recensie> Preparee draait de klassiekers

Improtheater herontdekt de planken

Na een lange afwezigheid kwam improvisatietheater Preparee vorige donderdag terug naar Pieter De Somer Aula met 'Preparee draait door!'. Ze draaien hoge kwaliteit, maar ook goede platen worden oud.

Gepubliceerd

Het thema van de voorstelling, zoals ook uit de titel blijkt, is de terugkeer en continuïteit. Dat de opbouw simpel is en grotendeels de oude improvisatiespelletjes recycleert, kan daarom misschien ook vergeven worden. Het belangrijkste aan deze show is dat die er überhaupt weer kan zijn en dat Preparee opnieuw op de planken mag staan.

Vrijheid als thema maakt het des te interessanter om de onderwerpen die spontaan in de scènes opkomen te observeren. De impliciete rode draad van de voorstelling blijkt traditioneel te zijn: liefde en familie. Meer dan de helft van de sketches monden willens nillens uit in een liefdesverklaring, een trouw, een echtelijke ruzie of een verzoening. Politiek daarentegen blijft zo goed als volledig afwezig, op een mopje over de soep van Ben Weyts na.

De lat ligt hoog

Een ander opvallend populair onderwerp is geloof. Na een paar scherpe grapjes in het eerste deel hadden de spelers zich zelfs voorgenomen om religie uit het tweede deel te houden. Uiteindelijk eindigen ze toch met een geïmproviseerde musical over een man die een geloofscrisis overkomt. Of de thematiek toevallig aan de toegankelijkheid van deze onderwerpen ligt of effectief als een pijler van de verschuiving van maatschappelijke interesses gezien kan worden, is stof voor sociologische onderzoek.

De spelers hebben aan hun dichtkunsten en zanglessen kunnen werken tijdens de lockdown

De kwaliteit van de improvisatie stelt niet teleur. De zes spelers − Bibi, Britt, Benjamin, Isaak, Lotte en Pieter-Jan − slagen er steeds in om met frisse en grappige replieken te komen. Van losse spelletjes creëren ze een geheel door metamopjes te maken en de populairste personages door het stuk terug te laten keren.

De poëtische en muzikale gedeeltes zijn ook een aangename verrassing – de spelers hebben duidelijk aan hun dichtkunsten en zanglessen kunnen werken tijdens de lockdown. Een pluim gaat ook naar de persoon die leven blaast in de meeste scènes, maar ondanks zijn improvisatieskills toch in de schaduw blijft: de pianist Michiel Wauters.

Weer dezelfde spelletjes

Wat wel vragen doet rijzen, is de oude formule. De voorstelling begint met een traditioneel geworden woordje uitleg over het concept van het improvisatietheater en een 'opwarming' voor het publiek, verzorgd door de presentatrices Leonie en Evelien. Die opwarming voelt veeleer aan als een spel dat voor een veel jonger publiek bedoeld is. Dat soort spelletjes kennen we al van de kleuterschool.

Preparee laat ons steeds 'van improtheater proeven', maar daar blijft het ook bij

Het doel om de vierde wand te doorbreken lijkt alvast bereikt: het publiek geeft met laaiend enthousiasme suggesties voor improvisaties tijdens de voorstelling. Het dient wel gezegd te worden dat bijna iedereen in het publiek reeds bekend is met het concept en hoogstwaarschijnlijk ook met Preparee zelf. Het is daarom niet zeker of het nu echt aan de opwarming lag.

De vraag is dus of het slechts een 'introductie tot improvisatietheater' moet blijven. Preparee heeft een soort educatieve functie op zich genomen. Ze laten ons steeds 'van improtheater proeven', maar daar blijft het ook bij. Na vele jaren heeft studententheater zijn vast publiek gevonden en dat publiek mag wel iets meer verwachten van zijn favorieten.

Powered by Labrador CMS