprogramma’s van grote namen kunnen spelen.
'Ja, het halfuurtje dat ze gewoonlijk voor een voorprogramma rekenen was ideaal. Dus ja, ik heb wel mooie voorprogramma’s mogen spelen, van onder andere Amongster, Starsailor en George Ezra. Die laatste was een ongelooflijke ervaring. Zijn publiek was zo enthousiast, alsof The Beatles gingen optreden. Ze waren allemaal "George" aan het scanderen.'
Wanneer werden de nummers op het album geschreven?
'Het album was in 2019 eigenlijk al af, maar door corona is de release steeds verder uitgesteld zodat er een optreden op zou kunnen volgen. Ik heb ongeveer drie jaar aan de nummers gewerkt en dan ook veel tijd genomen voor de opnames. Die zijn heel gelijkmatig gebeurd: ik heb veel naar oude demo’s geluisterd om het geheel zo te laten groeien tot een plaat.'
'Ik was misschien te veel op zoek naar een sound'
'Het was een zoektocht, omdat het mee bepaald wordt door wie je wil zijn als muzikant en wat anderen van je verwachten op basis van het eerste nummer. Ik was misschien wel te veel bezig met het zoeken naar een sound of een rode draad, terwijl die wel vanzelf komt achteraf. Maar dat besef is net te laat gekomen. (lacht)'
Welke rode draad is eruit gekomen?
'Elk nummer is echt een verhaal op zich, steeds gelinkt aan een specifieke situatie. Het is ook de bedoeling dat ze een beetje troost bieden op momenten waarop ik me wat minder goed voelde. Zingen helpt om dingen een plaats te geven en ze te relativeren. Mensen vinden altijd wel betekenis in liedjes, ook als je schrijft over iets dat puur uit je eigen leven komt. Zo kunnen ze voor iedereen toepasselijk zijn.'
Was het frustrerend om een album klaar te hebben en zo lang te moeten wachten tot het uitkomt?
'Dat viel wel mee, ik was heel blij dat het album er was en was niet gehaast om te horen wat andere mensen ervan vinden. Daar mag wel wat tijd tussen zitten.'
'Ooit wil ik eens een chalet boeken in de Ardennen om er hele dagen te improviseren'
'In de tussentijd heb ik ook geen nieuwe nummers geschreven. Ik werk sowieso liefst pas als ik inspiratie heb en ben dus nooit actief bezig met schrijven. Er zweven nu wel een drietal ideeën in mijn hoofd, die er soms al neuriënd plots uitkomen. Als ik dan ideeën voor een tekst krijg, of als bepaalde melodietjes blijven terugkeren, dan overweeg ik om er een liedje van te maken.'
'Ooit wil ik wel eens proberen om een chalet in de Ardennen te boeken en er hele dagen te improviseren en te werken aan nummers. Dat lijkt mij heel fijn en het zou mijn schrijfproces ook wat versnellen: ik wil mijn live-set net heel graag aandikken, zodat ik meer en meer verschillende dingen kan spelen.'
Hoe is de albumcover tot stand gekomen?
'De coverfoto is in Herentals genomen toen we er voor de verjaardag van mijn vriend Orson gingen kajakken. Ik had het parapluhoedje in de Flying Tiger gekocht, en had het meegenomen tegen het opspattende water. Die dag hebben we een wegwerpcamera gevonden en zo is de foto ontstaan.'
'Het was een idee van Orson om die foto voor het album te gebruiken, omdat het bij de muziek past. Die foto straalt echt "na regen komt zonneschijn" uit en past zo bij het relativerende aspect van de muziek. Op die manier heeft de foto achteraf betekenis gekregen.'
'Muziek maakt deel uit van wie ik ben, maar ik kan mij uren verliezen in ontwerpen'
Wat houdt je naast de muziek zoal bezig?
'Ik zit in mijn laatste jaar afstandsonderwijs Interieurvormgeving aan het KASK, ik loop daarvoor ook stage in een architectenbureau en werk twee dagen per week in Le Pain Quotidien. Zoals veel andere studenten in het afstandsonderwijs, ben ik de studie volledig uit interesse begonnen. Nu ik mij verdiept heb in het ecologische aspect van ontwerpen is er recent wel een kriebel gekomen om er echt iets mee te doen. Veel designers zijn op zoek naar methodes om modellen en ruimtegebruik te optimaliseren en dat boeit mij heel erg.'
De creativiteit uit zich dus niet enkel in de muziek.
'Ontwerpen is echt een passie geworden. Ik heb het gevoel dat muziek een deel uitmaakt van wie ik ben, terwijl ontwerpen een bezigheid is waar ik mij uren in kan verliezen.'
'Ik ben dus wel met veel bezig, maar ik probeer mezelf ook te verplichten om sommige dagen echt niets te doen, anders word ik zot. Er komt dan wel snel een schuldgevoel naar boven, maar soms moet je echt honderd procent genieten.'
Hoe belangrijk vind je het om van je passies je job te maken?
'Ik vind het heel belangrijk dat mensen dingen kunnen doen omdat ze er zin in hebben. Nog te veel mensen voelen de verplichting een bepaalde richting uit te gaan. Maar je kan alles doen, als je maar bepaalde dingen durft los te laten.'
'Ik heb ook geluk dat ik van thuis uit steeds mocht doen wat ik wou. De druk om te gaan studeren kwam voornamelijk uit mezelf, dat is iets wat ik mezelf had opgelegd omdat zulke ideeën je overal omringen. Een half jaar na de Nieuwe Lichting heb ik uiteindelijk besloten om te stoppen met mijn studies, en hoewel dat een moeilijke beslissing was, had ik het gevoel dat een enorme last van mijn schouders was gevallen.'
Zijn er mensen waar je naar opkijkt en waarmee je graag nog zou samenwerken?
'Ik geef altijd hetzelfde antwoord: ik zou heel graag Stromae eens ontmoeten. Ik kijk op naar hoe hij zijn project op poten heeft gezet en welk eindproduct daar is uitgekomen. En hij lijkt mij ook een toffe gast.'
Jullie hebben toevallig ook jullie muzikale comeback in dezelfde maand gemaakt.
'Inderdaad, ik zal hem misschien eens een plaatje sturen. (lacht)'