recensie> IFR-finalisten zijn op de afspraak

De vijf bands die op maandag 13 maart in de finale aantraden aantraden:

• One Man Brawl (Alfa Archeologie)
  • After Hours (Politika)
  • Isadore (Medica)
  • Your Favourite House Garden Kitchen Orchestra (Musicologie)
  • Mushroom Molly (Industria)

Na de horde van de preselecties in november was het op maandag 13 maart tijd voor de echte battle bij de InterFacultaire Rockrally. In Het Depot namen vijf finalisten het tegen elkaar op om uit te maken wie zich tot laureaat van editie 2016-2017 mocht kronen. Het werd een open strijd waarbij de finalisten verbaal verbazingwekkend lief waren voor elkaar. Muziek: daar draaide het om, de rest gold als bijzaak. Opvallende constante: het - schijnbare - gemak waarmee de bands het gammele voorrondepodium inruilden voor het grote werk.

De hoofdschotel

Het gezelschap van One Man Brawl (Alfa) had het genoegen om de debatten te openen. In hun kenmerkende stijl, met beide voeten vooruit, verdreven ze het spook 'gematigde opkomst bij aanvang van rockconcours'. Het trio opereert als een geoliede machine die het publiek om de oren slaat met stuwende drums en rake gitaarriffs. En plus haalde leadzanger Alexander Doucet zijn rauwste stem boven om hun mannelijkheid extra in de verf te zetten. Zangmatig bleek de groep niet de sterkste van het pak, maar dat zal de band worst wezen.

Weg van alle rauwheid zoekt het energieke After Hours (Politika) lichtere muzikale sferen op. Met poppy deuntjes weet de band in een handomdraai het publiek voor zich te winnen. Sjamaan van dienst: Sander Vanlouwe. Dartelend over het podium neemt de frontman zijn band op sleeptouw en ontzegt de zaal ieder excuus om niet mee te dansen. Bedienden ze zich in de voorronde nog van een gratuite Taylor Swift-cover, dan gooiden ze het nu zelfs af en toe over de Nederlandstalige boeg. Een gedurfde keuze die goed uitpakte: de wiegende heupen en wuivende handen lieten niet lang op zich wachten.

One Man Brawl verdreef met beide voeten vooruit het spook 'gematigde opkomst bij aanvang van een rockconcours'

Het bleef niet bij een eenmalige Nederlandstalige passage. Ook de twee dames van Isadore (Medica) speelden deze kaart uit, zij het wel in een intiemere setting. Gevoelige snaren vulden Het Depot met melancholische songs, een welgekomen afwisseling na de overload aan energie bij de vorige bands.

Spijtig genoeg sneeuwde geroezemoes uit de zaal Isadores set voor een flink stuk onder. Het breekbare Into Ice kwam daardoor nooit tot zijn recht. Het hoort bij de charme van een rockrally, zullen sommigen opperen. 'Ongeïnteresseerde publieksgroepen: stationeer jullie aan de toog', zullen anderen daar - zeer terecht - tegenin brengen.

De strafste in omvang waren de mannen van Your Favourite House Garden Kitchen Orchestra (Musicologie): veruit de langste naam en drukste bezetting (zes muzikanten) on stage. Puttend uit een rijk repertoire aan 'folkopussen', stookten ze de grond onder de publieksvoeten zo heet, dat blijven stilstaan geen optie was. En aan de nodige zelfrelativering ontbrak het de heren eveneens niet. Of hoe kun je anders een refrein als No one gonna miss us when we're gone uit het slotnummer interpreteren?

Dat brengt ons bij de laatste finalist Mushroom Molly (Industria), aangevoerd door een stijlvol in zwart broekpak getooide Louise Beerts, pas de derde vrouw (!) die het podium betreedt. De rockrally is, net als de jury waarin geen enkele vrouw zetelt, aan deelnemerszijde een overwegend mannelijke aangelegenheid. Het rock 'n roll-bestaan - voor wat de term waard is - appelleert blijkbaar nog steeds aan het masculiene individu. Hopelijk inspireren artiestes als Sylvie Kreusch, Stefanie Callebaut en Trixie Whitley hun potentiële troonpretendenten, zodat dergelijke starre beeldvorming tot het verleden gaat behoren.

Gitaren, drums en zang spelen bij Mushroom Molly niet naast elkaar, maar met elkaar

Nu terug naar Mushroom Molly, de meest complete act van de avond. Indrukwekkend om te constateren welke stappen de band heeft gezet tussen de voorronde en de finale. In een solide set toveren de snaardienaren zowel grungerock, dansbare riffjes als het betere indie-werk uit hun gitaren. De band onderscheidt zich vooral door de volheid van zijn geluid. Gitaren, drums en zang spelen niet naast elkaar, maar met elkaar. Een nuance die een wereld van verschil maakt.

Moment de gloire

Tot slot maakte de winnaar van vorig jaar Mister Catfish zijn opwachting. Met een plaat op zak en een deelname aan De Nieuwe Lichting kun je gewag maken van een boerenjaar. Muzikaal kwamen de ex-winnaars van de wedstrijd minder episch voor de dag, typerend daarvoor de schreeuwerige Wild Thing-cover van The Troggs. Alles behalve wild en ons hart sloeg er zeker niet van op hol.

Toen juryvoorzitter Klaas Delrue (Yevgueni) tot slot ten tonele verscheen, was het moment van de waarheid aangebroken: wie zou er naar huis gaan met respectievelijk de publieks- en juryprijs? Your Favourite House Garden Kitchen Orchestra ontving de publieksprijs, een draadloze microfoon ter waarde van oneindig veel zangplezier. In de strijd om de oppergaai, de juryprijs van de InterFacultaire Rockrally 2016-2017, haalde Mushroom Molly het unaniem voor One Man Brawl en het Kitchen Orchestra. Zij mogen zich alvast opmaken om de opnamestudio van Het Depot in te duiken.